Zajímavé projekty
Archiv článků červenec – prosinec 2016
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
19.12.2016 Jedním z trendů v rozvoji jaderných technologií směrem k
ekonomickému komerčnímu provozu jsou malé reaktory. O jejich
využití je v současnosti zájem nejen v USA, Kanadě či
Velké Británii, ale hlásí se o ně také ruská města, která by ráda tuto technologii
využila pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla neboli kogeneraci.
Světová odborná veřejnost o tom byla informována na začátku prosince
2016. 
12.12.2016 Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní pokrývá
téměř 88 % populace a připravuje první komerční aplikaci v Liberci, se začala
rozšiřovat také na Slovensko. Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a
český operátor této sítě společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní
pokrývá zhruba 30 % populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí. 
9.12.2016 Hlavním trendem technologického vývoje jsou tzv. malé
reaktory a
reaktory IV. generace. Propojení
obou těchto významných trendů v sobě zahrnuje projekt malého reaktoru
typu MTGR montrealské společnosti StarCore Nuclear, která zahájila na
konci října 2016 proces revize designu u Kanadské komise pro jadernou
bezpečnost (CNSC). 
29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
22.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
15.11.2016
Jak ukázala i vlastní zkušenost provozovatelů našeho
portálu (viz naše reportáž),
současné
elektromobily jsou z povahy svých provozních a ekonomických vlastností
především vozidla do městského provozu, případně do přírodních parků či
jiných provozních podmínek, kde se naplno uplatní jejích přednosti a
nevadí jejich omezení. Evropská strategie v rozvoji elektromobility
nicméně míří také na pokrytí páteřních evropských dopravních tahů sítí
nabíjecích stanic. Perspektivám elektromobility na hlavních tazích i ve
městech v ČR byl věnován tiskový brífink, který na 14. 11. 2016 svolala
skupina ČEZ a jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce. 
14.11.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality
jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu
je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je
palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a
vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer
v Grotonu v
americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato
kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 
9.11.2016 Rozmanité aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit
život obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. 
7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. 
2.11.2016 Na
konci roku 2017 získá více než čtvrt milionu domácností v rakouské
spolkové zemi Štýrsko jedny z nejpokročilejších inteligentních
elektroměrů na světě poté, co společnost Landis+Gyr vyhrála výběrové
řízení na dodávky 330 000 inteligentních elektroměrů E450 G3 s
komunikací po elektrickém vedení (PLC) pro konsorcium rakouských
energetických společností. 
26.10.2016 Společnosti Landis+Gyr a Toshiba dodali největší systém
pro skladování energie svého druhu v Skandinávských zemích. Helen Ltd,
přední energetická společnost ve Finsku, začala ve svém pilotním
projektu využívat akumulační systém pro skladování energie (BESS
Battery Energy Storage System) o výkonu 1,2 MW společnosti Toshiba,
testovat jeho možnosti v prostředí smart grids a navrhovat nové
obchodní modely. 
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). 
21.10.2016 Netradiční kombinace obnovitelných zdrojů energie,
přečerpávací elektrárna a větrné turbíny, bude instalována v rámci
německého projektu Gaildorf. Důležitým krokem k realizaci tohoto
projektu se stala na konci září 2016 dohoda General Electric se
společností Max Bögl Wind AG o dodávce větrných turbín pro tento
projekt. 
14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z
důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl
(podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet
nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě
jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT
Europe
spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se
evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu
rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
Milí čtenáři, inzerenti a přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz, zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní život. 
30.9.2016
Čína představuje v současné době velký a rostoucí
trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto
dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým
elektrobusem.
Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s
palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi
čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co.,
Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na
dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD. 
27.9.2016
Decentralizace energetických zdrojů pro místní
spotřebu
v domácnostech spolu s využíváním obnovitelných zdrojů energie je stále
aktuální téma. Příkladem je i německý projekt DESS2020+(District Energy
Storage and Supply System 2020+), který byl odborné veřejnosti
představen začátkem září 2016. 
21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě
mikrokogenerace i
v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z
nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a
vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v
americkém státě Connecticut. 
9.9.2016 Indická Noida není tradičním městem. Její historie na
území indického státu Utar Pradesh se začala psát v dubnu 1976 a její
název je fakticky zkratkou New Okhla Industrial Development Authority,
tedy Úřad pro průmyslový rozvoj v Nové Okhle (Okhla je předměstí na
jihu indického hlavního města Dillí). Toto cca 600tisícové město tedy
vzniklo v režii zmíněného úřadu jako systematicky plánovaná moderní
metropole.
6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li
mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické
manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady
důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v
tisících,
Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150
vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá
pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na
konci srpna 2016.
31.8.2016 Malá modulární elektrárna NuScale, jejíž aktuality na
našem portále průběžně sledujeme, je jedním z projektů tzv. malých
reaktorů,
které – vedle reaktorů IV. generace
– představují
významný vývojový trend v jaderné energetice. Jejím dodavatelem je
americká projektová firma NuScale Power. První instalace této
elektrárny se plánuje poblíž města Idaho Falls v americkém státě Idaho
na severozápadě USA. Ekonomická studie projektu, prezentovaná v
polovině srpna 2016, poprvé blíže vyčísluje celkové investiční náklady
a přínosy pro místní ekonomiku v podobě nově vzniklých pracovních míst. 
30.8.2016 Reaktory IV. generace jako
jeden z důležitých směrů ve vývoji jaderné energetiky zaznamenaly v
polovině srpna 2016 významný milník: Blok 4 ruské jaderné elektrárny
Belojarsk vybavený reaktorem BN-800 s rychlými neutrony dosáhl poprvé
100 % výkonu. Je to další krok k přípravě tohoto bloku na započetí
komerčního provozu, které je plánováno koncem roku 2016. 
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
25.8.2016 Malé reaktory jsou, vedle reaktorů IV. generace, jedním z
důležitých vývojových směrů ve vývoji jaderné energetiky. V souvislosti
s výzvou prezidenta GE Hitachi Nuclear Energy americké vládě a
podnikatelské sféře k podpoře komercializace moderních jaderných
technologií byl v srpnu 2016 na Aspen Institute prezentován odborné
veřejnosti jeden z konceptů těchto reaktorů, malý reaktor PRISM. 
23.8.2016 Již delší dobu avizovaná celková automatizace linek v
bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na
začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s
francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny
Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu
řídicího a zabezpečovacího systému CBTC
včetně souvisejícího
vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. 
18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
15.8.2016
LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution)
představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v
mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován
přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi
rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět
snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských
dopravních systémech. 
9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 
8.8.2016 Inovace v oblasti přenosu a distribuce elektrické
energie směřují k celkovému zefektivnění provozu sítí a zmírnění jeho
vlivu na životní prostředí. Kromě zapojování obnovitelných zdrojů
energie a online řízení v rámci smart grids
mají tyto inovace
rozmanité další podoby. Jednou z nich je i přímé propojení regionálních
distribučních sítí nebo jejich navzájem oddělených částí bez posilování
elektrického vedení. 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
4.8.2016 Superkapacitorové zásobníky energie mohou významně
napomoci rekuperaci brzdné energie tam, kde není v daném okamžiku v
příslušném napájeném úseku vozidlo, které by ji odebralo. Výsledkem
jsou významné energetické úspory. Takovéto zásobníky instalovalo v
červenci 2016 pekingské metro na své lince 8. 
3.8.2016 Tzv.
čtvrtá průmyslová revoluce
(známá též
pod pojmem Industry 4.0), jejímž základním charakteristickým rysem je
komunikace mezi jednotlivými výrobními zařízeními, je vedena zejména
snahou o maximální zefektivnění celého výrobního procesu. Významným
zdrojem výrobních nákladů jsou výdaje na opravy a údržbu výrobních
strojů a zařízení. Snížit tyto výdaje prostřednictvím průběžného
monitorování stavu těchto zařízení až o 30 % si dal za cíl německý
projekt AMELI 4.0 
28.7.2016 Technologie vysokonapěťového stejnosměrného přenosového
spojení (HVDC), jejíž projekty ve světě na našem portále průběžně
sledujeme, brzy získá své rekordní uplatnění. Stejnosměrné přenosové
spojení o ultravysokém napětí (UHVDC) Changji-Guquan v Číně bude
přenášet elektrický výkon 12 000 MW při napětí 1100 kV DC (tedy 1,1
mil. voltů) na vzdálenost 3 284 km. Toto UHVDC spojení tak po svém
dokončení, předpokládaném na konci roku 2018, zaznamená světový rekord
ve všech třech svých základních parametrech: přenášeném výkonu, napětí
a vzdálenosti. 
22.7.2016 Letectví je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší
včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však
také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví.
Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016
oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na
letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
19.7.2016 Malá
modulární elektrárna NuScale je jedním z projektů
tzv. malých reaktorů,
které – vedle
reaktorů IV. generace –
představují významný vývojový trend v jaderné energetice. Výrobcem
zařízení je americká projektová firma NuScale Power. Vzhledem k zájmu
britského průmyslu se výrobce chystá na její uplatnění právě na
britském trhu, kam má v úmyslu v období let 2020–2030 dodat jeden ze
svých 50MWe modulů. 
18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar. Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
15.7.2016 První multiterminálové stejnosměrné vysokonapěťové
přenosové spojení (HVDC) na světě bylo vybudováno v Severní Americe.
Toto HVDC spojení patřící energetickým společnostem Hydro-Québec a
National Grid je 1480km dlouhé, používá napětí ±450 kV a má výkon 2000
MW. Propojuje velmi zalidněné oblasti Montrealu a Bostonu s kanadskou
vodní elektrárnou La Grande II v zátoce James Bay, která je k HVDC
připojena v Radissonu. Je schopné zásobovat bezemisně
vyráběnou elektřinou 3,8 miliónů lidí. 
13.7.2016 Elektrický pohon námořních lodí významně šetří palivo i
životní prostředí. Primárním
zdrojem elektřiny pro pohon zde nicméně stále zůstává dieselgenerátor
nebo turbína na zkapalnělý zemní plyn (LNG). Protože
víme o vysokoteplotních palivových článcích, používajících na vstupu
nejen čistý vodík, ale také zemní plyn nebo etanol, aniž by
přitom docházelo ke spalování,
vznesli jsme dotaz na amerického výrobce FuelCell Energy, který nám poslal informace
o velmi zajímavém projektu elektrické námořní lodi jménem Viking Lady,
která je v provozu již od roku 2009. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu. 
1.7.2016 Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového
úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen
na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito
elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve
spolupráci společností Siemens a Scania. nn
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|