ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2014
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic ![](sablona/vice3.gif)
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. ![](sablona/vice3.gif)
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG. ![](sablona/vice3.gif)
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a
Toyota, o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. ![](sablona/vice3.gif)
9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. ![](sablona/vice3.gif)
8.12.2014 Až jedenásť vplyvných partnerov z viacerých oblastí
vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni
dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj
slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete
rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého
projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými
partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. ![](sablona/vice3.gif)
4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste
používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie
zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém
odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch
energetických uzlov (výmenných
batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné
elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná
doprava. ![](sablona/vice3.gif)
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. ![](sablona/vice3.gif)
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. ![](sablona/vice3.gif)
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. ![](sablona/vice3.gif)
Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. ![](sablona/vice3.gif)
13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. ![](sablona/vice3.gif)
12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis ![](sablona/vice3.gif)
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. ![](sablona/vice3.gif)
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. ![](sablona/vice3.gif)
24.10.2014 Americká společnost BYD Motors, člen
nadnárodní skupiny BYD, představila v říjnu 2014 Americké asociaci
veřejné dopravy (APTA) svůj kloubový nízkopodlažní 18m elektrobus
Lancaster. Tento elektrobus má obsaditelnost až 120 cestujících.
Dojezdová vzdálenost plně obsazeného elektrobusu na jedno nabití činí
podle výrobce více než 170 mil, tedy 273 km. ![](sablona/vice3.gif)
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. ![](sablona/vice3.gif)
20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro
elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již
vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu
první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a
HyLIFT-EUROPE, v
USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. ![](sablona/vice3.gif)
15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej
dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V
Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok
9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i
viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na
elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na
celom Slovensku.
13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. ![](sablona/vice3.gif)
10.10.2014 Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v
Brně nás na stánku ABB zaujala mj. multinormová stejnosměrná nabíjecí
stanice Terra 23 (viz foto vlevo), která umožňuje rychlé stejnosměrné
nabíjení s výkonem 20 kW podle norem CCS a CHAdeMO 1.0 a také střídavé
nabíjení podle normy EN61851-1, takže jsou podporovány všechny
stávající i budoucí generace elektromobilů. ![](sablona/vice3.gif)
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. ![](sablona/vice3.gif)
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018. ![](sablona/vice3.gif)
30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie ![](sablona/vice3.gif)
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. ![](sablona/vice3.gif)
23.9.2014
Dopravní podnik v polském městě Ostrołęka, ležícím
severně od Varšavy, podepsal začátkem září 2014 smlouvu s výrobcem
Solaris Bus & Coach na nákup dvou elektrobusů Solaris Urbino
8,9 LE. Jde o vůbec první standardní nákup elektrobusů v Polsku, ne
tedy zápůjčka nebo jiná alternativní forma užívání těchto dopravních
prostředků pro zkušební účely. Dodány mají být v létě 2015. ![](sablona/vice3.gif)
19.9.2014
O elektromechanickém setrvačníku, jakožto
netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid
Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v
lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových
autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na
začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland
od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. ![](sablona/vice3.gif)
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2014 Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. ![](sablona/vice3.gif)
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. ![](sablona/vice3.gif)
4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. ![](sablona/vice3.gif)
2.9.2014 V
červenci 2014 byl v Barceloně zahájen demonstrační provoz energeticky
efektivní stanice metra, realizovaný v rámci projektu Seam4us. Stanice
Passeig de Gràcia na lince 3 metra je k tomuto účelu vybavena 50
senzory pro monitorování spotřeby energie staničních subsystémů, jako
jsou osvětlení, eskalátory, výtahy nebo ventilace. ![](sablona/vice3.gif)
29.8.2014 International Council on Clean Transportation (ICCT),
nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu
regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA,
zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv
daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce
2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických
vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní
automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: ![](sablona/vice3.gif)
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. ![](sablona/vice3.gif)
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. ![](sablona/vice3.gif)
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. ![](sablona/vice3.gif)
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů ![](sablona/vice3.gif)
13.8.2014
Na konci července 2014 schválil francouzský
parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy
rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových
úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a
prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto regionech. ![](sablona/vice3.gif)
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric ![](sablona/vice3.gif)
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. ![](sablona/vice3.gif)
6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací ![](sablona/vice3.gif)
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) ![](sablona/vice3.gif)
31.7.2014
Švédská automobilka Volvo a globální výrobce
elektrických a energetických zařízení ABB uzavřely v červenci 2014
partnerství pro společný vývoj a komercializaci plně elektrických a
plug-in hybridních autobusů na bázi
otevřených standardů pro stejnosměrné rychlonabíjení. ![](sablona/vice3.gif)
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. ![](sablona/vice3.gif)
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). ![](sablona/vice3.gif)
25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její
dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče.
Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak
zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší
emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny
po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost
jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014
informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila
vyřešením tohoto problému společnost Siemens ![](sablona/vice3.gif)
24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. ![](sablona/vice3.gif)
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek ![](sablona/vice3.gif)
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](sablona/vice3.gif)
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. ![](sablona/vice3.gif)
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu. ![](sablona/vice3.gif)
8.7.2014 O
významu problematiky týkající se nabíjecích zasunovacích konektorů a
jejich standardizace svědčí diskuse probíhající v současné době nejen v
odborných kruzích, ale také mezi širokou veřejností. Nejde ovšem jen o
rozhraní mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. To je pouze malá část široké
oblasti spojovací technologie pro elektrické automobily. Tato oblast
zahrnuje například spojení v celé elektrické trakční soustavě vozidla i
spojení baterie ![](sablona/vice3.gif)
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody ![](sablona/vice3.gif)
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|