Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se












    

  

Elektromobilita

Články březen – červenec 2021

Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe

14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace.


Bateriové hybridní vlaky napájené ze třetí kolejnice

8.7.2021 Elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie, nejsou v kontinentální Evropě neznámým pojmem. Takovéto elektrické jednotky pro přepravu osob již připravuje pro německého dopravce výrobce Stadler. Nachází si cestu i do Velké Británie, kde je část sítě napájena ze třetí kolejnice. Zde představil v červnu 2021 zmíněný Stadler své prototypové řešení.


Zatravněné tramvajové koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy

30.6.2021 Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021. 


Největší fotovoltaická elektrárna na střeše parkoviště je v elektrárně Dukovany

28.6.2021 Ve vnějším areálu jaderné elektrárny Dukovany vzniklo koncem června 2021 celkem 322 nových parkovacích stání, které zakrývá 2 600 fotovoltaických panelů, každý o výkonu 320 Wp (viz foto). Jde o první z řady velkých projektů bezemisních zdrojů Skupiny ČEZ, kterými společnost přispívá k plnění klimatických cílů a závazků České republiky. 


Zpráva ARA konstatuje přínosy městských drah, doporučuje jejich rozvoj a varuje před „tramvajemi bez kolejí“

24.6.2021 Australská železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic). Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako „tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé informace. 


Elektrobus Scania Citywide LF se představil veřejnosti

18.6.2021 Ve třetím červnovém týdnu 2021 se odborné veřejnosti představil elektrobus Citywide LF od společnosti Scania. Na český trh elektrobusů tak vstupuje další významný hráč s bezesporu zajímavým produktem. Podívejme se zde blíže na některé jeho podrobnosti.


Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie

11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021.


Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower

8.6.2021 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské společnosti Kempower.


Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem

2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku.


Jak na hořící elektromobily: s unikátním řešením přichází HZS Olomouckého kraje

1.6.2021 Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května 2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje.


Chytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu

31.5.2021 Českou republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských flotil.


Elektromobilita nejsou jen elektromobily

24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.


Projekt GUW+: druhý život baterií z elektrobusů pro tramvajovou měnírnu v Hannoveru a nabíjení elektrobusů z měnírny

14.5.2021 Po poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém „druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je ve stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů. Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk tramvajové měnírny.


Posunovací roboty: chytrá mobilita pomáhá zvýšit efektivitu také v železniční nákladní dopravě

7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu. Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. 


Objednávka pařížské veřejné dopravy: investice, elektrifikace autobusů a zvýšený důraz na kvalitu služeb

30.4.2021 Investice a zároveň prosazování vysoké úrovně kvality poskytovaných služeb – tak lze shrnout obsah smlouvy o veřejných službách mezi pařížským provozovatelem veřejné dopravy RATP a regionálním zadavatelem veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités. Smlouva byla uzavřena v dubnu 2021 na období 2021–24. I když jsou pařížské poměry v mnohém nesrovnatelné s českými městy (Paříž má dvojnásobek obyvatel Prahy a region Île-de-France má více obyvatel než celá ČR), může být přístup k hromadné dopravě inspirující i pro naše poměry.


Palivočlánková posunovací lokomotiva pro Sierra Northern: další vodíková aplikace na železnici

20.4.2021 Vedle elektrických jednotek pro osobní přepravu se palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021 započala s pilotním projektem. 


HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy

15.4.2021  Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.


Lumière: „světelný podpis“ zvyšuje bezpečnost tramvaje od Alstomu

13.4.2021  „Lumière“ znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9 spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.


Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Ostrava a ti druzí

8.4.2021  V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR. Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury. Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné. Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů elektrobusů v ČR.


Řídicí systém Driivz: ČEZ a Volvo společně pro chytrou elektromobilitu

30.3.2021  Specialista na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora: Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu

26.3.2021  Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.


Elektromobil jako popelářský vůz, těžký tahač nebo pojízdný míchač betonu: Volvo Trucks testuje i dodává těžké elektrické nákladní automobily

10.3.2021  Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací pro městské služby zkouší elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021. 


Evropský trh elektrobusů se rozvíjel i v roce 2020

4.3.2021 Navzdory nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl. Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis