Zajímavé projektyArchiv článků 2013
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics ![](sablona/vice3.gif)
12.12.2013 Německý program Energiewende, směřující k maximálnímu
využívání obnovitelných zdrojů energie (viz též článek Připojení větrné farmy
Sandbank: další krok k „Energiewende“ v naší
rubrice Výroba a přenos) získává další technickou podporu od
společnosti Siemens. Na začátku prosince 2013 bylo započato s instalací
135kWh bateriového systému Siestorage pro vyrovnávání výkyvů z větrných
a solárních elektráren v oblasti obce Flein ![](sablona/vice3.gif)
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. ![](sablona/vice3.gif)
9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). ![](sablona/vice3.gif)
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. ![](sablona/vice3.gif)
2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). ![](sablona/vice3.gif)
25.11.2013 Nejen v Evropě, ale i jinde ve světě jsou elektrobusy
průběžně dobíjené během provozu vnímány jako perspektivní ekologický
dopravní prostředek. Svědčí o tom zahájení zkušebního provozu
elektrobusu dobíjeného pomocí pantografu pro brazilské velkoměsto Sao
Paulo, které slavnostně proběhlo 19. listopadu 2013. ![](sablona/vice3.gif)
18.11.2013
Největší kanadskou fotovoltaickou elektrárnou se stane Grand Renewable
Energy Park v provincii Ontario o výkonu 100 MW. Konsorcium společností
ABB a Bondfield Construction uzavřelo začátkem listopadu 2013
smlouvu na projekt na klíč pro její vybudování s inženýringovou
společností Canadian Solar Solutions, která je zadavatelem projektu. ![](sablona/vice3.gif)
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) ![](sablona/vice3.gif)
8.11.2013
Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost
kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně
jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství
uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například
poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“,
lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky
energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z
obnovitelných zdrojů. ![](sablona/vice3.gif)
6.11.2013 Unikátním případem využití LED svítidel se stává nové
osvětlení známé Sixtinské kaple ve Vatikánu, které se zde instaluje od
začátku listopadu 2013. Po pěti stech letech lze tak vidět všechny
barevné odstíny nástěnných maleb v dosud nevídaném jasu. Při dosavadním
konvenčním osvětlení, s omezeními danými technologickými možnostmi a
restaurátorskými požadavky, byly tyto malby viditelné nedostatečně a
velmi přitom záleželo na momentálním denním světle. V plném provozu
bude nové LED osvětlení od příštího roku. ![](sablona/vice3.gif)
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km ![](sablona/vice3.gif)
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. ![](sablona/vice3.gif)
1.11.2013 Důležitým milníkem v jaderné energetice se stala v druhé
polovině října 2013 instalace reaktorové nádoby pro reaktor typu EPR ve
finské jaderné elektrárně Olkiluoto 3, patřící finské energetické
společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO). Je to první EPR na světě s
plně vybavenou reaktorovou nádobou, připravenou k zavezení palivem. ![](sablona/vice3.gif)
31.10.2013
V polovině října 2013 představil městský dopravce v
polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na
střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické
panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž
alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy
nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou
odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně. ![](sablona/vice3.gif)
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. ![](sablona/vice3.gif)
8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší
rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září
prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce
přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku
firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě
finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného
výrobce. ![](sablona/vice3.gif)
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. ![](sablona/vice3.gif)
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. ![](sablona/vice3.gif)
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. ![](sablona/vice3.gif)
19.8.2013
Od poloviny srpna 2013 má Evropa lehké stejnosměrné
vysokonapěťové spojení (HVDC Light), nejkapacitnější svého druhu, o
výkonu 500 MW. Zvláštností je, že vede pod mořským dnem a spojuje dva
ostrovy: Velkou Británii a Irsko. Jde projekt East West Connector,
který dodala společnost ABB irskému provozovateli přenosové sítě
EirGrid. Systém zahrnující 262 km podmořského kabelu a konvertory
napětí vede mezi Woodlandem v irském hrabství Meath a Deeside v
Severním Walesu.
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. ![](sablona/vice3.gif)
5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. ![](sablona/vice3.gif)
2.8.2013 Na konci července 2013 představilo projektové konsorcium
EPoSil (electroactive polymers based on silicon for power generation) v
laboratoři společnosti Bosch první demonstrační model získávání
elektřiny z mořských vln pomocí silikonových materiálů – elastomerů.
Projekt EPoSil, dotovaný německým Spolkovým ministerstvem pro
vzdělávání a výzkum je součástí programu „chytré materiály pro inovační
produkty“, potrvá do roku 2015 a má rozpočet cca 2 mil. €. ![](sablona/vice3.gif)
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. ![](sablona/vice3.gif)
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. ![](sablona/vice3.gif)
25.7.2013 Průlomovou aplikaci systému „power-to-gas“, tedy ukládání elektřiny z
obnovitelných zdrojů do zásob vodíku, představila v červenci 2013 ve
Velké Británii společnost Clean Power Solutions Ltd., specializovaná na
dodávku ekologických energetických řešení v severní Anglii. Na farmě v
hrabství Cheshire instalovala ostrovní systém, který propojuje výrobu
elektřiny z domácí větrné elektrárny s elektrolyzérem, a vyrobený vodík
dále slouží k výrobě tepla ve vodíkovém kotli. ![](sablona/vice3.gif)
3.7.2013 Ve
Žďárku v České republice poblíž hranic s Německem se buduje
technologický park Nupharo Park, jehož cílem je vývoj technologií
využívajících stejnosměrný proud a dalších technologií, které mají
potenciál snížit náklady na energii a uhlíkové emise. Do roku 2020
budou mít mladé podniky (start-ups), v Nupharo Parku možnost získat
více než 800 milionů € v grantech EU a zvýhodněných půjčkách na
investice, výzkum, pracovní náklady a marketing.
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ ![](sablona/vice3.gif)
29.5.2013
Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v
hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost:
Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro
nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá
automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky,
zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech ![](sablona/vice3.gif)
27.5.2013
První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě
Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební
provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12
stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro
zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti
Alstom ![](sablona/vice3.gif)
16.5.213
Jak jsme již psali v článku Dodavatelská údržba – trend u
velkých zařízení v rubrice Zajímavé projekty, současným
trendem v údržbě velkých zařízení je přenášet odpovědnost za tuto
činnost na vnější dodavatele v rámci střednědobých a dlouhodobých
smluv. Příkladem toho, jak se tento koncept osvědčuje, je i prodloužení
smlouvy mezi dodavatelem Siemens a americkou energetickou společností
RES America na údržbu větrných elektráren z původních pěti na dalších
patnáct let. ![](sablona/vice3.gif)
30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla
26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě
Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier
Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím
zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. ![](sablona/vice3.gif)
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. ![](sablona/vice3.gif)
23.4.2013
Americká společnost FuelCell Energy informovala v
polovině dubna 2013, že dodá 1,4MW kogenerační jednotku s palivovými
články DFC1500®
do nemocnice Hartford Hospital v Connecticutu, USA.
Kogenerační jednotku bude vlastnit a provozovat společnost Hartford
Steam Company. ![](sablona/vice3.gif)
16.4.2013
Projektový tým vedený britskou společností OC
Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt
LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými
končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. ![](sablona/vice3.gif)
12.4.2013
Podepsáním smlouvy na dodávku konvertorových
transformátorů a dalších komponent od společnosti ABB se v těchto dnech
přiblížil realizaci projekt přenosového spojení Xiluodu – Zhexi Link s
největším přenášeným výkonem na světě. Jeho uvedení do provozu se
očekává příští rok. Jedná se o 1670 km dlouhé propojení mezi
hydroelektrárnami v Sečuánské provincii na jihozápadě Číny a provincií
Zhejiang na východním pobřeží, kde bude zásobovat elektřinou více než
11 miliónů obyvatel. ![](sablona/vice3.gif)
10.4.2013
Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport
v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do
provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover)
typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem
PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací
technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. ![](sablona/vice3.gif)
5.4.2013 Celkem 250 tisíc světelných míst (lamp a
pásových svítidel) v 302 stanicích pařížského metra a 66 stanicích
pařížské městské železnice RER bude vybaveno LED světelnými zdroji.
Jejich provozovatel, společnost RATP, předpokládá, že se tak ušetří 50
% spotřeby elektrické energie na osvětlení a zároveň zvýší jeho
kvalita. ![](sablona/vice3.gif)
4.4.2013 Nejdelší HVDC (High Voltage Direct Current) přenosové
spojení na světě, brazilský projekt Rio Madeira o délce 2375 km, se
připravuje k uvedení do provozu v polovině letošního roku. Dalším
krokem k jeho zprovoznění bylo dodání dvou ze čtyř 600kV
konvertorových transformátorů od společnosti Alstom na začátku dubna
2013. ![](sablona/vice3.gif)
16.3.2013 Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v
Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která
budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu
projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž
německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a
technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. ![](sablona/vice3.gif)
15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using
Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně
Niederaussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013
spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z
obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na
elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě
ojedinělý, technologie dodaná
společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s
dosud nebývalou pružností.
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. ![](sablona/vice3.gif)
7.3.2012 Na začátku března 2013 proběhlo slavnostní
otevření bezobslužného metra v italském městě Brescia. Toto metro
používá technologii italského výrobce Ansaldo STS obdobnou té, která od
roku 2002 úspěšně funguje na tratích kodaňského metra a nedávno byla
uvedena do provozu v Miláně. ![](sablona/vice3.gif)
27.2.2013 Ostrov Wight s cca 141 000 obyvateli leží v
kanále La Manche jižně od anglického přístavu Southampton. Do roku 2020
by se zde měl realizovat unikátní projekt zcela soběstačného ostrovního
systému s nezávislou energetikou, vodním a palivovým hospodářstvím i
zásobováním potravinami. Projekt vede organizace Ecoisland Partnership
CIC a italská výrobní společnost Acta, která podepsala v únoru 2013
dohodu o dodávce unikátního energetického systému. ![](sablona/vice3.gif)
25.2.2013 Diodové vysoce výkonné laserové systémy pro opracovávání
materiálů, jako řezání nebo sváření, hrají v průmyslu stále důležitější
roli. Jejich výhodou oproti jiným typům průmyslových laserů jsou nižší
provozní náklady, vyšší výkonnost a menší velikost. Tento typ laserů je
také stále důležitější při opracovávání optických materiálů. S
rozšiřováním jejich použití roste celkový důraz na jejich nákladovou
efektivnost. Vývoj v této oblasti se zaměřuje na zvyšování výkonů a
zároveň snižování nákladů laserových systémů. ![](sablona/vice3.gif)
21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné
dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH
(RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové
dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. ![](sablona/vice3.gif)
20.2.2013 Mikro-elektromechanické systémy (MEMS) stojí na prahu
revoluce: V rámci projektu „Circuit Diagram-Based Design of MEMS for
Applications in Optics and Robotics“ (Navrhování MEMS pro aplikace v
optice a robotice pomocí obvodového schématu), zkráceně MEMS2015, se
připravuje první univerzální metoda pro navrhování MEMS. Ta by měla
vyplnit mezeru mezi elektronikou a mechanikou při jejich návrhu, výrobě
a následné integraci do produktů. ![](sablona/vice3.gif)
18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013
vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní
podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého
programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému
zefektivnění a lepším ekologickým účinkům provozu. ![](sablona/vice3.gif)
16.2.2013 Provozovatelé velkých zařízení v elektrotechnice,
energetice a automatizaci stále více dávají přednost plnému zajištění
údržby, především preventivní, ze strany vnějších dodavatelů před její
realizaci vlastními silami. Údržba je často součástí dodávky na klíč,
zahrnující také výrobu a zprovoznění příslušného zařízení, případně i
jeho konstrukci na míru potřebám zákazníka. V některých případech – u
veřejně soukromého partnerství (PPP) neboli koncesí – je součástí
projektu na klíč i jeho financování nebo spolufinancování ze strany
dodavatelského konsorcia. O tomto trendu svědčí aktuální projekty ve
světě, které průběžně sleduje redakce Proelektrotechniky.cz. ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2013 Politický požadavek pro německou energetiku na rozsáhlé
využívání obnovitelných zdrojů energie, jejichž výkon je v
kontinentálních evropských podmínkách velmi proměnlivý, vede k
intenzivnímu vývoji koncepce „smart grid“. Uplatnění této koncepce v
praxi se nyní zkušebně připravuje v osmitisícovém německém městě
Wachtendonk na Dolním Rýnu. ...->
5.2.2013 Metro v brazilském São Paulu se rozvíjí formou
spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. veřejně soukromých
partnerství (PPP). Dalším krokem v jeho rozvoji je koncese na
financování, vybudování, údržbu a provoz linky 6 metra, na niž byla 30.
ledna 2013 vyhlášena veřejná soutěž. Součástí koncese, zahrnující 6 let
investiční fáze a 19 let provozní fáze, bude i dodávka zabezpečovacího
zařízení typu CBTC ...->
4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále
více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako
jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké
Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen
Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových
čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. ...->
31.1.2013 Energie mořského přílivu jako zdroj pro výrobu
elektřiny je stále využívána spíše ojediněle. Jako u většiny
obnovitelných zdrojů ani zde příroda zpravidla nerespektuje zátěžové
křivky a aktuální situaci v přenosových sítích. Přesto jsou průběžně
podnikány kroky, jak tuto energii co nejefektivněji zužitkovat. Jedním
z nich je úspěšná instalace testovací 1MW turbíny britského výrobce
Tidal Generation Limited (TGL) u Orknejských ostrovů severně od
Skotska, která proběhla 24. ledna 2013 ...->
30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. ...->
29.1.2013 Jedním
ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily
mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích
prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je
dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích
stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a
cenové parametry dobíjení. ...->
23.1.2013 Atlantic
Wind Connection (AWC), unikátní
projekt podmořské stejnosměrné přenosové soustavy z mořských větrných
elektráren, odstartoval 17. ledna 2013 výběrem dodavatelů pro svoji
první fázi, New Jersey Energy Link. Dodavateli budou společnosti
Bechtel pro inženýrské a stavební práce a výrobu zařízení a Alstom jako
technický poradce a dodavatel příslušného technologického
know-how. ...->
15.1.2013 Evropská
unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a
využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho
dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické
spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako
revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv.
mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP
nebo micro-CHP. ...->
14.1.2013 Netradiční
způsob, jak uložit nevyužitou
elektřinu z obnovitelných zdrojů, je předmětem nového projektu, na nějž
německé Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a
jaderné bezpečnosti (BMU) vyčlenilo 3,3 mil. €. Jde o vývoj
velkoobjemového elektrolyzéru nové generace ...->
8.1.2013 Koncem
roku 2012 ukončila svoji misi družice
CryoSat, vypuštěná Evropskou kosmickou agenturou ESA na oběžnou dráhu v
roce 2010. Družice CryoSat byla vyvinuta k tomu, aby měřila tloušťku
polárních ledovců a sklon povrchu pevninských ledovců v Antarktidě,
Grónsku a v horských oblastech. ...->
2.1.2013 Rozsáhlý
projekt přestavby zabezpečovacího
zařízení na metru v Hongkongu na technologii CBTC (Communication Based
Train Control) začal podpisem smlouvy mezi dopravcem MTR Corporation a
společností Siemens koncem prosince 2012. ...->
27.12.2012 Těsně
před Vánoci, 20. prosince 2012, udělilo
ministerstvo energetiky (Department of Energy) USA grant 4 miliony USD
na inženýrskou, plánovací a územní přípravu jednoho ze sedmi zkušebních
projektů větrných elektráren umístěných v pobřežních vodách
USA. ...->
12.12.2012
Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly. V nedávné době se na
University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit
propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým
zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od
předchozího vozidla. ...->
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|