3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
21.12.2017
Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a
estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně
vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený
efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní
může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci
dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP
SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně. 
20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o
hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu
elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající
stejnosměrný proud (HVDC). Společnost
ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce
2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající
rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento
systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení
Changji-Guquan v Číně. 
19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. 
18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou
elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst
její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi
veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje
energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. 
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké
Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20
miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné
osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro
jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také
potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním
prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie
Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. 
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
7.12.2017
Od podzimu 2017 je k dispozici nová verze platformy
systému EPLAN 2.7, která klade důraz na mezioborovou spolupráci a
konzistentní digitalizaci inženýrských procesů. Nová verze softwaru
přináší uživatelům devatenáct jazykových verzí, množství vylepšených
detailů a obousměrné propojení s automatizačními systémy – včetně TIA
Portal od firmy Siemens a Melsoft IQ Works od Mitsubishi, které
zaručují ještě větší efektivitu inženýrské práce. 
6.12.2017
EPLAN nabízí ke zhlédnutí záznam webináře „EPLAN
Cogineer – snadné kroky k automatizaci“. Seznámíte se s možnostmi
využití nového softwaru EPLAN Cogineer, díky kterému může každý
uživatel platformy EPLAN začít používat automatizační software na bázi
konfigurace okamžitě bez náročného časového zaškolování. Celý webinář je zdarma na webu eplan.cz/webinare/ 
6.12.2017 „Lidský“
robot YuMi
od ABB
je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci
nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při
montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze
zahraničí, například z
Nizozemska.
Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první
dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na
konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu
kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje
špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na
prostor. 
5.12.2017 Společnost
VF, a.s., z Černé Hory u Brna je v oboru systémů radiační
kontroly a ochrany jednoznačným lídrem na českém trhu a čím dál více se
prosazuje na světových trzích. S jejími výrobky se potkáte nejen v
jaderných elektrárnách, ale i v nemocnicích či na letištích, tedy všude
tam, kde se pracuje se zdroji ionizujícího záření. Zákazníkům nabízí
tato společnost realizaci zakázek na klíč 
4.12.2017 Elektrické
komponenty v řídicích rozváděčích generují
teplo. Toto teplo musí být z rozváděčů účinně odváděno tak, aby
komponenty byly chráněny před vysokými teplotami. Pokaždé však není
nutné použít aktivní chlazení, jako například chladicí jednotky. V
závislosti na tepelných ztrátách a rozměru rozváděče může být
dostatečným i použití pasivního chlazení. Elektrické a elektronické
komponenty instalované v
rozváděči jsou obvykle navrženy pro maximální provozní teplotu 50 °C.
Doba životnosti elektrických komponentů závisí do značné míry na
provozní teplotě. Snížení teploty o 10 °C jejich životnost
zdvojnásobuje. 
29.11.2017
Obecně lze
chápat inteligentní budovu jako stavbu, která řeší ovládání,
monitorování a automatizaci všech systémů v budově, a to od osvětlení
přes vytápění, stínění, klimatizace až po zabezpečení. Reaguje na
potřeby uživatelů s cílem zvýšit jejich pohodlí, zpříjemnit jim zábavu,
zaručit co nejvyšší bezpečí a snížit náklady na provoz. Vnímá to
odborná a laická veřejnost stejně nebo má na automatizované budovy jiný
názor? 
28.11.2017
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s
podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se
koná 20. března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2018. Již třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub
Slavík, MBA, autor knihy
Smart city v praxi, která je první českou knihou
o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 
27.11.2017 Málokteré
odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky
elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto
dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout
na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové
základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v
polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru
elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy
Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v
palivočlánkových zdrojích. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| 7 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|