Elektromobilita
Články březen – červenec 2021
14.7.2021 Karlsruhe
je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících
autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle
tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující
po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v
rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu
v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu,
ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené
aplikace.
8.7.2021 Elektrické
hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník
energie, nejsou v kontinentální Evropě neznámým pojmem. Takovéto
elektrické jednotky pro přepravu osob již připravuje pro německého
dopravce výrobce Stadler.
Nachází si cestu i do Velké Británie, kde je část sítě napájena ze
třetí kolejnice. Zde představil v červnu 2021 zmíněný Stadler své
prototypové řešení.
30.6.2021 Zatravněné
tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech,
která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový
pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový
tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba
byla zahájena rovněž v červnu 2021.
28.6.2021
Ve vnějším areálu jaderné elektrárny Dukovany
vzniklo koncem června 2021 celkem 322 nových parkovacích stání, které
zakrývá 2 600 fotovoltaických panelů, každý o výkonu 320 Wp (viz foto).
Jde o první z řady velkých projektů bezemisních zdrojů Skupiny ČEZ,
kterými společnost přispívá k plnění klimatických cílů a závazků České
republiky.
24.6.2021 Australská
železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu
zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic).
Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě
zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se
lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před
medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako
„tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé
informace.
18.6.2021 Ve třetím
červnovém týdnu 2021 se odborné veřejnosti představil elektrobus
Citywide LF od společnosti Scania. Na český trh elektrobusů tak
vstupuje další významný hráč s bezesporu zajímavým produktem. Podívejme
se zde blíže na některé jeho podrobnosti.
11.6.2021 Netrakční
spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi
nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd
elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného
projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické
služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a
řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června
2021.
8.6.2021 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu.
Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou
nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční
úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde
budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v
garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské
společnosti Kempower.
2.6.2021 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY,
zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci:
automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se
vzdáleným dozorem z dispečinku.
1.6.2021 Hořící
automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací.
Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje
přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným
postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru
vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních
vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května
2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje.
31.5.2021 Českou
republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než
před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě
strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené
počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento
vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí
infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb
pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také
města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí
infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce
měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských
flotil.
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.
14.5.2021 Po
poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se
nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém
„druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je
ve
stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů.
Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci
dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk
tramvajové měnírny.
7.5.2021 Chytrá
mobilita může být využívána i v oblastech běžnému
člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v
železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí
tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost
provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu.
Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské
společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou
posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021.
30.4.2021 Investice a
zároveň prosazování vysoké úrovně kvality poskytovaných služeb – tak
lze shrnout obsah smlouvy o veřejných službách mezi pařížským
provozovatelem veřejné dopravy RATP a regionálním zadavatelem veřejné
dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités. Smlouva byla
uzavřena v dubnu 2021 na období 2021–24. I když jsou pařížské poměry v
mnohém nesrovnatelné s českými městy (Paříž má dvojnásobek obyvatel
Prahy a region Île-de-France má více obyvatel než celá ČR), může být
přístup k hromadné dopravě inspirující i pro naše poměry.
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem.
15.4.2021 Mnohá
švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci
svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy
trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC).
Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský
dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se
švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.
13.4.2021 „Lumière“
znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové
rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9
spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální
vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve
večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město
objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.
8.4.2021 V
březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava
(DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský
výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí
infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR.
Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich
nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury.
Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné.
Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů
elektrobusů v ČR.
30.3.2021 Specialista
na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ
investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma
lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora:
Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení
dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od
Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.
26.3.2021 Superkapacitorové
elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke
klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept
průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími
stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m
superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele
Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na
niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.
10.3.2021 Švédská
automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti
elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací
pro městské služby zkouší elektrifikovat i další
typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v
tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL
ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.
4.3.2021 Navzdory
nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními
protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl.
Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME
Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu
z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů
s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|