Zajímavé projektyArchiv článků 2019
23.12.2019 Bílina,
Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou
přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura. 
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo. 
19.12.2019
Malé
reaktory jsou
spolu s reaktory IV. generace klíčovým
směrem v rozvoji jaderné energetiky. Jedním z typů, jehož příprava k
realizaci je v současné době na postupu, je ARC-100 od dodavatele ARC
Nuclear Canada. Důležitým milníkem v jeho realizaci je potvrzení
ministra kanadské provincie New Brunswick pro národní zdroje a rozvoj
energie z prosince 2019 ohledně podpory jeho vybudování pro komerční
demonstraci ve stávající jaderné elektrárně Point Lepreau. 
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál. 
16.12.2019 Český
průmysl, ačkoli si to mnozí lidé neuvědomují,
zanechává svoji významnou stopu ve vesmíru a má v této oblasti všechny
předpoklady k dalšímu rozvoji. Ministerstvo dopravy, které má vesmírné
aktivity ČR ve své kompetenci, proto iniciovalo vládní schválení
investic do kosmických aktivit ve výši 1,205 mld. Kč ročně, což je o
275 mil. Kč více než dosud. Od roku 2020 se tak do oblasti, která má
stále větší vliv na rozvoj hospodářství a přímo ovlivňuje život lidí,
investují finanční prostředky navíc. O podrobnostech informovalo
Ministerstvo dopravy odbornou veřejnost začátkem prosince
2019. 
11.12.2019 V listopadu
2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu
řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem
bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které
zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily
celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což
se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna. 
5.12.2019 Využívání
obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní
energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že
možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli
financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku
svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských
služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i
městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu
2019. 
3.12.2019 Charakteristickým
rysem současného masivního rozvoje
inovativních technologií, jejichž společným jmenovatelem je internet
věcí (IoT), je prolínání účelů jejich využití. Dalším charakteristickým
rysem je rostoucí tlak na efektivnost vnitřních procesů v organizacích
i ochranu životního prostředí, který je hnací silou tohoto vývoje.
Příkladem je „chytré“ vnitřní osvětlení od Signify (dříve Philips
Lightong), které pomáhá vytvořit „chytrý“, tedy efektivní a zároveň
životnímu prostředí přátelský, sklad firmy Pilkington Automotive v
německém Gelsenkirchenu. Odborná veřejnost byla s tímto projektem
seznámena v listopadu 2019. 
2.12.2019 Geofencing
(doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické
zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na
dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté
technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských
centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a
bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019
švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci
čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce. 
22.11.2019 Další
důležitý krok k zachování energetické
soběstačnosti České republiky byl učiněn v listopadu 2029. Na druhém
jednání ho učinili členové Stálého výboru pro výstavbu nových jaderných
zdrojů, kde poprvé zazněl harmonogram výstavby Dukovan II. Po schválení
EIA je to další důležitý milník v přípravě
tohoto strategického projektu. 
21.11.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V
současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a
bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává
LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi
společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní
značkou Trulifi,
a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní
prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů. 
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících. 
18.11.2019 „Chytré“
světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých
městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v
Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem
listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit –
křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli. 
14.11.2019 Palivočlánkové
(tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 
13.11.2019 Společnost
ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku
novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese
dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla
odborná veřejnost informována v říjnu 2019. 
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii. 
8.11.2019 Ačkoli
má Česká republika velmi robustní přenosovou síť,
ani jí se nevyhýbá hrozba plošného výpadku v dodávkách elektřiny, tzv.
blackoutu. V takovémto případě by mohla sehrát významnou roli
přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně. Od roku 2019 má tato elektrárna
od provozovatele české přenosové soustavy, společnosti ČEPS,
certifikaci na službu start ze tmy neboli black start. Jak byla v
listopadu 2019 informována odborná veřejnost, v případě blackoutu by
tak umožnila obnovit napětí v přenosové soustavě takzvaným podáním
napětí do Elektrárny Chvaletice. 
7.11.2019 Ergonomické
programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří
také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned
dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří
zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří
energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského
úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním
vnitřním osvětlením. 
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy. 
4.11.2019 Nákladní
automobil uvízlý pod příliš nízkým viaduktem kvůli nepřesným mapám –
bohužel stále častější obrázek, který ve velkých městech znamená vážnou
komplikaci v dopravě. Tento problém se týká také Londýna. Státní,
původně vojenská, organizace Ordnance Survey, která ve Velké Británii
již od poloviny 18. století zodpovídá za veškeré základní mapování a
související podklady a data, proto na konci října 2019 dala městu
Londýnu, resp. jeho dopravnímu odboru Transport for London, volně k
dispozici všechny potřebné mapové podklady. 
31.10.2019 Po finské
metropoli Helsinky,
anglickém Briminghamu a belgických Antverpách se od října 2019 prvním
středoevropským městem užívajícím finskou aplikaci mobility jako služba
MaaS pod obchodním označením Whim stává Vídeň. Je z toho patrné že i
dodavatelský sektor v oblasti aplikací MaaS se postupně globalizuje a
technická řešení jsou navzájem přenositelná mezi zeměmi. 
30.10.2019
Po Polsku
je
další zemí bývalého komunistického bloku, která se velmi aktivně zajímá
o využití malých jaderných reaktorů, Estonsko. Svědčí o tom dohoda o
porozumění (Memorandum of Understanding), kterou v říjnu 2019 uzavřel
americký výrobce jednoho z malých reaktorů GE Hitachi Nuclear Energy
(GEH) a estonská společnost Fermi Energia. Tato společnost byla
založena odborníky na atomovou energii pro podporu rozvoje malých
jaderných reaktorů v Estonsku. Cílem uzavřené dohody s GEH je
prozkoumat ekonomickou proveditelnost vybudování malého reaktoru
BWRX-300 od GEH v Estonsku, prověřit požadavky na lokalitu a požadavky
estonské státní regulace v oblasti využití atomové energie. 
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 
25.10.2019 V září 2019
byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od
počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento
dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce
technické, tak ekonomické a organizační.
24.10.2019 O
malých reaktorech jako jednom z perspektivních směrů
ve vývoji jaderné energetiky slýcháme především v souvislosti se
zeměmi, jako jsou USA, Velká Británie, Kanada, případně Francie. Zdá se
však, že k jejich uplatnění může dojít i v postkomunistických zemích a
průkopníkem by mohlo být Polsko. Přinejmenším tomu nasvědčuje dohoda –
memorandum o porozumění – z října 2019 mezi americkým výrobcem jednoho
z malých reaktorů GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) a společností Synthos
SA 
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.
15.10.2019 Malé
jaderné reaktory představují důležitý perspektivní
směr v bezemisní výrobě elektřiny a tepla. Kromě toho se stále hovoří i
o jejich dalším využití kromě „tradiční“ dodávky elektřiny do rozvodné
sítě, případně vytápění budov. Na Mezinárodní konferenci o klimatických
změnách a roli jaderné energie, kterou pořádala Mezinárodní agentura
pro atomovou energii (IAEA) ve Vídni začátkem října 2019, promluvil o
jejich dalších možnostech jeden z konstruktérů malého modulárního
reaktoru NuScale. Prezentoval
tak závěry studií, které projektová organizace NuScale k tomuto účelu
vypracovala. 
11.10.2019 Řada měst má
jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území. 
7.10.2019 Obnovitelné
zdroje energie jsou nejen šetrné k přírodě a klimatu. Představují také
příležitost, jak ušetřit za elektřinu – tedy pokud je projekt správně
připraven. To platí pro jednotlivé uživatele, soukromé společnosti i
města a obce. Připravovat takovýto projekt vlastními silami přitom může
být poměrně náročné – je lepší jej objednat „na klíč“. Příkladem jsou
fotovoltaické zdroje na prodejnách Lidl, s nimiž byla veřejnost
seznámena v říjnu 2019. 
4.10.2019 Při
zmírňování prudkých klimatických změn hraje
nezastupitelnou roli jaderná energetika jako důležitý bezuhlíkový
zdroj. Tento hnací motor vede k rozvoji nových jaderných technologií
pro výrobu elektřiny. Mezi ně se řadí i malé modulární zdroje, pro něž
se vžilo označení SMR – small modular reactor. Mezi projekty těchto
zdrojů převážně britského, amerického nebo kanadského původu, jako jsou
U-battery,
NuScale nebo
StarCore Nuclear,
přichází v
září 2019 na scénu francouzský projekt Nuward. 
3.10.2019 Technologie
typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají zpravidla pramálo
společného s konceptem smart city. Ve většině případů jde o produkty
určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu odpovídajícím
bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace nastane, pokud tyto
technologie pomáhají zlepšit život starým a handicapovaným lidem v
rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává komunitní rozměr.
Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje cesta“, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019. 
2.10.2019 Španělská,
téměř šestisettisícová
Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities,
kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V
rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na
světě, testován systém SRS
pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom. 
1.10.2019 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v
neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019
fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD
Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale
(podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je
zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových
parků. 
27.9.2019 Hlavním
úskalím fotovoltaických (i dalších
obnovitelných) zdrojů energie je jejich nestálost, která komplikuje
jejich připojení k přenosové síti. Tuto nestálost mohou kompenzovat
bateriové zásobníky energie. Jedním z největších projektů využívajícím
právě kombinaci obnovitelných, totiž fotovoltaických zdrojů a
velkokapacitního bateriového úložiště bude australský Solar River
Project. Odborná veřejnost o něm byla informována v září 2019 v
souvislosti s výběrem dodavatele bateriového zásobníku, jímž bude
společnost GE Renewable Energy ze skupiny General Electric. 
26.9.2019 Bateriové
zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů elektřiny.
Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji, případně s
více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší bateriové
úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu C-Energy v
jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v září 2019.

25.9.2019 Jaderná
energetika je nezbytnou podmínkou dosažení
ambiciózních cílů v oblasti uhlíkově neutrálních ekonomik, zejména pak
v tradičně „projaderných“ státech, jako je Velká Británie. Důkazem je
finanční podpora 6 mil. liber (přes 170 mil. Kč), kterou získala
britsko-kanadská firma Moltex
Energy pro
svůj projekt reaktoru IV. generace typu „stable salt reactor“ – SSR
formou tzv. crowdfundingu. Odborná veřejnost o tom byla informována v
září 2019. 
20.9.2019 Sítě
nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních
informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň
efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.

18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice

17.9.2019 Nabíjecí
výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste
potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií
umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou
síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici.
Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice
skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace
energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.

16.9.2019 Velké
solární parky jsou v povědomí lidí především doménou zemí blízko
rovníku s velkou intenzitou slunečního záření. Mohou však s úspěchem
vznikat i v zeměpisných šířkách severnějších, než je Česko. Důkazem je
švédský solární park Sparbanken Skånes Solcellspark, který byl uveden
do provozu v červnu 2019.

11.9.2019 Tramvaj je
kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu
kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci
silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize.
Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září
2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské
firmy Mobileye.

2.9.2019 Malé reaktory
jsou jedním z
důležitých směrů v rozvoji jaderné energetiky. Proto je průběžně
sledujeme i na stránkách našeho portálu. Patří sem mezi jinými také
malý reaktor (či spíše „mikroreaktor“) U-Battery,
který na
konci července 2019 úspěšně splnil první ze čtyř stupňů prověřovacího
procesu u Kanadských jaderných laboratoří (CNL) vedoucího k tomu, aby
byl zkušebně instalován v jeho prostorách. 
30.8.2019 Inteligentní
světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé
příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již
dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích
přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého
Mýta v Pardubickém kraji.

27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.

16.8.2019 Jedním
z úspěšně postupujících projektů tzv. malých
reaktorů je americký projekt NuScale.
V červenci
2019 se tento projekt významně přiblížil komercializaci díky dohodě
projektové organizace NuScale Power s jihokorejskou průmyslovou
společností Doosan Heavy Industries & Construction
(DHIC) z průmyslové skupiny Doosan. 
5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.

1.8.2019 Malé reaktory představují
spolu s reaktory IV. generace (o
generacích jaderných reaktorů viz v
naší „nápovědě“)
důležitý směr v technickém rozvoji současné jaderné, a tedy
bezuhlíkové, energetiky. Vedle „typických“ malých reaktorů s
elektrickým výkonem zpravidla v desítkách megawattů přichází nyní na
scénu mikroreaktor, rovněž v modulární sestavě, ale o nižším výkonovém
rozmezí. Představitelem je americko-kanadský projekt Micro Modular
Reactor (MMR), s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019
v souvislosti se zahájením jeho environmentálního posouzení od kanadské
vlády. 
31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.

30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. 
26.7.2019 Akademie
výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického
hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci
2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se
zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu
životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA –
dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb
metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO. 
19.7.2019 Konkurence
na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má
však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých
dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020. 
18.7.2019 V jihokorejském
městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června
2018, 20MW palivočlánková
kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a
tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný
jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační
jednotka patří. 
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019. 
9.7.2019 Reaktory IV. generace.
představují
důležitý směr ve vývoji jaderné energetiky, a tedy v opatřeních proti
klimatickým změnám. Jako takové mají vládní podporu v zemích
provozujících jadernou energetiku ve velkém. Nejinak je tomu v USA, kde
zkraje července 2019 získala společnost Moltex Energy USA LLC (Moltex)
vládní dotaci 2,55 mil. dolarů (přes 57 mil. Kč) na vývoj technologií,
které umožní zkrátit vybudování elektrárny užívající reaktor se
stabilní solí (stable salt reactor – SSR) do tří let. 
8.7.2019 Přechod pro
chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy
buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo
mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se
nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně
zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června
2019. 
4.7.2019 Architekti
a velké korporace jako jejich zákazníci mají
tendenci činit kancelářské prostory stále většími a otevřenějšími kvůli
motivaci zaměstnanců k většímu pracovnímu nasazení a kvůli efektivnímu
využívání prostor. Výsledek ale může být právě opačný: bezradní
zaměstnanci ztrácející čas hledáním zasedací místnosti nebo volného
stolu v kancelářském labyrintu a zároveň nevyužitá místa u stolů.
Řešení tohoto problému v podobě chytré aplikace Interact Office od
společnosti Signify (dříve Philips Lighting) zkouší od konce června
2019 farmaceutická společnost Roche ve svých kancelářích v německém
městě Grenzach-Wyhlen. 
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost
chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci
plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň
však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být
ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla,
je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo
instalováno během června 2019. 
1.7.2019 Jako důležitý
doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo
evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový
fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do
významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují
fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z
nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního
rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR. 
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. 
19.6.2019 Nejen zrakově
postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v
kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak.
Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný
překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči
do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve
spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž
usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím. 
17.6.2019 Ve velkých kancelářských prostorách je osvětlení
významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně.
Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení
svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením
tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který
v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky. 
11.6.2019
Robustní přenosová síť je základem spolehlivé
energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a
SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na
Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v
platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o
mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny
provozních dat v rámci propojených evropských přenosových
soustav. 
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD). 
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022. 
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu. 
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu. 
16.5.2019
Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park
palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu
14,9
MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je
americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská
společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na
smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační
změně: FuelCell
Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví. 
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 
9.5.2019 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též
důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací
McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další
zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké
město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z
čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. 
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla. 
24.4.2019 Americký
výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není
čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro
městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití
skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku.
Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v
Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro
výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů –
SOFC. 
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich
dodávky. 
11.4.2019 Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí. 
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení. 
8.4.2019 Vysoké
koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v
minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii,
totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci
v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až
nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a
učitelům stěžuje jejich práci. 
5.4.2019 Tento příběh
ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart
cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní
budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve
městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze
napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích
konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to
příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem
jejich využití. 
4.4.2019
V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně
potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim
čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má
za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s
využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již
řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi.
Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o
tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj
chytrých měst v České republice. 
3.4.2019 Složky
integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve
městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci
Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo
zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních
účastníků konference. 
2.4.2019 Pojem Smart
City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají
jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se
daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve
městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní
technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se
strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se
uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o
několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém
odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích. 
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice. 
28.3.2019 Toto
je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud
ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými
uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007
zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní
dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc.
Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou
ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a
poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní
inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních
dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní
infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani
evropské provenience neexistoval. 
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové. 
26.3.2019
U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení. 
14.3.2019
Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního
střetu. 
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo. 
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. 
22.2.2019 Cestování
veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro
handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019. 
21.2.2019
Svět momentálně využívá sotva zlomek masivního
energetického potenciálu
mořských vln. Změnit to chce společnost SINN Power z Mnichova svými
modulárními a úspornými konvertory energie mořských vln. Systém prošel
počátečními testy s vynikajícími výsledky, zčásti také zásluhou
spojovacích technologií společnosti LAPP. Philipp Sinn navrhl
úsporný způsob přeměny energie,
která vzniká
tříštěním mořských vln na elektřinu bez nutnosti použití komplexních
technologií. Nyní ve společnosti SINN Power zaměstnává deset lidí,
kteří společně pracují na budoucnosti dodávky energií 
20.2.2019 Terahertzovým
zářením rozumíme oblast
elektromagnetického spektra o vlnové délce menší než 1000 µm (1 mm) a
větší než 100 µm, ležící na rozhraní mikrovlnného a infračerveného
záření. Mezi řadou využití v medicíně, biologii a dalších oborech
nachází stále více uplatnění také v telekomunikacích, kde umožňuje
přenos dat o vysoké rychlosti a kapacitě. Důkazem je úspěšný vývoj
terahertzového transceiveru ve spolupráci Hirošimské university,
japonského Národního institutu informatiky a komunikačních technologií
a společnosti Panasonic, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v
únoru 2019. 
13.2.2019 Moderní
osvětlovací technologie nabízejí nebývalé
možnosti kromě jiného i pro vnitřní osvětlení architektonických
památek. Lze se o tom přesvědčit i na církevní půdě Vatikánu, která
přitahuje turisty z celého světa. Po proslulé Sixtinské kapli
dostala v
lednu 2019 moderní vnitřní osvětlení také známá bazilika svatého Petra
se svojí půltisíciletou historií. Výstavba baziliky sv. Petra probíhala
v letech 1506 –
1629 a významně se na ni podílel i geniální a všestranný Michelangelo
Buonarroti, který rovněž vyzdobil svými freskami výše zmíněnou
Sixtinskou kapli. 
11.2.2019 Jedním z
důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní
život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř
soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do
tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace
v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení
samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu. 
5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.

23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50
stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro
projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se
předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v
prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP)
podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. 
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně. 
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
15.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným
rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj
vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie. 
8.1.2019 Oblastí,
kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|