Elektromobilita
Archiv článků leden – červen 2017
30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. ![](sablona/vice3.gif)
27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné ![](sablona/vice3.gif)
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive ![](sablona/vice3.gif)
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. ![](sablona/vice3.gif)
8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.![](sablona/vice3.gif)
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku ![](sablona/vice3.gif)
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. ![](sablona/vice3.gif)
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. ![](sablona/vice3.gif)
30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. ![](sablona/vice3.gif)
29.5.2017
Parky městských autobusů ve světě se postupně
elektrifikují. Není
náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku 2017“ si na
posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v
historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku se začínají
uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách košického dopravního
podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy jsou zároveň jednou z
moderních technologií, které pomáhají vytvářet chytrá města – smart
cities. Není proto divu, že se elektrobusům v kontextu chytrých měst
bude věnovat také konference „Elektrické autobusy pre mesto“ jako
doprovodný program připravovaného veletrhu BUS SHOW 2018 v Nitře. ![](sablona/vice3.gif)
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. ![](sablona/vice3.gif)
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. ![](sablona/vice3.gif)
22.5.2017
Jednou
z mrzutostí, která provází uživatele elektromobilů, je vedle omezeného
dojezdu také nutnost vozit s sebou rozmanité nabíjecí kabely. Zatímco
rychlé nabíjení stejnosměrným proudem s velkými nabíjecími výkony má (z
praktických i bezpečnostních důvodů) nabíjecí kabel pevně připojený k
nabíjecí stanici, pro nabíjení střídavým proudem musí automobilista mít
příslušné kabely v úložném prostoru vozidla. Nejčastěji je to kabel pro
běžnou domácnostní zásuvku nebo kabel se zásuvkou typu 2 (Mennekes).
Tyto kabely pochopitelně zabírají v úložném prostoru vozidlo místo,
které pak nelze využít pro zavazadla. Se zajímavým řešením tohoto
problému v podobě nabíjecích kabelů ÖLFLEX®
CHARGE typu Lapp HELIX přišla v dubnu 2017 společnost Lapp. ![](sablona/vice3.gif)
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. ![](sablona/vice3.gif)
12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné
buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt
Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních
elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo
odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky
tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie ![](sablona/vice3.gif)
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. ![](sablona/vice3.gif)
4.5.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí
polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris
Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží. ![](sablona/vice3.gif)
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. ![](sablona/vice3.gif)
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. ![](sablona/vice3.gif)
24.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. ![](sablona/vice3.gif)
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. ![](sablona/vice3.gif)
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. ![](sablona/vice3.gif)
10.4.2017 Začátkem dubna 2017 byl v Plzni podepsán dokument „Společné prohlášení
SDP ČR a výrobců dopravních prostředků pro veřejnou dopravu a jejích
součástí k podpoře elektromobility“ (dále „memorandum“). Podpisem
tohoto memoranda na podporu elektromobility v oblasti veřejné dopravy
deklarovali signatáři z řad dopravních podniků a průmyslu svou
připravenost věnovat se rozvoji tohoto ekologického způsobu dopravy a
současně se shodli na několika opatřeních, kterými by vláda České
republiky a příslušná ministerstva mohla k tomuto rozvoji významně
přispět. ![](sablona/vice3.gif)
5.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. ![](sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. ![](sablona/vice3.gif)
30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. ![](sablona/vice3.gif)
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. ![](sablona/vice3.gif)
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. ![](sablona/vice3.gif)
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. ![](sablona/vice3.gif)
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. ![](sablona/vice3.gif)
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně
dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď
připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog
Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná
veřejnost informována v únoru 2017. ![](sablona/vice3.gif)
28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má
mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je
o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat
elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného
nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na
evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované
nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru
2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s
tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. ![](sablona/vice3.gif)
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů
ZeEUS, do
něhož je zapojena i Plzeň, má
oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. ![](sablona/vice3.gif)
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace ![](sablona/vice3.gif)
15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi ![](sablona/vice3.gif)
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. ![](sablona/vice3.gif)
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. ![](sablona/vice3.gif)
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. ![](sablona/vice3.gif)
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.
![](sablona/vice3.gif)
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. ![](sablona/vice3.gif)
25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. ![](sablona/vice3.gif)
23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. ![](sablona/vice3.gif)
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. ![](sablona/vice3.gif)
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. ![](sablona/vice3.gif)
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. ![](sablona/vice3.gif)
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. ![](sablona/vice3.gif)
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. n
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|