Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Zajímavé projektyArchiv článků 2021 Glasgow Subway: nejužší metro světa úspěšně pokračuje v rekonstrukci a konverzi na bezobslužný provoz s CBTC22.12.2021 Nové vlaky pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom byla informována v prosinci 2021. Chytrá regulace vytápění, nová svítidla i hospodaření s vodou: smart city Písek osm let úspěšně využívá EPC21.12.2021 Jihočeský Písek je prvním českým smart city. Mezi „chytrá“ řešení bezesporu patří energetické projekty financované z úspor, tedy metodou EPC, ačkoli se ne vždy takto prezentují navenek. Každopádně Písek tento způsob řešení energetických úspor využívá již osm let a velmi úspěšně. Cekem tři energeticky úsporné projekty garantují městu Písek každoroční úspory nákladů za elektřinu, plyn, teplo a vodu ve výši 4,2 mil. Kč. Projekty zde realizuje především společnost ENESA ze skupiny ČEZ. Kogenerace propojená do virtuální elektrárny úspěšně slouží nemocnicím na Vysočině20.12.2021 Dvěma největším spádovým nemocnicím na Vysočině v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově, o jejichž zahájení jsme informovali naše čtenáře v lednu 2020, se díky novým moderním technologickým řešením podařilo snížit provozní náklady a stabilizovat cenu energií do budoucna. V polovině prosince 2021 o tom odbornou veřejnost informoval dodavatel projektu ČEZ Energo ze skupiny ČEZ ESCO. Smart city Písek: energetické využití kalu a biomasy v unikátním zařízení produkuje elektřinu, teplo a kvalitní hnojivo15.12.2021 V Písku, prvním českém smart city, bylo vybudováno jedinečné, částečně mobilní, ekologické zařízení na tepelné zpracování biomasy a kalů z místní čistírny odpadních vod. Informuje o tom měsíčník Státního fondu životního prostředí Priorita 12/2021. Tato linka je nyní ve zkušebním provozu, během něhož se testuje optimální poměr jednotlivých složek paliva. Uspořené kilometry i emise: Praha úspěšně testuje vzdálenou správu dopravního značení10.12.2021 Desítky tisíc kilometrů servisních jízd ročně se všemi ekologickými důsledky, velká potřeba zaměstnanců – to vše obnáší každodenní kontrola dopravního značení v Praze. Testovaný projekt vzdálené správy dopravního značení, který pro Prahu realizuje městská společnost Operátor ICT (OICT), tuto činnost významně zjednodušuje a zefektivňuje. Není proto divu, že začátkem prosince 2021 zvítězil v národní soutěži Chytrá města pro budoucnost v kategorii projekt pro region. Využití polovodičů z karbidu křemíku zlepšuje provozní vlastnosti tramvají9.12.2021 Karbid křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. Další EPC ve zdravotnictví: projekt v Karlovarské krajské nemocnici8.12.2021 V Karlovarské krajské nemocnici (KKN) běží již druhým rokem energeticky úsporný projekt realizovaný metodou EPC, díky kterému došlo ke snížení nákladů na elektřinu, teplo a vodu o 32 %. Odborná veřejnost o něm byla informována v listopadu 2021. V době rostoucích cen energií má nyní nemocnice navíc úsporu garantovanou až do roku 2029. Malý modulární reaktor NuScale dostal obchodní jméno VOYGR7.12.2021 NuScale, jeden z úspěšně se rozvíjejících typů malých reaktorů, jehož vývoj na našich stránkách průběžně sledujeme již od roku 2014 dostal na začátku prosince 2021 své obchodní jméno. Dále bude prezentován pod názvem VOYGR, přičemž NuScale zůstává jako název výrobce. Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia. SmogAlarm: statutární město Ostrava finančně podpořilo užitečnou mobilní aplikaci19.11.2021 Zimní počasí s sebou přináší nepříznivé rozptylové podmínky, výskyt inverze a s tím související zhoršení kvality ovzduší. Jak byla v listopadu 2021 informována veřejnost, město Ostrava podpořilo rozšíření mobilní aplikace SmogAlarm, díky níž si její uživatelé mohou nastavit vlastní limity koncentrací znečišťujících látek a při jejich překročení pak mohou přizpůsobit své celodenní aktivity stavu ovzduší. Projekt HyFleet: Flixbus plánuje nasadit palivové články do meziměstské autobusové dopravy18.11.2021 Společnost FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021, projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální potvrzení "UIA" od německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury. Tramvaje a zelená infrastruktura města: Vědci ze tří výzkumných organizací a Dopravní podnik hl. m. Prahy otestují experimentální travní koberce15.11.2021 Tramvajová trať v Bělohorské ulici na pražském Břevnově se během následujících dvou let stane součástí vědeckého experimentu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a vědci ze tří výzkumných organizací na ní budou testovat speciální nové nízkoúdržbové travní koberce, které byly položeny na dvou místech tratě v úseku mezi zastávkami Drinopol a U Kaštanu. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2021. Kroky k interoperabilitě elektromobilů v ČR: Kartou E.ON Drive dobíjejí řidiči elektrických vozidel už i na stanicích sítě ČEZ12.11.2021 Zákazníci registrovaní v systému E.ON Drive mohou od prvního listopadového týdne 2021 dobít jednou kartou u více než 600 dobíjecích stanic v celé České republice. Společnost E.ON už v polovině roku 2021 dala možnost svým zákazníkům, aby dobíjeli s jednou kartou u sítě PREpoint. Nyní mohou použít svou kartu nebo čip E.ON Drive také u sítě ČEZ. Bateriový systém v Tušimicích spolehlivě slouží výkonové rovnováze v energetické síti11.11.2021 Tušimický bateriový systém, který po dobu 1,5 roku testovaly společnosti ČEZ a ČEPS v rámci projektu BAART (Bateriová Akumulace pro Automatickou Regulaci frekvence Tušimice) k poskytování služeb výkonové rovnováhy, dodává 2000 MWh regulačního výkonu měsíčně. Nyní má za sebou tři měsíce ostrého provozu, které potvrdily a rozšířily jeho přednosti prokázané už při testech. Odborná veřejnost o tom byla informována na začátku listopadu 2021. Stuttgartský „Zub“ dostane nové tramvaje s vozy pro bicykly, při schvalování pomáhají švýcarské instituce3.11.2021 Zacke neboli Zub (např. hřebene) – to je přezdívka ozubnicové tramvaje, která už od roku 1882 slouží obyvatelům a návštěvníkům více než šestisettisícového německého Stuttgartu nejen jako atrakce, ale jako plně integrovaná součást systému městské dopravy. V polovině října 2021 pro ni švýcarský výrobce Stadler dodal první ze tří nových souprav, skládajících se z motorového vozu pro cestující a vlečného vozu pro bicykly. Projekt EfficienCE: nový partner naší konference Elektrické autobusy pro město X1.11.2021 Dalším partnerem naší připravované konference Elektrické autobusy pro město X se stal na konci října 2021 evropský projekt EfficienCE, s podtitulem „Energetická účinnost pro veřejnou dopravu ve střední Evropě“. Blíže o tomto projektu bude na konferenci hovořit docent Mikołaj Bartlomiejczyk z Politechniky Gdańske a Dopravního podniku Gdyně (PKT). Projekt Zdravá třída: pražské gymnázium dostane do tříd senzory oxidu uhličitého27.10.2021 Pražská městská společnost Operátor ICT a technologická společnost Sigfox Česká republika (dále „Sigfox“) zahájily v říjnu 2021 projekt Zdravá třída. Jeho cílem je zlepšení kvality ovzduší ve školách. V jeho první fázi byl do každé třídy gymnázia Na Vítězné pláni instalován inteligentní senzor propojený sítí Sigfox internetu věcí (IoT), který hlídá hladinu CO2 a s předstihem rozpozná moment, kdy v učebně dochází k překročení hraničních limitů a je třeba ji vyvětrat. Malý modulární reaktor BWRX-300 na postupu ke komercializaci: dohoda projektové společnosti s výrobcem jaderných technologií25.10.2021 Malé modulární reaktory jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice. Jeden z konceptů tohoto energetického zařízení, malý modulární reaktor BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy (GEH), učinil v říjnu 2021 důležitý krok na cestě ke komercializaci: GEH a inženýrská společnost BWXT Canada Ltd. (BWXT) podepsaly dohodu o spolupráci při inženýringu a obstarávání s cílem podpořit konstrukci, výrobu a komercializaci tohoto reaktoru. Pražská tramvajová síť expanduje navzdory nepříznivým podmínkám: nová tramvajová trať Modřany – Libuš vysoutěžena o 13 % levněji22.10.2021 V rozvoji čisté mobility našeho hlavního města je kladen velký důraz na rozvoj městské drážní dopravy. Vedle nové linky metra D a renesance trolejbusů jsou to nové tramvajové tratě, které tak doplňují a zahušťují tuto páteřní síť velkokapacitní městské dopravy. Dobrou zprávou přitom je, že navzdory současným ekonomickým podmínkám se daří udržet tento rozvoj v patřičných mezích i po finanční stránce. Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. jako první v České republice vybral dodavatele palivočlánkových autobusů, zvítězil Solaris21.10.2021 Jak byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021 rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu českého palivočlánkového autobusu TriHyBus v Neratovicích se tak DPmÚL stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu. Velký flexibilní transformátor podpoří stabilitu energetické sítě USA20.10.2021 Transformátory jsou důležitou součástí energetických sítí. Kromě změny napětí na požadovanou hodnotu hrají důležitou roli při zajišťování kvality elektrické energie, tedy napětí, proudu a kmitočtu včetně odpovídajícího průběhu příslušných křivek. To vše pomůže zajistit velký flexibilní transformátor, první svého druhu na světě, který byl v polovině října 2021 instalován v rozvodně energetické společnosti Cooperative Energy ve městě Columbia v americkém státě Mississippi. Zahájen vývoj českého palivočlánkového nákladního automobilu pro náročné provozní podmínky14.10.2021 Pětičlenné konsorcium vedené ÚJV Řež zahájilo v posledním zářiovém týdnu 2021 práce na inovativním řešení elektrického nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem, určeného do náročných provozních podmínek, což je specifickým rysem tohoto českého projektu v mezinárodním kontextu. Prototyp bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií pro uvedené podmínky. Prvními projekty financovanými z Modernizačního fondu jsou fotovoltaické zdroje13.10.2021 Prvními schválenými dotacemi z Modernizačního fondu je dvanáct projektů fotovoltaických elektráren. Na začátku října 2021 o tom byla informována veřejnost prostřednictvím Státního fondu životního prostředí, který je příjemcem a zároveň poskytovatelem prostředků z tohoto fondu. Grand Paris Express dostal stínového provozovatele7.10.2021 S pojmem „stínový provozovatel“ (anglicky „shadow operator“) se lze setkat u projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Příkladem stínového provozovatele je konsorcium firem Transamo, Transdev a Strides International, které bylo na konci září 2021 touto rolí pověřeno pro nové linky bezobslužného metra Grand Paris Express v Paříži. V Praze proběhly tržní konzultace k rozvoji dobíjecí infrastruktury22.9.2021 Do konce desetiletí má v Praze vzniknout zhruba 4 a půl tisíce dobíjecích stanic pro elektromobily. Předpokládá to strategický dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030 (dále „Generel“), který v únoru 2021 schválila Rada hl. m. Prahy. Jak byla v září 2021 informována odborná veřejnost, k výzvě pražské městské společnosti Operátor ICT, a.s., (OICT) zúčastnit se tržních konzultací k rozvoji dobíjecí infrastruktury se přihlásily téměř dvě desítky společností. Světlo nejen na konci tunelu: osmnáctikilometrový silniční tunel ve Stockholmu dostane moderní LED osvětlení s inteligentním řízením20.9.2021 Jak se symbolicky říká, na konci každého tunelu je světlo. Zvláště u silničních tunelů je však velmi důležité nejen světlo na konci, ale i správné osvětlení v celém tunelu. Na jeho optimálním nastavení závisí pohodlí řidičů a bezpečnost provozu v tunelu. V roce 2030 se o tom přesvědčí také uživatelé jednoho z nejdelších evropských silničních tunelů E4 ve Stockholmu vybaveného inteligentním tunelovým osvětlením od Signify (dříve Philips Lighting). Příprava těžby českého lithia aktuálně: prověřována těžba, technologie zpracování a využití v Gigafactory17.9.2021 Zamýšlená těžba lithia na Cínovci představuje významný obchodní potenciál v automobilovém průmyslu a energetice Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT), společnost ČEZ a další subjekty řeší celý produkční řetězec pro využití lithia z Cínovce. Zabývají se přípravou těžby cinvalditu a metodou získávání lithia z této horniny v kontextu s vybudováním Gigafactory na výrobu baterií pro elektromobily a velkokapacitní úložiště elektřiny. Koncem srpna 2021 o tom odbornou veřejnost informovalo MPO. Fotovoltaika pro gymnázium v Bílovci financovaná z reinvestic úspor energie: inspirace pro kraje i municipality15.9.2021 Na střeše gymnázia v Bílovci spadajícího pod Moravskoslezský kraj byl na začátku září 2021 instalován nový fotovoltaický zdroj. Gymnázium bude díky této vlastní bezemisní elektrárně šetřit na energii desítky tisíc korun ročně. Investice je hrazena z prostředků získaných z krajského projektu energetických úspor, jednoho z největších v Česku. Dodavatelem obou projektů je společnost ENESA spadající pod holding ČEZ ESCO. Prodejny Penny Market dostávají na střechy fotovoltaické zdroje9.9.2021 Zvolna končící léto roku 2021 využívá společnost E.ON Energie k budování fotovoltaických zdrojů na střechy prodejen po celém Česku. Pro společnost Penny Market postupně dodává fotovoltaické zdroje na 35 jejich prodejen. U dalších padesáti vybuduje dobíjecí stanice pro elektromobily a jednu dobíjecí stanici s fotovoltaickými panely s bateriovým úložištěm. Projekt 5G koridor Mnichov-Praha: sítě 5G pomohou přeshraniční spolupráci záchranářů8.9.2021 Plzeňští záchranáři během zásahů v bavorském pohraničí mnohdy naráží na problém nestabilních mobilních sítí. Sanitky, které fungují na obou stranách hranice, jsou proto výrazně limitovány ve své práci. V blízké budoucnosti by problém mohl odstranit rozvoj 5G sítí, který povede k celkovému zefektivnění a modernizaci záchranné služby. Je to náplní projektu „5G koridor Mnichov – Praha“, o němž byla veřejnost informována na začátku září 2021. Technologie ToF a UWB pomáhají spolehlivému a bezpečnému CBTC6.9.2021 Na samém konci srpna 2021 udělil německý zkušební a certifikační orgán TÜV Süd bezpečnostní certifikaci pro úroveň SIL 4 americkému dodavateli informačních technologií Piper Networks na jeho technologii Ultra Wideband (UWB) pro detekci vlaků. Tato technologie je založená na technologii ToF a může významně podpořit řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jak prokázalo její zkušební nasazení na lince newyorského metra 7-Flushing Line. Brest: společné zadání nové tramvajové a elektrobusové linky3.9.2021 Zajímavý způsob rozšiřování elektrické městské dopravy ukazuje stočtyřicetitisícové město Brest, ležící na západním výběžku francouzské Bretaně. Projektové konsorcium Mobi-Brest vedené projektovou společností Systra bylo koncem srpna 2021 vybráno jako dodavatel sdruženého projektu nové tramvajové linky a elektrobusového systému typu BRT (bus rapid transit). Projekt AStriD: automatický provoz tramvají v postupimské vozovně předvedl úspěšný demonstrační provoz2.9.2021 Automatizace manipulačních jízd tramvají ve vozovnách, podobně jako automatizace pojíždění elektrobusů v garážích, může významně napomoci zefektivnění provozu. Autonomním provozem tramvají ve vozovně se zabývá německý projekt AStriD („Autonomous Tram in Depot“), který v srpnu 2021 předvedl úspěšnou demonstrační ukázku v německé Postupimi (německy Potsdam) ve vozovně tamního dopravce Verkehrsbetriebs Potsdam. Tento výzkumný a vývojový projekt, zahájený v roce 2019, trvá tři roky První přeshraniční trať s CBTC spojí Malajsii a Singapur27.8.2021 Řídicí a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití technologie CBTC. Elektřina a teplo pro Prahu i Střední Čechy změní zdroje energie: ČEZ zavírá Elektrárnu Mělník III24.8.2021 Do roku 2030 bude lokalita Mělník, která zásobuje Prahu, Mělník a Neratovice, vyrábět jen z nízkoemisních zdrojů a významně tak pomůže Skupině ČEZ i Praze a dalším městům dosáhnout ekologických závazků. Prvním krokem v plánované transformaci je odstavení 500MW elektrárenského uhelného bloku Mělník III, který byl dlouhou dobu největší svého druhu v ČR. Jeho uzavřením v polovině srpna 2021 se lokalita Mělníka a okolí mění na čistě teplárenskou. Baterie a geotermální energie: bateriový zásobník energie pomáhá stabilitě elektřiny z obnovitelných zdrojů dodávané do veřejné sítě20.8.2021 Achillovou patou většiny obnovitelných zdrojů energie je nespolupracující příroda, která odmítá dodávat elektrickou energii na míru okamžité poptávce. To klade stále větší nároky na regulaci elektroenergetické sítě. K řešení tohoto problému mohou být bateriové zásobníky, které napomáhají rovnováze mezi nabídkou a poptávkou a zároveň zlepšují kvalitu dodávané elektrické energie. Příkladem je Santa Ana Storage Project (SASP), který od července 2021 funguje v jižní Kalifornii. Kogenerace v Jablonci nad Nisou: teplo do bytů, elektřina do veřejné sítě10.8.2021 České teplárenství prochází velkou transformací. Jedním z kroků v tomto procesu je instalace pěti kogeneračních jednotek v Jablonci nad Nisou, které od konce července 2021 dodávají prostřednictvím společnosti Jablonecká energetická teplo do bytů a elektřinu do veřejné sítě. Kogenerační jednotky postavila a provozuje společnost ČEZ Energo z holdingu ČEZ ESCO. Továrna na bateriové články: projekt Gigafactory odstartovalo memorandem Ministerstva průmyslu a obchodu a skupiny ČEZ3.8.2021 Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do elektromobilů, tzv. Gigafactory, uzavřely koncem června 2021 Ministerstvo průmyslu a ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií. Na cestě k bezobslužné lince D pražského metra: první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností28.7.2021 Další krok v projektu nové, bezobslužné linky D pražského metra, na jehož přípravě se v roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. Projekt SLAVIA: první česká kosmická mise bude zkoumat možnosti těžby surovin na asteroidech26.7.2021 Evropská kosmická agentura (ESA) doporučila v červenci 2021 k realizaci český projekt SLAVIA. Projekt zahrnuje dvojici dvacetikilogramových družic, z nichž každá ponese trojici přístrojů určených zejména k průzkumu úlomků asteroidů, resp. meziplanetární hmoty vstupující do atmosféry Země. Projekt SLAVIA, první z řady tzv. Ambiciózních projektů, se tak stane základem pozdější těžby na asteroidech. Palivový článek zefektivňuje energetické využití bioplynu: palivočlánková kogenerační jednotka v San Bernardinu zahájila komerční provoz19.7.2021 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou palivočlánkovou kogenerační jednotku od amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání místního bioplynu jen s minimálními úpravami. Projekt RegioKArgo: připravovaný projekt nákladních tramvají v Karlsruhe dostane inteligentní logistický software16.7.2021 V rámci demonstračního projektu RegioKArgo by na tratě systému tram-train v německém Karlsruhe a okolí měly v roce 2022 vyjet nákladní tramvaje. Příprava tohoto projektu zaznamenala v červenci 2021 další důležitý milník: Ve veřejné soutěži byla vybrána IT firma INIT specializovaná na informační systémy ve veřejné dopravě, aby vyvinula software pro rezervaci, provozní řízení, platbu a sledování zásilek. Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace. HeFASTo: druhý malý reaktor českého původu a první svého druhu v Evropě9.7.2021 V současnosti ve světě existuje více než sedm desítek konceptů malých reaktorů v různém stádiu rozpracovanosti. Výjimkou není ani ČR. Jako první uvedlo v roce 2018 Centrum výzkumu Řež svůj koncept s názvem Energy Well, který představuje návrh malého modulárního vysokoteplotního reaktoru s nízkým výkonem kolem 20 MWt, chlazeného tekutými solemi. Na konci května 2021 přišel s druhým projektem malého reaktoru pod názvem HeFASTo. Zatravněné tramvajové koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy30.6.2021 Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021. Stavební řízení bude plně digitalizována do července 2023, jednotlivé služby budou nabíhat postupně23.6.2021 Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) chystá v červnu 2021 výběrová řízení na důležitou komponentu plánované digitalizace, informační systém Integrační platformy. Digitalizace stavebního řízení je zásadní součástí nového stavebního zákona. Usnadní stavební řízení pro stavebníky i úředníky, kteří díky ní zvládnou více žádostí v předem stanovených lhůtách. Ty zároveň bude možné sledovat díky transparentnímu systému, který umožní jednoduchou dohledatelnost všech podaných žádostí. EPC i ve strojírenství: zkušenosti Vojenského opravárenského podniku21.6.2021 I strojírenské provozy mohou být energeticky úsporné a využívat k tomu energetické služby se zárukou úspor (EPC). Příkladem je Vojenský opravárenský podnik (VOP CZ) se sídlem v Šenově u Nového Jičína, který od roku 2019 platí za zemní plyn, elektřinu a vodu minimálně o 7 mil. Kč méně než v roce 2017 a v roce 2020 se úspora dokonce přiblížila 9 mil. Kč. Výši úspory mají zbrojaři smluvně zaručenou na 10 let poskytovatelem služeb EPC, společností ENESA ze skupiny ČEZ ESCO. Palivové články s pevnými oxidy mají perspektivu vyšší účinnosti a podpory využívání obnovitelných zdrojů energie16.6.2021 Palivové články s pevnými oxidy (SOFC) mají perspektivu jako téměř bezemisní zdroje energie využívající na vstupu „tradiční“ média, jako je zemní plyn nebo bioplyn, ale také jako zdroj vodíku pro další palivočlánkové aplikace. Zvýšení jejich energetické účinnosti je nyní náplní vývojových projektů spolufinancovaných americkým Ministerstvem energetiky (DOE), jejichž hlavním účastníkem je americký výrobce palivových článku FuelCell Energy. Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021. Bezobslužné metro v Praze má zelenou: výstavba prvního úseku trasy D schválena10.6.2021 Rada hl. m. Prahy (RHMP) schválila v prvním červnovém týdnu 2021 důležitý milník v projektu metra D, a to výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který k metru D schválila RHMP, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Modernizace Fakultní nemocnice Nové Zámky: největší projekt EPC ve slovenském zdravotnictví9.6.2021 Fakultní nemocnice s poliklinikou v Nových Zámcích dokončila v květnu 2021 modernizaci svého provozu. Rekonstrukce zahrnovala výměnu osvětlení ve vybraných budovách, novou kotelnu, prádelnu a rekonstrukci vzduchotechniky. Nemocnice díky změnám v energetickém hospodaření ušetří na provozních nákladech ročně až 780 tisíc EUR (cca 20 mil. Kč), rozsahem tak jde o největší projekt svého druhu na Slovensku. Návrh a realizaci projektu zajišťovala společnost e-Dome, poskytovatel energetických služeb patřící do skupiny ESCO Slovensko, společného podniku ČEZ ESCO a slovenské energetické společnosti SPP. Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower8.6.2021 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské společnosti Kempower. Nové veřejné osvětlení ve Starých Křečanech financované z úspor energie šetří obecní finance i životní prostředí4.6.2021 Ve Starých Křečanech na Šluknovsku a v obcích, které pod ně spadají, bylo koncem května 2021 zprovozněno nové veřejné osvětlení vybavené novými LED zdroji. Kromě nové osvětlovací technologie je inovativní i obchodní model, kombinující pronájem a financování energetického projektu z dosažených úspor energie, tedy princip EPC. Dodavatelem celého řešení je vše se ČEZ Energetické služby, která je členem ČEZ ESCO. Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku. Chytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu31.5.2021 Českou republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských flotil. Projekty SmartPrague usnadňují život Pražanů31.5.2021 Datová platforma Golemio, Chytrý svoz odpadu, Portál Pražana, Chytré dopravní značky: O těchto a dalších projektech z projektové kanceláře Smart Prague městské společnosti OICT se dočtete ve třetím vydání brožury "Příběhy chytrých pomocníků", která vyšla u příležitosti šestého ročníku konference „Smart city v praxi VI“. Celá brožura je k nahlédnutí a ke stažení zde O Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. Světlo pro vaše projekty26.5.2021 Potřebujete ve vašem městě nebo obci zrekonstruovat objekt ve vašem majetku, který je kvůli zastaralým technologiím energeticky náročný na provoz, ale chybí vám v rozpočtu finanční prostředky? Model EPC je možným řešením. Cesta k energetickým úsporám bez stavebních úprav25.5.2021 Cesta k úsporám bez nákladných rekonstrukcí. Přesně tak by šlo popsat volbu bezdrátové zónové regulace vytápění známé jako IQRC. Pro její využití se rozhodl i Magistrát města Prostějova. Dlouhodobá udržitelnost, snižování nákladů na energie i dopadů na životní prostředí jsou zde prioritou. Právě systém IQRC dodaný společností HDL Automation s.r.o. dokonale ladí a pomáhá naplňovat nastavené cíle energetické koncepce a vize Smart Prostějov. Elektromobilita nejsou jen elektromobily24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility. Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech. Sušice a Klatovy dostanou nové kogenerační jednotky17.5.2021 ČEZ Energo, dceřiná společnost ČEZ ESCO, provozuje v současné době v Sušici devět kogeneračních jednotek v pěti kotelnách. Jak byla na začátku května 2021 informována odborná veřejnost, ve čtyřech z nich budou již dožívající kogenerační jednotky v roce 2021 vyměněny za nové. Modernizace s sebou přinese i navýšení instalovaného elektrického výkonu o 0,8 MW. K instalaci vůbec první kogenerační jednotky dojde také v nedalekých Klatovech. Projekt GUW+: druhý život baterií z elektrobusů pro tramvajovou měnírnu v Hannoveru a nabíjení elektrobusů z měnírny14.5.2021 Po poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém „druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je ve stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů. Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk tramvajové měnírny. Objednávka pařížské veřejné dopravy: investice, elektrifikace autobusů a zvýšený důraz na kvalitu služeb30.4.2021 Investice a zároveň prosazování vysoké úrovně kvality poskytovaných služeb – tak lze shrnout obsah smlouvy o veřejných službách mezi pařížským provozovatelem veřejné dopravy RATP a regionálním zadavatelem veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités. Smlouva byla uzavřena v dubnu 2021 na období 2021–24. I když jsou pařížské poměry v mnohém nesrovnatelné s českými městy (Paříž má dvojnásobek obyvatel Prahy a region Île-de-France má více obyvatel než celá ČR), může být přístup k hromadné dopravě inspirující i pro naše poměry. Hybridní fotovoltaický a bateriový systém podpoří energetiku státu New York28.4.2021 V americkém státě New York se připravuje hybridní fotovoltaický a bateriový systém o celkové kapacitě 123 MWh, jehož rutinní provoz je plánován k zahájení v létě 2021. V březnu 2021 k tomu byl učiněn důležitý krok: Společnost General Electric byla vybrána projektovou firmou Convergent jako dodavatel „srdce“ tohoto systému – integrovaného solárního invertoru a bateriového zásobníku. Součástí dodávky je i dvacetiletá servisní smlouva. E-papír a LED displej se navzájem doplňují: říčanský projekt elektronických informací pro cestující23.4.2021 Již více než sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na zastávkách „chytré“ označníky vybavené technologií elektronického papíru. Součástí nového informačního systému je také LED displej na příchozí cestě k nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie pro „chytré“ informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou vhodně doplňovat. Palivočlánková posunovací lokomotiva pro Sierra Northern: další vodíková aplikace na železnici20.4.2021 Vedle elektrických jednotek pro osobní přepravu se palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021 započala s pilotním projektem. HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy15.4.2021 Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG. Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Ostrava a ti druzí8.4.2021 V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR. Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury. Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné. Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů elektrobusů v ČR. Úspěch v Tušimicích: bateriové úložiště pomáhá stabilitě přenosové sítě31.3.2021 Náhlý pokles frekvence elektřiny v síti si žádá záložní zdroje schopné do 30 vteřin obnovit rovnováhu. Energetická skupina ČEZ a provozovatel české přenosové sítě ČEPS úspěšně vyzkoušely v rámci projektu BAART zapojení velkokapacitního bateriového systému pro poskytování služeb výkonové rovnováhy, konkrétně automatické regulace frekvence, u bateriového úložiště umístěného v areálu Elektrárny Tušimice (viz foto). Odborná veřejnost byla s podrobnostmi seznámena v březnu 2021. Řídicí systém Driivz: ČEZ a Volvo společně pro chytrou elektromobilitu30.3.2021 Specialista na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora: Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ. Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu26.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021. Jaderná elektrárna Dukovany: chytrá a ekologická řešení pro zásobování vodou25.3.2021 Voda je důležitým vstupem pro provoz jaderných elektráren. Po její spolehlivou dodávku a zároveň citlivé hospodaření s vodou v kontextu krajinné ekologie se používají různá chytrá řešení. Jedno z nich představila v březnu 2021 Jaderná elektrárna Dukovany. Přestože je zásoba vody pro provoz elektrárny i připravovaný nový blok v obou dalešických nádržích více než dostatečná i v suchých letních měsících, energetici investují další milióny korun do chytrých technologií k jejím úsporám a udržení v krajině. Kogenerační jednotka v sociálním zařízení pro efektivní hospodaření s energií i jako záložní zdroj pro kritická zařízení22.3.2021 V září 2021 bude v Domově důchodců v Dobré Vodě uvedena do provozu nová víceúčelová kogenerační jednotka. Metodou design&build ji dodá společnost ENESA z ČEZ ESCO, která o tomto zajímavém projektu informovala odbornou veřejnost v březnu 2021. Synergie v energetice: elektřina pro domácnosti, průmysl i železnici18.3.2021 Na okraji Uničova na Olomoucku začala společnost ČEZ Distribuce v březnu 2021 budovat zcela novou transformační stanici 110/22 kV, která pomůže zlepšit spolehlivost dodávek elektřiny pro celý region. Projekt za více než 170 mil. Kč navíc umožní zdejšímu závodu společnosti Miele rozšířit výrobu a Správě železnic zajistí dostatečný příkon potřebný pro elektrifikaci železniční trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Portál Pražana se dále rozvíjí: plány na rok 202117.3.2021 Portál Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m. Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další plány jeho rozvoje. Pro bezpečné tramvaje: nová technologie testována v Ostravě12.3.2021 Daleko vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. Ekologické alternativy SF6 pro plynem izolovaná energetická zařízení mají zelenou11.3.2021 Ekologické alternativy hexafluoridu síry (SF6) pro plynem izolovaná energetická zařízení jsou slibným řešením přispívajícím snížení uhlíkové náročnosti energetiky. Zatím nejnovější evropskou aplikací je využití v rozvodně nedaleko norského hlavního města Oslo, o němž byla odborná veřejnost informována koncem února 2021. Elektromobil jako popelářský vůz, těžký tahač nebo pojízdný míchač betonu: Volvo Trucks testuje i dodává těžké elektrické nákladní automobily10.3.2021 Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací pro městské služby zkouší elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021. Trh EPC v roce 2020 významně rostl: významným impulsem byla kombinace EPC s dotacemi, nastartováno na další růst5.3.2021 Podle údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům, kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace, elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty. Pražská aplikace Pozor tramvaj! Už měsíc v provozu3.3.2021 Ačkoli tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová vozidla se všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý jízdní odpor kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi efektivním, ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to uvědomuje. Od začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní aplikaci „Pozor tramvaj!“. Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Praze se představuje24.2.2021 Na konci současné dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli jezdit až 200 tisíc elektromobilů. Odpovídá to téměř třetině všech osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v únoru 2021 projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v české metropoli. Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě. Kogenerace v průmyslu: potravinářská výroba společnosti Mondelez lépe využívá zemní plyn11.2.2021 O kombinované výrobě elektřiny a tepla, tzv. kogeneraci, se hovoří hlavně v souvislosti s projekty veřejných služeb, jako například nemocnice, sportovní areály apod. Nachází však nemenší uplatnění i v průmyslu. Příkladem je společnost Mondelez, která v Opavě provozuje továrnu na výrobu sušenek. Ve své provozovně instalovala v únoru 2021 dva teplovodní kotle a kogenerační jednotku na ohřev teplé vody. Dodavatelem, investorem i provozovatelem projektu je společnost ČEZ Energo ze skupiny ČEZ ESCO. StasHH: konsorcium hlavních hráčů na trhu bude standardizovat palivočlánkové moduly pro těžká vozidla10.2.2021 Standardizace baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u nomenklatury pro baterie. Větrná turbína Haliade-X bude zásobovat elektřinou americký stát New Jersey9.2.2021 Obří větrná turbína Haliade-X od GE Renewable Energy ze skupiny General Electric bude mít komerční využití v USA. V lednu 2021 byla podepsána smlouva na dodávku těchto turbín pro připravovanou větrnou farmu Ocean Wind v Atlantickém oceánu poblíž amerického státu New Jersey. Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE. Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu29.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg. eHealth v Praze: rada hlavního města Prahy schválila závěrečnou zprávu k systému tísňové zdravotní péče25.1.2021 Tísňová péče s podporou moderních informačních technologií, pro nějž se vžilo označení eHealth (health = zdraví) zaznamenalo v Praze v třetím lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Pražští radní schválili závěrečnou zprávu projektu „eHealth – metropolitní systém tísňové a zdravotní péče“. Tecomat Foxtrot úspěšně řídí výrobu kosmetiky u české firmy Cormen8.1.2021 Počátkem roku 2021 uveřejnila společnost TECO, dodavatel víceúčelového řídicího systému Tecomat Foxtrot, publikaci rozmanitých referencí jeho využití. V tomto článku z ní ukážeme zajímavou implementaci v oboru automatizace kosmetického průmyslu. Hlavní město Praha otestuje inovativní způsob řízení svozu odpadu s využitím internetu věcí7.1.2021 Praha připravuje na březen 2021 spuštění inovativního projektu spočívajícího v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře města.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|