Zajímavé projektyArchiv článků leden – červen 2017
30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. ![](sablona/vice3.gif)
28.6.2017 Positive train control (PTC) je technologií pro
automatizaci provozu vlaků, která je rozvíjena zejména v USA. Ačkoli
byla původně vyvinuta především pro potřeby tamních nákladních
železnic, uplatní se například i u příměstských železnic v New Yorku. Její
rozvoj je vázán na interoperabilitu starších a nově dodávaných systémů.
Je tomu tak i u projektu PTC, který dodá společnost Wabtec Corp
Chicagské železniční společnosti Belt Railway Company (BRC) podle
smlouvy z června 2017. ![](sablona/vice3.gif)
27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné ![](sablona/vice3.gif)
26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat
používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její
konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani
česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace
Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro
zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici
uživatelům od 17. června 2017. ![](sablona/vice3.gif)
23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. ![](sablona/vice3.gif)
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive ![](sablona/vice3.gif)
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. ![](sablona/vice3.gif)
8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.![](sablona/vice3.gif)
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku ![](sablona/vice3.gif)
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. ![](sablona/vice3.gif)
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. ![](sablona/vice3.gif)
1.6.2017 Kybernetická bezpečnost a ochrana před hackery dnes
představují výzvu ve všech technických oborech, využívajících
všudypřítomné informační technologie. Na pomoc přicházejí rozmanitá
řešení zaměřená na kybernetickou bezpečnost průmyslových zařízení.
Tento problém se týká i větrných farem, využívajících informační
technologie pro dálkovou správu. Zajímavou aplikací je projekt využití
systému OpShield od firmy Wurldtech, člena skupiny General Electric,
který zahájila od května 2017 ve svých větrných farmách nezávislá
americká energetická společnost Invenergy, zaměřená na obnovitelné
zdroje. ![](sablona/vice3.gif)
31.5.2017 Kromě proměnlivého slunečního svitu je jedním z problémů
rozsáhlých fotovoltaických instalací zábor půdy. Zcela specifický je
tento problém v Singapuru, malém státě obklopeném vodou. Řešení tohoto
problému zkouší unikátní projekt plovoucí fotovoltaické elektrárny, pro
nějž v květnu 2017 dodala globální elektrotechnická společnost ABB
důležité komponenty. Cílem projektu je studovat výkonnost a nákladovou
efektivnost takovéhoto řešení. ![](sablona/vice3.gif)
30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. ![](sablona/vice3.gif)
26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn
nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř
bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“
obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější
aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové
jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě
Connecticut. ![](sablona/vice3.gif)
25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány
v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn
využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně
taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama
spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich
provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s
inteligentním energetickým managementem založeným na platformě
Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v
italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV). ![](sablona/vice3.gif)
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. ![](sablona/vice3.gif)
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. ![](sablona/vice3.gif)
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. ![](sablona/vice3.gif)
16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko,
s dějinami sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických
památek. V jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria
dei Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha
letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s
plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému
záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného
osvětlení, dodané společností Osram. ![](sablona/vice3.gif)
12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné
buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt
Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních
elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo
odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky
tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie ![](sablona/vice3.gif)
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. ![](sablona/vice3.gif)
28.4.2017 The Kayseri OSB je unikátní turecký průmyslový park,
zahrnující pestrou škálu odvětví od kovovýroby po potravinářství a
elektroniku. Jako významný zdroj energie zde slouží fotovoltaické
zdroje. Jak byla v dubnu 2017 informována odborná veřejnost, díky
využití invertorů PVS800 od ABB nyní výkon fotovoltaické elektrárny pro
tento průmyslový park dosahuje 51 MWp. Stal se tak největší
fotovoltaickou elektrárnou v Turecku. ![](sablona/vice3.gif)
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. ![](sablona/vice3.gif)
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. ![](sablona/vice3.gif)
24.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. ![](sablona/vice3.gif)
21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek
dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches
Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna
2017 s vizí plně automatizovaného
nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. ![](sablona/vice3.gif)
20.4.2017
Přenosové sítě Velké Británie a Francie jsou od roku
1986 propojeny vysokonapěťovým stejnosměrným spojením zvaným IFA. V
blízké době k nim přibude nové HVDC spojení pod názvem IFA2. Svému
zprovoznění v roce 2020 se tento projekt významně přiblížil v dubnu
2017, kdy společnost ABB získala od provozovatelů obou přenosových
sítí, National Grid a Réseau de Transport d'Electricité (RTE), smlouvu
na dodávku dvou HVDC konvertorů. ![](sablona/vice3.gif)
19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. ![](sablona/vice3.gif)
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. ![](sablona/vice3.gif)
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. ![](sablona/vice3.gif)
11.4.2017
Long Island, součást amerického státu a metropole
New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží.
O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long
Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny
místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou
posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje
SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. ![](sablona/vice3.gif)
5.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. ![](sablona/vice3.gif)
3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále psali o
unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a
zcela novém smart city v Japonsku,
projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v
přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town
(Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce
2018 ![](sablona/vice3.gif)
30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. ![](sablona/vice3.gif)
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. ![](sablona/vice3.gif)
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. ![](sablona/vice3.gif)
20.3.2017 Malé reaktory jsou vedle reaktorů IV generace jedním z důležitých směrů rozvoje jaderné energetiky ve světě. Zároveň
je patrno, že technologie získávání energie se u těchto směrů navzájem
prolínají. Ačkoliv dodavatelé technologií malých reaktorů nabízejí ve
své podstatě konkurenční řešení, pro urychlení komercializace malých
reaktorů obecně je patrná snaha navzájem spolupracovat. ![](sablona/vice3.gif)
17.3.2017
Úspory energie v průmyslových firmách jsou důležitým
tématem, spojujícím efektivitu výroby, a tím konkurenceschopnost firem,
s ekologickou náročností výrobního procesu. Tuto oblast důkladně
zmapoval průzkum „Potenciál energetických úspor v českém průmyslu“
jehož výsledky byly veřejně prezentovány v březnu 2017. Průzkum
provedla konzultační společnost KPMG Česká republika pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu a Státní energetické inspekce. ![](sablona/vice3.gif)
15.3.2017
„Smart metering“, tedy chytrý odečet elektrické
energie, se stává stále více realitou u průmyslových firem i
domácností. Jeho základem je chytrý elektroměr, který umožňuje zapínat
spotřebiče v době, kdy je elektřina levná, vede záznamy o spotřebě
energie a informuje o nich obyvatele domu, příp. komunikuje s místy
výroby elektřiny v rámci chytré sítě. Nezávislý systém smart meteringu
elektřiny pro segment domácností se v září 2016 rozhodla vybudovat i
společnost E.ON Maďarsko. ![](sablona/vice3.gif)
14.3.2017 Specifické geografické podmínky Kanady nahrávají
příležitostem pro využití malých reaktorů jako jednoho z
významných trendů v jaderné energetice. Příkladem je, vedle reaktoru
MTGR montrealské společnosti StarCore Nuclear zcela nově
také britsko-nizozemský reaktor U-Battery, jehož koncept byl začátkem
března 2017 zaregistrován do předlicenčního řízení u Kanadského výboru
pro jadernou bezpečnost (CNSC). ![](sablona/vice3.gif)
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. ![](sablona/vice3.gif)
9.3.2017 Využívání obnovitelných zdrojů elektrické energie je
jednou z cest, jak zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv
civilizace. Příroda však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů
energie. I v přímořských zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných
a slunečních zdrojů do veřejné energetické sítě naráží na jejich
obtížnou řiditelnost a předvídatelnost. Řešení v podobě velkého
bateriového zásobníku energie od společnosti ABB se od března 2017
zkouší na předměstí Kodaně Nordhavn v rámci projektu EnergyLab
Nordhavn. ![](sablona/vice3.gif)
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. ![](sablona/vice3.gif)
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně
dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď
připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog
Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná
veřejnost informována v únoru 2017. ![](sablona/vice3.gif)
28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má
mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je
o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat
elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného
nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na
evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované
nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru
2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s
tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. ![](sablona/vice3.gif)
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů
ZeEUS, do
něhož je zapojena i Plzeň, má
oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. ![](sablona/vice3.gif)
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace ![](sablona/vice3.gif)
15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi ![](sablona/vice3.gif)
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel
GATEway je
sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči
v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče.
Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research
Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. ![](sablona/vice3.gif)
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. ![](sablona/vice3.gif)
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. ![](sablona/vice3.gif)
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. ![](sablona/vice3.gif)
31.1.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst ![](sablona/vice3.gif)
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.
![](sablona/vice3.gif)
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. ![](sablona/vice3.gif)
25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. ![](sablona/vice3.gif)
24.1.2017 Společnost ABB je bezesporu světovým leaderem v oblasti
vysokonapěťových stejnosměrných (HVDC) přenosových spojení. Důkazem
toho jsou čtyři významné události z ledna 2017: ABB dokončila rozsáhlou
rekonstrukci 350MW HVDC Madawaska v Kanadě a zároveň zahájila tři velké
zakázky pro HVDC spojení ![](sablona/vice3.gif)
20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. ![](sablona/vice3.gif)
18.1.2017 Na začátku ledna 2017 byl formálně zahájen evropský projekt INTERFLEX,
podpořený z programu Horizon 2020, který je zaměřen na zvyšování
flexibility evropských distribučních sítí s využitím konceptu smart
grid. V prosinci
2016 byla k tomuto účelu podepsána tzv. Konsorciální smlouva projektu,
čímž byla formálně zakončena fáze přípravy projektu. Jedním z účastníků
projektu je i ČEZ Distribuce. ![](sablona/vice3.gif)
13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. ![](sablona/vice3.gif)
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. ![](sablona/vice3.gif)
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. ![](sablona/vice3.gif)
5.1.2017 Palivočlánkové energetické jednotky představují
bezemisní a spolehlivý zdroj energie nejen pro vozidla, ale i pro
stacionární využití. Uplatňují se mimo jiné jako zdroj pro mikrosítě
propojující kritickou infrastrukturu měst nebo areálů rozmanitých
organizací. Příkladem jsou kogenerační jednotky americké společnosti
FuelCell Energy. Jedna z nich, jak bylo avizováno v prosinci 2016, již
slouží cca 5 let v Central Connecticut State University (CCSU), do
jejíž mikrosítě dodává ročně více než 11 mil. kilowatthodin elektrické
energie. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|