Přečtěte
si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE
|
|
|
Zajímavé projektyArchiv článků září – prosinec 2014Projekt ASSIST: supravodivé omezovače zkratových proudů pomáhají při „Energiewende“30.12.2014 V rámci strukturálních změn v německé energetice, označovaných pojmem Energiewende, dochází díky připojení množství decentralizovaných zdrojů elektrické energie ke změnám v tradiční hierarchické přenosové a distribuční sítě a k celkově menší stabilitě v těchto sítím, dané výkyvy ve výkonu obnovitelných zdrojů. Takováto síť je pak mnohem náchylnější ke zkratovým proudům, které patří k nejzávažnějším poruchám v rozvodné síti. Systém car sharing pro elektromobily v Koprivnici29.12.2014 Nejen západoevropská města, ale také nové členské země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal fungovat systém veřejných dobíjecích stanic Palivočlánková kogenerace pro Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce palivočlánkových technologií FuelCell Energy. ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu15.12.2014 V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD. Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním pohonem na CNG. Fujisawa Sustainable Smart Town: „inteligentní městečko“ zahajuje činnost12.12.2014 O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony, například s japonskou Jokohamou. Na předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové „inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town (SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by se mělo zalidnit do roku 2018. Projekt Central European Green Corridors8.12.2014 Až jedenásť vplyvných partnerov z viacerých oblastí vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. Raz Blanchard: francouzská pilotní farma přílivových elektráren5.12.2014 Jak byla začátkem prosince 2014 informována odborná veřejnost, vznikne u francouzského pobřeží kanálu La Manche poblíž poloostrova Cotentin unikátní zkušební farma čtyř přílivových elektráren o celkovém výkonu 5,6 MW. Začátek provozu se předpokládá v roce 2017 a celý projekt potrvá dvacet let. EÚ podporí nákladné elektromobily na Slovensku4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch energetických uzlov (výmenných batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná doprava. Projekt Hi-Q-LED překonává „zelenou mezeru“ ve světelném výkonu LED28.11.2014 Konvenční LED světelné zdroje vykazují významný pokles světelné výkonnosti, měřené v lm/W, u vlnových délek nad 500 nm, resp. v rozmezí cca 500 až 580 nm – tedy v té části barevného spektra, kde se nachází převážně zelená barva. Tento jev bývá někdy nazýván „zelenou mezerou“ – green gap. V rámci německého projektu Hi-Q-LED, jehož výsledky byly představeny odborné veřejnosti jeho koordinátorem, společností Osram Opto Semiconductors, v listopadu 2014, se podařilo najít na tento problém odpověď v podobě dvou koncepcí LED emitujících zelené světlo. Program Hy-Trolley: palivočlánkový zdroj energie Ballard pro trolejbusy Škoda?27.11.2014 Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými články. Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v uvedené oblasti. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Řím má první bezobslužnou linku metra se systémem CBTC21.11.2014 Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. Northern Line: další CBTC v londýnském metru19.11.2014 Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line (první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce 1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se dvěma stanicemi. Plug-in hybridní autobusy pro Glasgow12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v rámci projektu ZeEUS zkušebně provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října 2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních autobusů od výrobce Alexander Dennis Další CBTC pro bezobslužné metro v Paříži7.11.2014 Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného provozu v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC. To bylo v říjnu 2014 zadáno opět společnosti Siemens ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. Pohyblivá socha Franze Kafky: netradiční využití techniky pro průmyslovou automatizaci31.10.2014 Od konce října 2014 zdobí náměstíčko u nového obchodního centra Quadrio v centru Prahy pohyblivá socha Franze Kafky z dílny Davida Černého (viz foto vpravo). Toto technicko-umělecké dílo je unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden okamžik tvář Franze Kafky. Jedenáctimetrovou sochu o hmotnosti 39 tun vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce automatizační techniky. Řídicí a pohonný systém dodala společnost Siemens. Skončila rekonstrukce významného ostravského vedení 110 kV29.10.2014 Jedna z hlavních tras přívodu elektrické energie pro Ostravsko a okolí V 651/652 procházela v uplynulých dvou letech rekonstrukcí. V září byly práce dokončeny. Stavba byla náročná především svým umístěním na okraji Ostravy, kde byla manipulace značně ztížena hustou zástavbou a silničními a železničními tahy. Na realizaci se podílela společnost GA Energo technik. Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. Iniciativa OSN SE4ALL získala nového člena10.10.2014 Společnost ABB na nedávném Summitu OSN o změně klimatu oznámila, že se připojuje k iniciativě OSN nazvané „Udržitelná energie pro každého“ (Sustainable Energy for ALL – SE4ALL). Společnost poskytne své odborné znalosti a zkušenosti týkající se energeticky efektivních motorů a transformátorů. Vládám států tím pomůže při zavádění strategií pro zvýšení úspor energie. Grid4EU/Demo 1: automatizace řízení středněnapěťových sítí v rámci systému smart grid8.10.2014 Projekt Demo 1, součást evropského programu Grid4EU pro vývoj systémů smart grid, dostal na konci září 2014 významnou technickou podporu v podobě systému automatizovaného řízení středněnapěťové energetické sítě od společnosti ABB. Evropský program Grid4EU, financovaný ze 7. rámcového programu EU pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace, je jedním z nejvýznamnějších evropských demonstračních projektů CBTC pro rychlodráhu v Sydney2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel a 4km vyvýšený úsek. Elektromechanický setrvačník Gyrodrive pro britské autobusy19.9.2014 O elektromechanickém setrvačníku, jakožto netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. Beijing Traffic Control Technology dodá čínské CBTC pro Peking18.9.2014 Jak ukazují příklady linky 10 pekingského metra nebo metra ve městě Kunming, spoléhali se dosud čínští provozovatelé bezobslužného metra na systémy CBTC zavedených světových výrobců, jako Siemens nebo Alstom. Připravovaná linka Yanfang pekingského metra, na jejíž vlaky byla začátkem září 2014 uzavřena dodavatelská smlouva se společností CNR (Northern Locomotive and Rolling Stock Corporation), bude mít CBTC čínského původu, od společnosti Beijing Traffic Control Technology. První součásti pro fúzní reaktor ITER dodány16.9.2014 Jak jsme na našem portále informovali koncem roku 2013, je v Caradache v jižní Francii budován tokamakový komplex pro experimentální fúzní reaktor ITER. Tento komplex získal na začátku září 2014 první z mnoha tisíc součástek v podobě dvanácti vysokonapěťových bleskojistek z USA. Tokamak je zařízení, vytvářející toroidální (rotační prstencové) magnetické pole, používané jako magnetická nádoba pro uchovávání vysokoteplotního plazmatu (teploty v řádech stamiliónů K) při jaderné fúzi Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. GreenWay zkouší užitkové elektromobily11.9.2014 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která je investorem projektu. Služby GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. Nejdelší HVDC spojení na světě úspěšně v provozu10.9.2014 O přípravě projektu Rio Madeira HVDC Link, nejdelšího vysokonapěťového stejnosměrného přenosového spojení (HVDC) na světě, jsme informovali naše čtenáře již v dubnu loňského roku. Tento projekt byl na konci srpna 2014 úspěšně uveden do provozu. 2 375 km dlouhé přenosové spojení Rio Madeira HVDC Link, pracující s přenosovým napětím ±600 kV, vede elektrickou energii ze dvou nově vybudovaných vodních elektráren Fotovoltaické dobíjecí stanice pro nákladní dopravu v Bologni9.9.2014 Od září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. Transuranové palivo pro větší efektivnost jaderných elektráren8.9.2014 Jedním z problémů jaderných elektráren je nutnost dlouhodobého skladování použitého paliva po velmi dlouhou dobu, až několik tisíc let. Příčinou jsou umělé produkty štěpení na uranovém palivu – plutonium, curium, neptunium a americium – souhrnně označované jako transurany (v Mendělejevově periodické soustavě prvků následují za uranem) s mimořádně dlouhým poločasem rozpadu. „Mluvící“ elektrické čtyřkolky provádějí turisty na Maltě5.9.2014 Od srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle zákazníkovy volby. Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s indukčním dobíjením4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku 2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. Seam4us: projekt pro energetickou efektivnost stanic metra2.9.2014 V červenci 2014 byl v Barceloně zahájen demonstrační provoz energeticky efektivní stanice metra, realizovaný v rámci projektu Seam4us. Stanice Passeig de Gràcia na lince 3 metra je k tomuto účelu vybavena 50 senzory pro monitorování spotřeby energie staničních subsystémů, jako jsou osvětlení, eskalátory, výtahy nebo ventilace.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|