Smart
city v praxi
Projekty smart city
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

31.1.2017
Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart
city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i
největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů
se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok
2016. 
25.1.2017 Värnamo je
méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. 
20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
19.1.2017 Jedním
z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart
city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. 
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. 
11.1.2017 Pravděpodobně
největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 
10.1.2017 Ačkoli
provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway,
v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
23.12.2016
Evropský projekt
palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v
Mannheimu, v Berlíně i
v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart
city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
21.12.2016 Síť
internetu věcí SIGFOX,
sídlící ve
Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila
začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších
zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení
finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. 
20.12.2016 Na
evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
16.12.2016 Jak
již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto
trolejbusy.
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
12.12.2016 Síť
pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní pokrývá
téměř 88 % populace a připravuje první komerční
aplikaci v Liberci, se začala
rozšiřovat také na Slovensko. Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a
český operátor této sítě společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní
pokrývá zhruba 30 % populace Slovenské republiky. Výhradním
operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí. 
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|