|
ElektromobilitaArchiv článků leden – červen 2015Elektrobus Optare pro Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem29.6.2015 Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika jednou z důležitých strategických priorit. Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Program HyWay: 21 hybridních palivočlánkových automobilů pro Grenoble25.6.2015 Od začátku června 2015 má největší park hybridních palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay, koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. Elektrobus VDL Citea SLFA Electric: světová premiéra na veletrhu UITP Mobility & City Transport18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus & Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný provoz v Kolíně nad Rýnem. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. Orknejské ostrovy mají smart grid i 100% bezemisní elektrobus5.6.2015 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží Skotska, jsou zajímavé nejen díky své přírodě a historii, ale také z pohledu elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má prvky smart grid. A od konce května 2015 zde provozují elektrobus, který díky této konstelaci vykazuje nulové emise Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride v Yorku29.5.2015 Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy jako podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. Inekon Group a Ekova Electric představily tramvaj na baterie pro USA13.5.2015 Poslední ze sedmi objednaných tramvajových souprav, které jezdí na bateriový pohon a jsou tudíž schopny jezdit i bez trolejí, dokončily na začátku května 2015 společně v Ostravě společnosti Inekon Group a Ekova Electric, dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava. Tramvaje jsou určeny pro americký Seattle. Chorvatská vláda podporuje individuální elektromobilitu11.5.2015 Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů, skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. Bateriové posunovací stroje: těžkotonážní e-mobilita jinak7.5.2015 O využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“. Vždy se přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či „lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj Zephir CRAB 1800 E Projekty ZeEUS a SEB: pět elektrobusů VDL pro Münster29.4.2015 Krátce poté, co začal pilotní projekt elektrobusů v Maastrichtu od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, začal koncem dubna 2015 rovněž zkušební provoz pěti těchto elektrobusů v německém Münsteru. Městský dopravce Stadtwerke Münster je bude provozovat na 12 km dlouhé lince MHD č. 14, která se tak stane plně elektrizovanou. Tento provoz je součástí evropského projektu ZeEUS a zároveň projektu SEB Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. Kalifornie připravuje další projekty autobusů a nákladních automobilů s palivovými články22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů. Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech kanadský výrobce Hydrogenics. Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 201521.4.2015 V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15. dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek, zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich financování. Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. První vodíkovou čerpací stanici u nákupního střediska má Londýn16.4.2015 O síti vodíkových čerpacích stanic v londýnské aglomeraci jsme na našem portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března 2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje společnost Air Products. GreenWay se rozvíjí v Evropě7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku, která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj1.4.2015 Palivočlánkové zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového regionálního vlaku v Německu přichází nyní na řadu i tramvaj. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Dvanáct elektrobusů Linkker pro Helsinky25.3.2015 Mezi bateriové elektrobusy provozované v Evropě i jinde ve světě, které na našich stránkách průběžně sledujeme, se brzy zařadí 12 vozidel od málo známého finského výrobce Linkker. V březnu 2015 si je objednal provozovatel regionální dopravy v Helsinkách HSL pro pilotní provoz, který bude realizovat ve spolupráci s Finským technickým výzkumným centrem VTT. Elektrický trajekt s LNG zdrojem šetří životní prostředí23.3.2015 Velké trajekty jsou tradičně poháněny dieselovými motory, u nichž jako pohonná hmota slouží těžké topné oleje (heavy fuel oil – HFO), a to především s ohledem na nízkou cenu tohoto paliva. Jejich ekologické dopady jsou nicméně značné, a to nejen kvůli emisím při vlastním spalování v motoru, ale i kvůli nutnosti udržovat olej neustále zahřátý. Mnohem čistší alternativou je elektrický pohon Plug-in hybridní autobusy ve Stockholmu zahájily provoz20.3.2015 Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS, který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16. března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73 stockholmské MHD. Smart city Malaga: důraz na smart grid a inovativní e-mobilitu19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu 2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga, jeho významné úspěchy. Japonsko má více nabíjecích stanic než benzínových pump18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. Honda FCV CONCEPT: palivočlánkový automobil s dojezdem 700 km12.3.2015 Automobilka Honda představila v březnu 2015 na ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku designérům. Londýn připravuje provoz dalších sedmi elektrobusů Optare MetroCity9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity na lince 312 na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci 2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky, dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně elektrický. Francie razantně podporuje individuální e-mobilitu3.3.2015 S platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500 do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. Cargohopper: úspěšný provoz elektrických nákladních automobilů v Amsterodamu26.2.2015 O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních automobilů typu Cargohopper jsme naše čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11 měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než tisíc tun nákladu. Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň23.2.2015 Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské mobility Diesel-bateriové posunovací lokomotivy: těžkotonážní e-mobilita opět na scéně18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“ již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě Elektromobily: organizace jako klíčový zákazník a jejich motivace k nákupu13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“ zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz článek o zprávě ICCT), a to formou cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. Department Manche: průkopník komplexní palivočlánkové elektromobility ve Francii12.2.2015 Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní institucí, která bude pro svoje služební účely používat park palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Gogoro Smartscooter: taiwanský projekt elektroskútrů s výměnnými bateriemi30.1.2015 Začátkem roku 2015 představila na výstavě Consumer Electronics Show v americkém Las Vegas taiwanská start-up firma Gogoro zajímavý projekt s názvem Smartscooter: elektroskútr využívající k pohonu výměnné baterie. Skútr dokáže jet rychlostí až 100 km/h. Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM). Letoun poháněný solární energií brzy odstartuje k obletu zeměkoule28.1.2015 ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání26.1.2015 V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka „CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS. Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru.
Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a připravuje 24m elektrobus7.1.2015 V oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový, dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň prvním polským autobusem v kategorii MEGA. Xcelsior XT40: trolejbus s prodlouženým dojezdem pro Seattle2.1.2015 Trolejbusy s prodlouženým dojezdem se stále více stávají standardem po celém světě. Důkazem je i objednávka provozovatelů městské dopravy v amerických městech Seattle a San Francisco na dodávku 12m a 18m trolejbusů s prodlouženým dojezdem v celkovém počtu 141 vozidel pro Seattle a 60 vozidel pro San Francisco. Testovací trolejbusy jsou od podzimu 2014 ve zkušebním provozu
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|