Přečtěte
si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE
|
|
|
Zajímavé projektyArchiv článků leden – červen 2017Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. BRC Chicago: automatizační technologie PTC má v USA zelenou28.6.2017 Positive train control (PTC) je technologií pro automatizaci provozu vlaků, která je rozvíjena zejména v USA. Ačkoli byla původně vyvinuta především pro potřeby tamních nákladních železnic, uplatní se například i u příměstských železnic v New Yorku. Její rozvoj je vázán na interoperabilitu starších a nově dodávaných systémů. Je tomu tak i u projektu PTC, který dodá společnost Wabtec Corp Chicagské železniční společnosti Belt Railway Company (BRC) podle smlouvy z června 2017. Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné DPMBinfo: nová aplikace Dopravního podniku města Brna usnadní používání hromadné dopravy26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června 2017. Automatické metro v Kodani přizpůsobí intervaly počtu cestujících23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě. Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017. European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. Systém OpShield: i větrné turbíny potřebují chránit před hackery1.6.2017 Kybernetická bezpečnost a ochrana před hackery dnes představují výzvu ve všech technických oborech, využívajících všudypřítomné informační technologie. Na pomoc přicházejí rozmanitá řešení zaměřená na kybernetickou bezpečnost průmyslových zařízení. Tento problém se týká i větrných farem, využívajících informační technologie pro dálkovou správu. Zajímavou aplikací je projekt využití systému OpShield od firmy Wurldtech, člena skupiny General Electric, který zahájila od května 2017 ve svých větrných farmách nezávislá americká energetická společnost Invenergy, zaměřená na obnovitelné zdroje. Plovoucí fotovoltaická elektrárna – alternativa pro území s nedostatkem volné půdy31.5.2017 Kromě proměnlivého slunečního svitu je jedním z problémů rozsáhlých fotovoltaických instalací zábor půdy. Zcela specifický je tento problém v Singapuru, malém státě obklopeném vodou. Řešení tohoto problému zkouší unikátní projekt plovoucí fotovoltaické elektrárny, pro nějž v květnu 2017 dodala globální elektrotechnická společnost ABB důležité komponenty. Cílem projektu je studovat výkonnost a nákladovou efektivnost takovéhoto řešení. Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. Trinity College: palivočlánkový zdroj ušetří vysoké škole 30 % nákladů na energii26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“ obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě Connecticut. Inteligentní energetický management vodárenské společnosti snižuje provozní náklady25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s inteligentním energetickým managementem založeným na platformě Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV). COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH. Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 201419.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. Náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti v Trevisu: moderní světelné technologie vracejí místu historii16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko, s dějinami sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických památek. V jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného osvětlení, dodané společností Osram. Projekt Crosstown LRT: bateriový zásobník energie pomůže tramvajové dráze i vodní elektrárně12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. Kayseri OSB: průmyslový park v Turecku vyrobí 51 MW z fotovoltaiky28.4.2017 The Kayseri OSB je unikátní turecký průmyslový park, zahrnující pestrou škálu odvětví od kovovýroby po potravinářství a elektroniku. Jako významný zdroj energie zde slouží fotovoltaické zdroje. Jak byla v dubnu 2017 informována odborná veřejnost, díky využití invertorů PVS800 od ABB nyní výkon fotovoltaické elektrárny pro tento průmyslový park dosahuje 51 MWp. Stal se tak největší fotovoltaickou elektrárnou v Turecku. Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů24.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo. Německý institut DLR ukázal svoji vizi automatické železniční nákladní dopravy21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna 2017 s vizí plně automatizovaného nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. IFA2: Francie a Velká Británie budou mít další HVDC propojení20.4.2017 Přenosové sítě Velké Británie a Francie jsou od roku 1986 propojeny vysokonapěťovým stejnosměrným spojením zvaným IFA. V blízké době k nim přibude nové HVDC spojení pod názvem IFA2. Svému zprovoznění v roce 2020 se tento projekt významně přiblížil v dubnu 2017, kdy společnost ABB získala od provozovatelů obou přenosových sítí, National Grid a Réseau de Transport d'Electricité (RTE), smlouvu na dodávku dvou HVDC konvertorů. Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě. Nizozemská pošta používá užitkové elektromobily ze Slovenska18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta, se od března 2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway): Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200 Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Palivočlánkový zdroj doplní veřejnou energetickou síť v New Yorku11.4.2017 Long Island, součást amerického státu a metropole New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží. O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge5.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Tsunashima Sustainable Smart Town: další „chytré městečko“ na předměstí Jokohamy v přípravě3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále psali o unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a zcela novém smart city v Japonsku, projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town (Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce 2018 Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde vybíráme ty nejzajímavější. Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. GE Hitachi a ARC Nuclear: dodavatelé konkurenčních řešení spolupracují na komercializaci sodíkem chlazených malých reaktorů20.3.2017 Malé reaktory jsou vedle reaktorů IV generace jedním z důležitých směrů rozvoje jaderné energetiky ve světě. Zároveň je patrno, že technologie získávání energie se u těchto směrů navzájem prolínají. Ačkoliv dodavatelé technologií malých reaktorů nabízejí ve své podstatě konkurenční řešení, pro urychlení komercializace malých reaktorů obecně je patrná snaha navzájem spolupracovat. Průzkum KPMG: český průmysl dokáže uspořit 14 % energie17.3.2017 Úspory energie v průmyslových firmách jsou důležitým tématem, spojujícím efektivitu výroby, a tím konkurenceschopnost firem, s ekologickou náročností výrobního procesu. Tuto oblast důkladně zmapoval průzkum „Potenciál energetických úspor v českém průmyslu“ jehož výsledky byly veřejně prezentovány v březnu 2017. Průzkum provedla konzultační společnost KPMG Česká republika pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Státní energetické inspekce. Smart metering u E.ON v Maďarsku využívá systém Converge15.3.2017 „Smart metering“, tedy chytrý odečet elektrické energie, se stává stále více realitou u průmyslových firem i domácností. Jeho základem je chytrý elektroměr, který umožňuje zapínat spotřebiče v době, kdy je elektřina levná, vede záznamy o spotřebě energie a informuje o nich obyvatele domu, příp. komunikuje s místy výroby elektřiny v rámci chytré sítě. Nezávislý systém smart meteringu elektřiny pro segment domácností se v září 2016 rozhodla vybudovat i společnost E.ON Maďarsko. U-Battery: další malý jaderný reaktor se představuje14.3.2017 Specifické geografické podmínky Kanady nahrávají příležitostem pro využití malých reaktorů jako jednoho z významných trendů v jaderné energetice. Příkladem je, vedle reaktoru MTGR montrealské společnosti StarCore Nuclear zcela nově také britsko-nizozemský reaktor U-Battery, jehož koncept byl začátkem března 2017 zaregistrován do předlicenčního řízení u Kanadského výboru pro jadernou bezpečnost (CNSC). Zkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované logistiky pomáhá městu i dopravcům10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly zásilková služba TNT a světoznámý pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu 2017. Projekt EnergyLab Nordhavn: Kodaň zkouší bateriový zásobník připojený k veřejné energetické síti9.3.2017 Využívání obnovitelných zdrojů elektrické energie je jednou z cest, jak zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv civilizace. Příroda však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů energie. I v přímořských zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných a slunečních zdrojů do veřejné energetické sítě naráží na jejich obtížnou řiditelnost a předvídatelnost. Řešení v podobě velkého bateriového zásobníku energie od společnosti ABB se od března 2017 zkouší na předměstí Kodaně Nordhavn v rámci projektu EnergyLab Nordhavn. „Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. Projekt Hedgehog Applications v Apeldoornu: využití rekuperované energie na železnici pro nabíjení elektrobusů a elektromobilů3.3.2017 Může rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2017. Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. Projekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi Projekt GATEway: budou řidiči reagovat jinak na autonomní vozidla než na vozidla s řidičem?14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway je sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. Program Avenir Metro: Lyonské metro dostane nové CBTC7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se 40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. Milán dále omezuje vjezd do centra, elektrická vozidla mají výjimku3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán – druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv. Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v platnost od 13. února 2017. Smart city Wipperfürth: chytré veřejné osvětlení s víceúčelovou informační infrastrukturou31.1.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen doménou velkoměst Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky. Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. Město Värnamo: chytrá mobilita s elektrickými autobusy nejen do velkoměst25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. ABB: leden 2017 ve znamení projektů vysokonapěťového stejnosměrného přenosu24.1.2017 Společnost ABB je bezesporu světovým leaderem v oblasti vysokonapěťových stejnosměrných (HVDC) přenosových spojení. Důkazem toho jsou čtyři významné události z ledna 2017: ABB dokončila rozsáhlou rekonstrukci 350MW HVDC Madawaska v Kanadě a zároveň zahájila tři velké zakázky pro HVDC spojení Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. INTERFLEX: ČEZ se účastní dalšího evropského projektu smart grid18.1.2017 Na začátku ledna 2017 byl formálně zahájen evropský projekt INTERFLEX, podpořený z programu Horizon 2020, který je zaměřen na zvyšování flexibility evropských distribučních sítí s využitím konceptu smart grid. V prosinci 2016 byla k tomuto účelu podepsána tzv. Konsorciální smlouva projektu, čímž byla formálně zakončena fáze přípravy projektu. Jedním z účastníků projektu je i ČEZ Distribuce. Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension v prosinci 2016. Severní Brabantsko má největší park kloubových elektrobusů11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. Technologie pro automatické minibusy může pomoci také handicapovaným řidičům10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní vozík. Central Connecticut State University: palivočlánková kogenerace v univerzitní mikrosíti úspěšně slouží pět let5.1.2017 Palivočlánkové energetické jednotky představují bezemisní a spolehlivý zdroj energie nejen pro vozidla, ale i pro stacionární využití. Uplatňují se mimo jiné jako zdroj pro mikrosítě propojující kritickou infrastrukturu měst nebo areálů rozmanitých organizací. Příkladem jsou kogenerační jednotky americké společnosti FuelCell Energy. Jedna z nich, jak bylo avizováno v prosinci 2016, již slouží cca 5 let v Central Connecticut State University (CCSU), do jejíž mikrosítě dodává ročně více než 11 mil. kilowatthodin elektrické energie.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|