ElektromobilitaArchiv článků leden – červen 2015
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
25.6.2015
Od začátku června 2015 má největší park hybridních
palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a
jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay,
koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou
francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 
18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m
elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus
& Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz
foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný
provoz v Kolíně nad Rýnem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
5.6.2015 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží
Skotska, jsou zajímavé nejen díky své přírodě a historii, ale také z
pohledu elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou
čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má
prvky smart grid. A od konce května 2015 zde provozují elektrobus,
který díky této konstelaci vykazuje nulové emise 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. 
13.5.2015 Poslední ze sedmi objednaných tramvajových souprav,
které jezdí na bateriový pohon a jsou tudíž schopny jezdit i bez
trolejí, dokončily na začátku května 2015 společně v Ostravě
společnosti Inekon Group a Ekova Electric, dceřiná společnost
Dopravního podniku Ostrava. Tramvaje jsou určeny pro americký Seattle. 
11.5.2015
Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové
EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program
podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního
prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a
hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na
spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů,
skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. 
7.5.2015 O
využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále
psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“. Vždy se
přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro
posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či
„lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží
zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj
Zephir CRAB 1800 E 
29.4.2015 Krátce poté, co začal pilotní projekt elektrobusů v
Maastrichtu od
nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, začal koncem dubna 2015
rovněž zkušební provoz pěti těchto elektrobusů v německém Münsteru.
Městský dopravce Stadtwerke Münster je bude provozovat na 12 km dlouhé
lince MHD č. 14, která se tak stane plně elektrizovanou. Tento provoz
je součástí evropského projektu ZeEUS
a zároveň
projektu SEB 
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
16.4.2015
O síti vodíkových čerpacích stanic v
londýnské aglomeraci jsme na našem
portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března
2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu
Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje
společnost Air Products. 
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
25.3.2015
Mezi bateriové elektrobusy provozované v Evropě i
jinde ve světě, které na našich stránkách průběžně sledujeme, se brzy
zařadí 12 vozidel od málo známého finského výrobce Linkker. V březnu
2015 si je objednal provozovatel regionální dopravy v Helsinkách HSL
pro pilotní provoz, který bude realizovat ve spolupráci s Finským
technickým výzkumným centrem VTT. 
23.3.2015 Velké trajekty jsou tradičně poháněny dieselovými
motory, u nichž jako pohonná hmota slouží těžké topné oleje (heavy fuel
oil – HFO), a to především s ohledem na nízkou cenu tohoto paliva.
Jejich ekologické dopady jsou nicméně značné, a to nejen kvůli emisím
při vlastním spalování v motoru, ale i kvůli nutnosti udržovat olej
neustále zahřátý. Mnohem čistší alternativou je elektrický pohon 
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity
na lince 312
na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci
2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky,
dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila
provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně
elektrický. 
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
26.2.2015
O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních
automobilů typu Cargohopper
jsme naše
čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl
v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11
měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než
tisíc tun nákladu. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě 
13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
30.1.2015 Začátkem
roku 2015 představila na výstavě Consumer Electronics Show v americkém
Las Vegas taiwanská start-up firma Gogoro zajímavý projekt s názvem
Smartscooter: elektroskútr využívající k pohonu výměnné baterie. Skútr
dokáže jet rychlostí až 100 km/h. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
28.1.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 
21.1.2015
V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel
městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s
výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku
deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská
zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této
série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
2.1.2015
Trolejbusy s prodlouženým dojezdem se stále více
stávají standardem po celém světě. Důkazem je i objednávka
provozovatelů městské dopravy v amerických městech Seattle a San
Francisco na dodávku 12m a 18m trolejbusů s prodlouženým dojezdem v
celkovém počtu 141 vozidel pro Seattle a 60 vozidel pro San Francisco.
Testovací trolejbusy jsou od podzimu 2014 ve zkušebním provozu 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|