Elektromobilita
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR. 
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky. 
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení. 
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice. 
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové. 
25.3.2019
Konference Smart
city v praxi IV organizovaná
provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem
veletrhu AMPER 2019.
A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a
obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli
jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které
zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů. 
15.3.2019
Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele
kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích
provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více
než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy
Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série
těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském
Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS),
pro niž to budou vůbec první elektrobusy. 
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje. 
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile. 
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo. 
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. 
18.2.2019
Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu
s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů. 
12.2.2019 Je elektrokolo
bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a
pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění
na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského
parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní
trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby
elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy
známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky.
Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má
základ v dopravní legislativě OSN. 
5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.

1.2.2019 Ačkoli
technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu
elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové
články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí
ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.

29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.

21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|