Elektromobilita
Články listopad 2021 – březen 2022
14.3.2022 Největší
rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na
regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem
k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným
elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva,
kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus
& Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku
2028.
14.3.2022 Těžkotonážnické
hnutí v padesátých letech minulého století u nás
představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o
desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše
velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit,
jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských
dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít
pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a
bateriemi.
10.3.2022
Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká
nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu
společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských
Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW.
Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké
nákladní vozy v České republice.
10.3.2022 K
probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5
vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž
výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak
další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného
Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je
nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.
7.3.2022 Vozový park,
kterým městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) zajišťují
městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se v druhé polovině února 2022
rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo. První vůz
stejného typu koupily KTS v roce 2021.
2.3.2022
Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona
o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných
zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022.
Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská
legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením
vlády.
25.2.2022 Na
počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku
testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský
výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval
propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického
výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v
těžkých palivočlánkových vozidlech.
21.2.2022
Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v
oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém
velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové
zásobníky energie na elektrifikované
autobusové lince na letiště vybral dopravce
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022
dodavatele 20 vozidel.
16.2.2022
„BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový
titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských
novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik
a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do
budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů
standardních i kloubových. Do konce roku
2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a
dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských
autobusů v Berlíně elektrický pohon.
9.2.2022
Na konci ledna 2022 byl dosažen důležitý milník v rozvoji
pražské elektrické dopravy: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal
pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové
linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Trolejbusy se tak
stanou, ještě před zprovozněním připravované elektrifikované trati,
další důležitou ekologickou spojnicí hlavního města s mezinárodním
letištěm.
4.2.2022
Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a
technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor.
Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod
náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první
české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná
veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022.
3.2.2022
Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových
„sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických
autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti
takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v
Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot
Motors, známý i českým a slovenským dopravcům
mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy
pro město.
28.1.2022
Řidiči elektromobilů, kteří jsou registrovaní v sítí E.ON Drive, mohou
již od poloviny prosince 2021 pomocí jedné karty nabíjet také u čtvrté
velké sítě dobíjecích stanic v Česku. Po domovském E.ON Drive a sítích
PREpoint a ČEZ pro ně společnost E.ON dokázala zajistit i možnost
dobíjet u stanic IONITY.
21.1.2022 Dne 17. ledna
2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl.
m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB
od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej
v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o
víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový
český elektrobus začal jezdit.
17.1.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil na začátku druhého lednového týdne
2022 v Letňanech výstavbu infrastruktury pro první regulérní
trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci
autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než
11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a
Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury.
6.1.2022 V
USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na
specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti
Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace
tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického
dodavatele Momentum Dynamics.
17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci.
9.12.2021 Karbid
křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji
materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající
test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná
veřejnost seznámena na začátku prosince 2021.
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
3.12.2021 V
současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP).
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013.
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|