Přečtěte
si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE
|
|
|
Zajímavé projektyArchiv článků červenec – prosinec 2018První německý soukromý dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric27.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric. Nová výzva z NP ŽP: města a obce mají možnost dalších dotací na ekologické automobily, žádat lze od ledna do září 201920.12.2018 Města a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. ČEPS zahájila výstavbu zaústění doposud nejdelšího vedení zvlášť vysokého napětí20.12.2018 Česká přenosová soustava provozovaná společností ČEPS čítá téměř 6 tisíc km vedení a ročně přenese přes 67 tisíc gigawatthodin elektrické energie. V Evropě patří mezi velmi spolehlivé, bezpečně dimenzované energetické systémy. To se neobejde bez průběžného rozvoje přenosového vedení. Důkazem je i projekt výstavby zaústění doposud nejdelšího vedení zvlášť vysokého napětí (zvn) v ČR, linky V413 (Řeporyje – Prosenice) do rozvodny Mírovka u Havlíčkova Brodu. Společnost ČEPS jej zahájila v listopadu 2018. H2V INDUSTRY začne s masovou výrobou vodíku ve Francii11.12.2018 V současné době je ve světě více než 95 % vodíku vyráběno z fosilních zdrojů. Zároveň je politický tlak na stále větší využívání obnovitelných zdrojů, jejichž výkon je však v drtivé většině proměnlivý. Na tuto situaci reaguje francouzská společnost H2V INDUSTRY, která si jako své poslání dala masovou výrobu vodíku elektrolýzou z přebytků elektrické energie v síti způsobených obnovitelnými zdroji a jeho následné ukládání do plynové sítě. Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö5.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. Rozvodna v Obermooweileru: ekologické plynem izolované rozváděče zaznamenaly další důležitý milník29.11.2018 Plynem izolované rozváděče (gas insulated switchgear – GIS) se používají jako zařízení pro spínání, ochranu a regulaci toku elektrické energie v přenosových a rozvodných sítích. Díky svým kompaktním rozměrům, extrémní spolehlivosti a odolnosti představují ideální řešení pro jakoukoliv aplikaci, zvláště však pro omezené prostory, například v městské zástavbě nebo v agresivním okolním prostředí. Problémem této koncepce je však izolační plyn hexafluorid síry, známý spíše pod svým chemickým vzorcem SF6, s výrazně negativním vlivem na životní prostředí. Proto je snaha o ekologickou náhradu tohoto plynu. Dvě palivočlánkové elektrárny v Connecticutu uzavřely dohodu o nákupu elektřiny28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým milníkem v oblasti ek.logicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s lokální distribuční společností. ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém20.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots. Globální ABB a česká Solek Group podporují chilskou solární energetiku12.11.2018 ABB a Solek Group, český dodavatel fotovoltaických elektráren, dokončili dva projekty v Chile. Jeden z nich je již prodán investičnímu fondu ze Severní Ameriky. O těchto zajímavých projektech byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2018. Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě. Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz30.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů. Studie Signify: chytré osvětlení v kanceláři může příznivě ovlivnit zákazníka i udržet zaměstnance ve firmě29.10.2018 Je všeobecně známo, že světlo a světelné podmínky významně ovlivňují lidské pocity a jednání. Studie světového dodavatele světelné techniky společnosti Signify (dříve Philips Lighting), publikovaná v říjnu 2018, uvádí velmi konkrétní aspekty této skutečnosti v podnikání. Dochází k závěru, že u malých a středních firem mohou moderní osvětlovací technologie ve vnitřních prostorách významně přispět k získání nových zaměstnanců i ke zdaru v obchodních jednáních. Workshop projektu ASSURED: ve městech ubývají osobní automobily, ale přibývají dodávky – třeba porozumět městské logistice a elektrifikovat ji26.10.2018 Evropský projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury, podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu ''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září 2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice23.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících. Aplikace pro smartphony pomůže průzkumu mobility občanů ve státě Minnesota19.10.2018 Data o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků, bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně příslušných dopravních správních úřadů. První palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. WindFloat Atlantic: portugalská plovoucí větrná farma zaznamenala důležitý milník15.10.2018 Jak známo, stabilní větry vanoucí v oceánu několik desítek kilometrů od pobřeží jsou významným a účinným obnovitelným zdrojem elektřiny. Zatímco klasické mořské větrné turbíny jsou pevně ukotveny na mořském dnu, plovoucí větrné turbíny jsou upevněny na plovoucí konstrukci, připevněné ke dnu pouze řetězy. Jedním z projektů plovoucí větrné farmy je i portugalský WindFloat Atlantic, který s přispěním globální skupiny ABB zaznamenal v září 2018 důležitý milník ke svému spuštění, předpokládanému v roce 2019. V Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018. Projekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů10.10.2018 Evropský projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů, určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Nestandardní požadavky zákazníka jako výzva: ABB modernizovala robotickou svářecí stanici v Bulharsku1.10.2018 Robotika je jednou z oblastí, s níž se globální elektrotechnická skupina ABB prezentuje i na českém trhu (viz její expozice na MSV 2018). Spadá do ní i servis a modernizace automatizovaných výrobních linek. Se zajímavým projektem z této oblasti realizovaným v Bulharsku seznámila ABB českou odbornou veřejnost v září 2018. V oblasti servisu systémů jde o první přeshraniční projekt svého druhu. Know-how, zkušenosti a dokonalá spolupráce napříč ABB zde umožnily vyhovět specifickým potřebám zákazníka a realizovat jedinečnou zakázku. Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti27.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018. Pomohou malé reaktory při výrobě jaderného paliva? MAAE zkoumá netradiční metody kvůli snižování energetické náročnosti25.9.2018 Malý reaktor poskytuje potřebnou energii pro zpracování měděné rudy. Při něm se jako vedlejší produkt oddělí uran. Ten po obohacení a zpracování do paliva putuje zpět do malého reaktoru. Kruh se uzavřel. Tak nějak vypadá budoucnost podle Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Reaguje tím na globální fenomén snižování energetické náročnosti. Hlavní slovo by v této vizi měly dostat vysokoteplotní reaktory. Českou odbornou veřejnost o tomto konceptu informovala v září 2018 Česká nukleární společnost (ČNS). Dopravní telematika využívající internet věcí pro České Budějovice20.9.2018 Město České Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost AŽD Praha. Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení strategických detektorů na 36 profilech. Bateriové vlaky pro přepravu cestujících: ÖBB a Siemens vyvíjejí regionální elektrickou jednotku s přídavným akumulátorem18.9.2018 Životnímu prostředí šetrná elektrická trakce ve spojení s nezávislým zdrojem elektrické energie je stále více výzvou nejen pro městské dráhy, ale také pro železniční přepravu cestujících na celostátních tratích. Vedle rozvíjející se palivočlánkových pohonů se v oblasti železniční osobní přepravy hlásí o slovo také čistě bateriové elektrické pohony. Důkazem je společný projekt Rakouských spolkových drah (ÖBB) a společnosti Siemens Mobility, které vyvíjejí kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla. Česká veřejnost byla o tomto projektu informována v září 2018. Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním14.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. We Share: Volkswagen bude provozovat carsharing elektromobilů v Berlíně12.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna 2018. Podpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 201811.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy. Výrobce zařízení dodává služby: GE Renewable Energy bude servisovat větrné turbíny TerraForm4.9.2018 Není nijak neobvyklé, když dodavatel technologií má zároveň smlouvu na jejich následnou údržbu. Stále více jsme však také svědky toho, kdy průmyslový výrobce poskytuje služby související s údržbou zařízení i nezávisle na jejich předchozím dodání a vztahující se také k technologiím od jiných dodavatelů. Příkladem je servis větrných farem americké společnosti TerraForm Power, Inc., pro nějž byl v srpnu 2018 jako dodavatel vybrán průmyslový výrobce General Electric, resp. jeho divize GE Renewable Energy. Dotace z Národního programu Životní prostředí a z programu EFEKT podpoří ekologicky šetrné veřejné osvětlení31.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv. světelné znečištění. Chytré parkoviště v Kutné Hoře29.8.2018
Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové
organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple.
Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici
Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale
zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v
praxi. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem: Čistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu28.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Reaktor AP1000 generace III+ poprvé 100% výkon v čínské elektrárně San-men27.8.2018 Čína patří ve světě jaderné energetiky k zemím, které v poslední době rychle realizují výstavbu nových jaderných elektráren s pokročilými reaktory generace III+. Důkazem toho je důležitá událost ze srpna 2018: První blok elektrárny San-men (viz foto) s reaktorem AP1000 od Westinghouse v čínské provincii Če-ťiang dosáhl plný výkon s přifázováním do přenosové sítě. Jde tak o světovou provozní premiéru tohoto reaktoru. S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz24.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. Elektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla23.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. „Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz15.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy13.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. NP ŽP Ekoinovace: 100 mil. Kč pro „chytré“ projekty, v pilotním běhu uspěly např. lokální smart grid nebo moderní veřejné osvětlení10.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října 2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun. Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 4006.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra. Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn. Čínské elektrobusy BYD v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program27.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. L3 MAPPS a Terrestrial Energy: simulace v reálném čase podpoří vývoj a komercializaci reaktorů chlazených solí26.7.2018 Komercializace solí chlazeného reaktoru typu IMSR od kanadské společnosti Terrestrial Energy zaznamenala v červenci 2018 další krok ke svému cíli: Terrestrial Energy uzavřela dohodu s kanadskou firmou L3 MAPPS, specializovanou na řídicí a simulační řešení pro energetiku, letectví a kosmonautiku, na vývoj simulace v reálném čase pro reaktor IMSR. Hornsea Project Two: ABB pomáhá při realizaci největší mořské větrné farmy na světě23.7.2018 Největší mořskou větrnou farmou na světě se po svém zprovoznění, počínaje rokem 2020, stane bezesporu britský projekt Hornsea, zahrnující tři dílčí projekty Hornsea Project One, Hornsea Project Two a Hornsea Project Three. Druhý z nich učinil v červenci 2018 významný krok ke svému zprovoznění podpisem smlouvy dánské společnosti Ørsted (dříve Dong Energy), jíž projekt patří, na dodávku technologií pro připojení větrné farmy k britské přenosové síti od společnosti ABB. Následuje tak úspěšnou dodávku technologií ABB pro první dílčí projekt Hornsea Project One. Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova. Do provozu byl tento projekt uveden na konci června 2018. Nizozemské město Zuidhoek-Nieuwkoop představilo veřejné osvětlení přátelské netopýrům16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem z Akademie věd ČR, necitlivé veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl zprovozněn na začátku června 2018. Elektrobusy také v Latinské Americe: 100 BYD pro Santiago de Chile12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii. Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný. Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení elektrobusů4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze elektrobusu Volvo. Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018. Evropský i americký pokročilý reaktor poprvé v Číně2.7.2018 Během pouhých 14 dní vydaly čínské úřady v červnu 2018 dvě stručná oznámení o dosažení první řetězové štěpné reakce ve dvou nových reaktorech: nejprve tímto výrazným milníkem v procesu spouštění prošel blok typu EPR v provincii Kuang-tung, následně blok AP1000 ležící o 1500 km severněji v provincii Če-ťiang. Přestože podobných zpráv chodí z Číny několik ročně, zaslouží si tyto dvě mnohem větší pozornost. Jedná se totiž o premiéru dvou pokročilých reaktorů generace III+, které by přicházely v úvahu i pro výstavbu nových zdrojů v Temelíně a v Dukovanech.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|