Přečtěte si: Pozvánka s třídenní vstupenkou na veletrh URBIS The Smart Cities Meetup






Pozvánky na akce


Stalo se










  

  

Elektromobilita


Články listopad 2021 – březen 2022

Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris

14.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028. 


„Nekonečný vlak“ poháněný gravitací aneb o čem se našim těžkotonážníkům nesnilo

14.3.2022 Těžkotonážnické hnutí v padesátých letech minulého století u nás představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit, jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a bateriemi. 


První dobíjecí centrum pro elektrická nákladní vozidla v ČR má Mercedes-Benz, nabíjecí výkon až 300 kW

10.3.2022 Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké nákladní vozy v České republice.


Ostrava vypsala výběrové řízení na dodavatele vodíkové plnicí stanice

10.3.2022 K probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5 vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.


Kroměříž úspěšně provozuje dva diesel-hybridní autobusy Volvo

7.3.2022 Vozový park, kterým městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) zajišťují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se v druhé polovině února 2022 rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo. První vůz stejného typu koupily KTS v roce 2021.


Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel v přepravě cestujících schválen

2.3.2022  Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022. Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením vlády.


Kapalný vodík úspěšně testován pro pohon těžkých palivočlánkových vozidel

25.2.2022 Na počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v těžkých palivočlánkových vozidlech. 


Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice

21.2.2022  Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel.


„Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)

16.2.2022  „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů standardních i kloubových. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.


Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy i elektrické vlaky: elektrifikace páteřní autobusové linky schválena

9.2.2022  Na konci ledna 2022 byl dosažen důležitý milník v rozvoji pražské elektrické dopravy: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Trolejbusy se tak stanou, ještě před zprovozněním připravované elektrifikované trati, další důležitou ekologickou spojnicí hlavního města s mezinárodním letištěm.


„Zelené“ Národní divadlo v Praze: projekt EPC energetického hospodářství se rozšířil o trojici nabíjecích stanic

4.2.2022  Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor. Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022.


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu

3.2.2022  Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město.


Interoperabilita nabíjecích stanic na postupu: kartu E.ON Drive akceptují i dobíječky elektromobilů IONITY

28.1.2022 Řidiči elektromobilů, kteří jsou registrovaní v sítí E.ON Drive, mohou již od poloviny prosince 2021 pomocí jedné karty nabíjet také u čtvrté velké sítě dobíjecích stanic v Česku. Po domovském E.ON Drive a sítích PREpoint a ČEZ pro ně společnost E.ON dokázala zajistit i možnost dobíjet u stanic IONITY.


Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY

21.1.2022 Dne 17. ledna 2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový český elektrobus začal jezdit.


Začátek renesance pražských trolejbusů: Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil stavbu trolejbusové tratě Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice

17.1.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil na začátku druhého lednového týdne 2022 v Letňanech výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury.


Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení

6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics. 


Interoperabilita u elektrobusů  

17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci.


Využití polovodičů z karbidu křemíku zlepšuje provozní vlastnosti tramvají

9.12.2021 Karbid křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia

6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.


Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu

3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací 2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje, co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).


Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“

29.11.2021 U příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce 2013.


Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město

24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis