|
Zajímavé projektyArchiv článků leden – srpen 2014Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. IMG Midstream: americké projekty pro decentralizovanou výrobu elektřiny v plynových elektrárnách20.8.2014 V energetice USA, bohatých na ložiska zemního plynu, mohou hrát významnou roli projekty energetických sítí s malými decentralizovanými zdroji v podobě plynových elektráren poháněných plynem z místních ložisek, využívající stávající elektrickou distribuční síť. Na severozápadě USA jsou nyní takovéto projekty sdruženy pod organizaci IMG Mistream Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. Webinar „Green vehicles for urban freight delivery“: zajímavé zkušenosti z nákladní elektromobility6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro rozvážku zboží v rámci městských aglomerací Zem2ALL: micro-grid pro španělský projekt e-mobility30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Drážďany24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris Urbino 18 Hybrid. Maritime Link: HVDC spojení pro „zelenou“ energii z New Foundlandu23.7.2014 Kanadský poloostrov Labrador a ostrov Newfoundland s vodními a větrnými elektrárnami získají zcela nové energetické propojení systémem HVDC (vysokonapěťový stejnosměrný přenos) s kanadskou pevninou v provincii Nové Skotsko (Nova Scotia). Zakázku na tento energetický systém získala začátkem července 2014 společnost ABB, zkušený dodavatel HVDC technologií H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. Projekt Yokohama Smart City zkoumá optimální řízení poptávky po elektřině15.7.2014 V období od července do září 2014 probíhá v rámci projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil. obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích subsystémů Horrem: první evropská uhlíkově neutrální železniční stanice v provozu14.7.2014 Nové nádraží ve čtvrti Horrem města Kerpen v německém Porýní-Vestfálsku se na konci června 2014 stalo první uhlíkově neutrální železniční stanicí v Evropě. Jeho energetické hospodářství bylo vybudováno v rámci programu DB – Německých drah s názvem Grüner Bahnhof (Zelené nádraží). Ashalim: v Izraeli vyroste nová solárně-termální elektrárna11.7.2014 V Izraeli bude do roku 2017 vybudována nová solárně-termální elektrárna Ashalim, obdobná elektrárně Ivanpah v USA (viz foto). Rozhodující krok k realizaci tohoto projektu byl učiněn začátkem července 2014, kdy projektové konsorcium Megalim Solar Power Ltd (Megalim) získalo potřebné financování investice a provozu od Evropské investiční banky a banky Hapoalim. HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty palivočlánkových manipulačních vozíků4.7.2014 O provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u výrobce spotřební chemie Procter&Gamble. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody Moorside: nová jaderná elektrárna pro Velkou Británii2.7.2014 Moorside je připravovaná nová jaderná elektrárna energetické společnosti NuGeneration Ltd. (NuGen) na severozápadním pobřeží Anglie, v regionu West Cumbria. Svým charakterem půjde o největší jednorázový projekt vybudování jaderného energetického zdroje v Evropě. Dohodou o financování mezi vlastníky NuGen, japonskou Toshibou a francouzskou společností GDF Suez, na konci června 2014 byl učiněn první krok k realizaci tohoto projektu. MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. Lyon Confluence Smart Community: francouzský demonstrační projekt inteligentního bydlení25.6.2014 Lyon Confluence je obytná čtvrť ve francouzském Lyonu, vzniklá rekultivací bývalé průmyslové a dopravní zóny v centrální části města na soutoku Rhóny a Saony. V této čtvrti probíhá od konce roku 2011 Demonstrační projekt inteligentní obce Lyon Confluence, realizovaný japonskou Organizací pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) s podporou Ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu. V červnu 2014 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Smart Grid Vendée: francouzský projekt smart grid na postupu24.6.2014 Jak patrno z článku o projektu Nice Grid, Francie je jednou ze zemí, které intenzivně zkoušejí projekty inteligentních energetických sítí, nazývané smart grid. Dalším z nich je demonstrační projekt Smart Grid Vendée, pokrývající síť regionu Vendée s 282 municipalitami na západním pobřeží Francie. Projekt CoCoS podporuje výrobu v kyberfyzickém prostoru16.6.2014 V současné době se v odborných kruzích často hovoří o čtvrté průmyslové revoluci. Jejím základem je využívání tzv. kyberfyzického prostoru ve výrobě – tedy stavu, kdy vestavěné počítače nejen kontrolují výrobu, ale komunikují i mezi sebou a díky identifikační technologii RFID „komunikují“ také s materiálem a výrobky. Na podporu tohoto procesu byl začátkem roku 2014 v Německu zahájen projekt CoCoS (Context-Aware Connectivity and Service Infrastructure for Cyber-Physical Production Systems, tedy kontextově uvědomělá infrastruktura pro konektivitu a služby pro výrobní systémy v kyberfyzickém prostoru). Projekt HyFIVE: 110 palivočlánkových automobilů pro Evropu13.6.2014 V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. Project iCity: smart city Barcelona dostane LED veřejné osvětlení10.6.2014 V květnu 2014 byl učiněn další krok v realizaci evropského projektu iCity, zaměřeného na praktické uplatnění konceptu „smart city“. Ve spolupráci mezi společností Philips a městem Barcelona dojde k náhradě klasického osvětlení LED svítidly u 300 světelných míst. Veřejné osvětlení kromě toho dostane nové řídicí technologie, vycházející z osvědčených produktů Philips LumiMotion a Philips CityTouch. Předpokládaným výsledkem této kombinace LED svítidel a inteligentního řízení by měla být 60% úspora elektrické energie spotřebované na veřejné osvětlení. CBTC od Ansaldo STS pro bezobslužný provoz na metru v Limě5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné metro s technologií CBTC na lince 2 a prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35 podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje 5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City Projekt DRIVE C2X se chýlí k závěru28.5.2014 Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17. července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X, zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly (C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice a v řídicím zázemí (C2I). LED technologie pomáhají rostlinné výrobě27.5.2014 Společnost Royal Philips a americká komerční pěstitelská firma Green Sense Farms (GSF), sídlící v oblasti Chicaga, zahájily v květnu 2014 společný vývojový projekt, směřující k optimálnímu využití LED technologií pro rostlinnou výrobu uvnitř budov. Cílem projektu je vyvinout programy LED osvětlení „na míru“ každé z pěstovaných rostlin, tak aby se co nejvíce zvýšil pěstitelský výnos. Decentralizovaná síťová inteligence: řešení pro systémy smart grid26.5.2014 Společnost Siemens a provozovatel distribuční sítě v německém Baden-Württembersku Netze BW zahájili v květnu 2014 společný projekt s názvem Dezentrale Netzintelligenz (Decentralizovaná síťová inteligence). Projekt bude realizován v Baden-Württemberském regionu Niederstetten. Cílem projektu, reagujícího na německou strategii celkové změny národního energetického mixu, známé pod názvem Energiewende, je umožnit současné distribuční síti provoz s maximální autonomií Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe14.4.2014 Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7 stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených konstrukcích s 5 stanicemi. Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. Horns Rev 3: další dánská mořská větrná farma v přípravě10.4.2014 Dánská větrná farma Horns Rev 3 se na začátku dubna 2014 přiblížila o další krok realizaci podepsáním smlouvy provozovatele dánské přenosové sítě Energinet.dk se společností ABB na dodávku podmořského přenosového spojení. Tato větrná farma se bude nacházet v Severním moři, cca 30 km od nejzápadnějšího výběžku Jutského poloostrovaElektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Bezobslužné metro v Budapešti4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího NuScale: malá jaderná elektrárna se spirálovým parním generátorem7.3.2014 Koncem února 2014 úspěšně proběhly testy spirálového parního generátoru, prvního takovéhoto zařízení na světě, pro malou jadernou elektrárnu NuScale v USA. Elektrárna NuScale je jedním z projektů tzv. malých reaktorů, které představují významný vývojový trend v jaderné energetice. Tato malá jaderná elektrárna o elektrickém výkonu 45 MWe obsahuje tlakovodní reaktor a parogenerátor, uzavřené v jedné kompaktní nádobě. FREVUE: Stockholm má první rychlonabíjecí stanici4.3.2014 V polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto pomalu dobíjecích veřejných stanic. Nice Grid: první evropský demonstrační projekt solární smart grid24.2.2014 Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi fungování systému smart grid pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na okamžitou poptávku Větrnou farmu Dudgeon Offshore Wind Farm připojí 132kV AC podmořský kabel21.2.2014 Od roku 2016 začne dodávka podmořského kabelu pro připojení britské mořské větrné farmy Dudgeon Offshore Wind Farm k britské národní přenosové síti. Dodavatelem, který v únoru 2014 získal tuto zajímavou zakázku, je společnost ABB. Kabel bude 42 km dlouhý a obsahuje tři vodiče o střídavém napětí 132 kV AC. Celkový přenášený výkon činí 400 MW. Plánovaná životnost kabelu je 25 let. Ivanpah Solar Electric Generating System: největší solárně-termální elektrárna na světě17.2.2014 Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013, se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2. Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics ZeEUS: evropský projekt pro rozvoj elektrických autobusů zahájen27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna 2014 byl slavnostně zahájen evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a italské město Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou společnost Dominion.SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. Cape Wind: první komerční mořská větrná farma v USA začíná s výstavbou7.1.2014 Podpisem smlouvy mezi společností Siemens a provozovatelem větrné elektrárny Cape Wind začal před Vánoci 2013 proces vybudování a provozu první americké mořské větrné farmy s parametry a podmínkami provozu běžné komerční elektrárny. Větrná farma se 130 turbínami a instalovaným výkonem 468 MW bude situována 20 km od pobřeží ve vodách Atlantického oceánu na severovýchodě USA, v mořském trojúhelníku u jižní části Massachusetts označovaném jako Nantucket Sound. Alfred: nový evropský reaktor IV. generace6.1.2014 Krátce před Vánoci 2013 bylo v Bukurešti podepsáno memorandum o spolupráci mezi italskou Národní agenturou pro nové technologie, energetiku a životní prostředí (ENEA), společností Ansaldo Nucleare a rumunským Institutem pro jaderný výzkum (ICN) na výstavbu demonstračního olovem chlazeného rychlého reaktoru, označovaného akronymem Alfred (Advanced Lead Fast Reactor European Demonstrator). Tento reaktor bude umístěn v areálu ICN v Mioveni, poblíž Pitesti v jižním Rumunsku, kde funguje závod na výrobu jaderného paliva. Výstavba by mohla začít v roce 2017 a provoz v roce 2025.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|