Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX






Pozvánky na akce


Stalo se
















  

  

Zajímavé projekty

Archiv článků leden – červen 2018

IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG

20.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem, zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa, využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu. 


Malé reaktory NuScale mohou zvýšit účinnost a snížit cenu na kWh

18.6.2018 Jedním z perspektivních projektů tzv. malých reaktorů (blíže k těmto technologiím viz například v nedávném článku o spolupráci Domionion Energy a GE Hitachi Nuclear Energy) patří americký projekt NuScale od dodavatele NuScale Power. S jeho prvním využitím v provozu se počítá v roce 2023 a na jeho technickém zdokonalování a zlepšování ekonomiky provozu se stále pracuje. Svědčí o tom informace výrobce, publikovaná začátkem června 2018, o možnosti významného zvýšení výkonu při minimálních dodatečných nákladech. 


Projekt Maritime Link hotov: HVDC spojení umožňuje lepší využití obnovitelných zdrojů v Severní Americe

14.6.2018 Kanadský poloostrov Labrador a ostrov Newfoundland má od června 2018 plně funkční energetické propojení systémem HVDC (vysokonapěťový stejnosměrný přenos) s kanadskou pevninou v provincii Nové Skotsko (Nova Scotia). Zakázku pro tento energetický systém známý jako projekt Maritime Link získala začátkem července 2014 společnost ABB od NSP Maritime Link Inc., dceřiné společnosti kanadského dodavatele elektřiny z obnovitelných zdrojů Emera Inc. Do provozu byl Maritime Link uveden v lednu 2018 a v červnu 2018 byl projekt formálně předán energetické společnosti Emera. 


Projekt IoT ve zdravotnickém zařízení: příklad Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu

11.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN. 


Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 2040

7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. 


Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus

4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 


Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku

1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 


Energetika Domionion Energy podpoří komercializaci malých reaktorů od GE Hitachi Nuclear Energy

30.5.2018 Malé reaktory jsou stále větší výzvou nejen v oblasti technologie, ale především investic a provozní ekonomiky. Představují totiž jednu z cest, jak bezemisní jaderné energetice přidat na ekonomické efektivnosti a umožnit její provoz v rámci decentralizované energetiky. Do financování projektů jejich vývoje se proto angažují i dodavatelé energie. Důkazem je financování projektu malého modulárního reaktoru BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy americkou energetickou společností Dominion Energy, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. 


Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost

28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku.


Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení

7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018. 


Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá

4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. 


Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče

3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském metru. 


Chytrá mikrosíť „plug-and-play“ od ABB má další praktickou implementaci pro průmysl

30.4.2018 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Modulárně řešená mikrosíť „plug-and-play“ od ABB byla odborné veřejnosti představena v říjnu 2016. Jedno z dalších možných uplatnění předvedla společnost ABB v dubnu 2018, kdy dodala tento systém australské elektrárně Newman Power Station 


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 


Řízení technologií administrativně-výrobní haly společnosti VIPAX – Lukov, ČR    

23.4.2018 Třetí z minisérie článků o univerzální řídicí technologii Tecomat Foxtrot od společnosti TECO, převzatých s jejím laskavým souhlasem z newsletteru TecoInfo, se zabývá uplatněním systému Foxtrot v průmyslové budově kombinující v sobě výrobní a administrativní funkce. Tato případová studie ukazuje, jak lze koncept inteligentní budovy uplatnit i v objektech pro „obyčejnou“ kovovýrobu. 


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. 


Automatizace na platformě ABB Ability také pro český potravinářský průmysl

19.4.2018 Automatizace průmyslu s využitím technologií ABB proniká do všech odvětví a zemí, Českou republiku nevyjímaje. Důkazem je modernizace výroby u největšího českého výrobce bramborového škrobu LYCKEBY AMYLEX v Horažďovicích pomocí platformy ABB Ability. Jak byla začátkem dubna 2018 informována odborná veřejnost, společnost ABB zde dokončila první fázi nové instalace systému ABB Ability™ 800xA. Tato zakázka předznamenává důležitý vstup pokročilé automatizace ABB do potravinářského segmentu v ČR. 


Dohled strojů ve Strojírně Oslavany – realizace konceptu Průmysl 4.0 systémem Foxtrot

18.4.2018 Potřeba automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách Oslavany. 


Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením

17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. 


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT. 


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. 


Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu  

9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. 


Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií

6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. 


Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot

5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí. 


Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík

29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu  má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 


Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka

27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. 


Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen

16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce.  


Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel

14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 


Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?

12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. 


Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal

8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 


Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu

7.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. 


Smart Fusion Pole: 200 chytrých sloupů od American Tower a Philips Lighting do ulic města Huntington Beach

5.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě Huntington Beach. 


Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz

28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. 


NuScale a eVinci: malé reaktory na postupu ke komercializaci v Kanadě

26.2.2018 Malé jaderné reaktory jakožto perspektivní technologie pro decentralizovanou bezemisní energetiku mají zelenou mimo jiné v Kanadě s jejími rozlehlými územími a odlehlými sídly s potřebou stabilních energetických zdrojů. Důkazem jsou dvě perspektivní technologie těchto malých reaktorů NuScale a eVinci, které v únoru 2018 zahájily proces předlicenční revize dodavatelské konstrukce zařízení u Kanadské komise pro jadernou bezpečnost (CNSC). 


Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy

21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. 


Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce

20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. 


Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách

19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné autobusy MHD. 


Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu

13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 


Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku

12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. 


Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“

9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 


Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. 


Stimulující osvětlení na pracovišti působí účinněji než šálek kávy

6.2.2018 Že světlo a jeho zabarvení významně ovlivňuje lidské biorytmy a bdělost dokazují mnohé studie a experimenty, včetně pokusů s cestujícími na dálkových letech. Tento princip úspěšně uplatnila koncem roku 2017 díky osvětlovacím technologiím Philips Lighting energetická společnost Innogy ve svém českém ústředí. Kanceláře českého ústředí Innogy o ploše 10 000 m2 v Praze prošly důkladnou renovací, jejíž součástí byla přeměna z tradičního kancelářského uspořádání na otevřený prostor. Pro 550 zaměstnanců přitom osvětlení hrálo velmi důležitou roli. 


Německé město Freiamt zkouší inteligentní řízení energetické sítě

5.2.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném projektu některé zajímavé informace. 


Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii

2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. 


Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus

31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. 


Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality

29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 


Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB

23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. 


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 


Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 


600MWe reaktor s rychlými neutrony v Xiapu: Čína rozvíjí reaktory IV. generace

15.1.2018 Čína je jednou ze zemí, které budoucnost svojí energetiky staví na rozvoji moderních jaderných technologií. Důkazem je 600MWe experimentální reaktor s rychlými neutrony (FNR), s jehož stavbou započala Čínská národní jaderná společnost (CNNC) a její dodavatel China Nuclear Industry 23 Construction Co Ltd. na konci roku 2017 v Xiapu, v provincii Fujian. Navazuje tak na 65MWt/20MWe reaktor CEFR (Chinese Experimental Fast Reactor), který je již několik let připojen k síti. 


Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi

12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti.


Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo

10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma úspěšně expanduje.


Novou lanovku na Zugspitze v Německu pohánějí technologie ABB

9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018 již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB. Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících


Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 


Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC

5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 


1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis