Přečtěte
si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE
|
|
|
ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2020Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus. Elektrobusy ve smart city Písek: chytrý přístup s trochou rozpaků16.12.2020 V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí technologie. Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík14.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Průmyslová automatizace v depu elektrobusů: Ebusco a Rocsys představily robota na obsluhu zásuvkového nabíjení11.12.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce specializovaných robotů Rocsys. Jak se vyvíjí svět evropských elektrobusů4.12.2020 Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy – domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. Jednoduché a funkční elektrické konektory s kódováním od Stäubli na elektrických lodích v Brně2.12.2020 Lodní doprava na vlnách Brněnské přehrady je součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října přepraví na 245 000 cestujících. Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus27.11.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra. Podpora nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP)26.11.2020 Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech. ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází18.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“. „Chytré“ plošiny pro invalidy v amsterodamských tramvajích usnadní život vozíčkářům a zvýší bezpečnost12.11.2020 Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto „chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats, specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu. Také elektrobusy Volvo budou nabíjet čtyřpólovou střešní konzolí10.11.2020 Elektrobusy Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů Solaris v polském Krakově. Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení23.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft. Netradiční elektrobusy: elektromobilní knihovny v Göteborgu motivují děti, aby více četly16.10.2020 Od září 2020 jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov – například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám. Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii9.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020. Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím českého patentu8.10.2020 V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie Vysokého učení technického v Brně. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci září 2020. Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně. Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor18.9.2020 Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint se v současné době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska. Město Bodø: elektrobusy poprvé za polárním kruhem16.9.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním kruhem. Moskva opouští trolejbusy, nastupují elektrobusy14.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace, ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou elektrobusů. FCwaveTM: Ballard představil první komerční palivový článek pro pohon lodí11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích v říční plavbě nebo na trajektech představil kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020 vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod produktovým označením FCwaveTM. Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory9.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020. Hybridní bateriové vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance3.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím soukromých zdrojů. Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem. Knowledge Brief: příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů palivočlánkových autobusů21.8.2020 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. Kolik se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobně20.8.2020 Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku. Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? RiPAC: Ricardo Rail představil simulační model pro pantograf a trolej použitelný i pro trolejbusy14.8.2020 Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a trolejbusy. Elektrobusy v Miláně mají „chytré“ nabíjení CalBatt MaeStor12.8.2020 Italské město Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července 2020. 3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém28.7.2020 Na současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus & Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect. ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům17.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020. Do Evropy bylo dodáno prvních deset palivočlánkových těžkotonážních tahačů13.7.2020 Začátek července 2020 se stal významným milníkem v evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. Snowdon Mountain Railway: diesel-bateriové lokomotivy šetří horské prostředí8.7.2020 O diesel-bateriových hybridních lokomotivách píšeme na našem portále především v souvislosti se zefektivněním posunu ve stanicích. Mohou však být využívány i jinak, například pro efektivní a přírodě přátelský provoz turistických vlaků uprostřed horské přírody. Příkladem je úzkorozchodná železnice Snowdon Mountain Railway ve Velké Británii, která začátkem července 2020 obdržela pro svůj provoz dvě ozubnicové diesel-bateriové lokomotivy, objednané v roce 2019. Klokan: školní elektrobusy v Polsku, první Solaris pro město Godzianów1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|