ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2020
21.12.2020
Nedávný článek naší redakce k
dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře
Elektrické
autobusy pro město IX představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus. ![](sablona/vice3.gif)
16.12.2020
V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží
prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových
elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla
přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom
nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u
příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění
linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí
infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí
technologie. ![](sablona/vice3.gif)
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. ![](sablona/vice3.gif)
11.12.2020 Ruční
nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys. ![](sablona/vice3.gif)
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. ![](sablona/vice3.gif)
2.12.2020 Lodní
doprava na vlnách Brněnské přehrady je
součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost
započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře
výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje
sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října
přepraví na 245 000 cestujících. ![](sablona/vice3.gif)
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300
tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí
je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i
zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská
hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými
největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských
měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by
ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy. ![](sablona/vice3.gif)
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept
vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným
přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají,
trolejbusů nebo metra.![](sablona/vice3.gif)
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.![](sablona/vice3.gif)
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. ![](sablona/vice3.gif)
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.![](sablona/vice3.gif)
12.11.2020
Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.![](sablona/vice3.gif)
10.11.2020 Elektrobusy
Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí
technologii dvě možnosti:
zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení
reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od
podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou
standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou
veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém
Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů
Solaris v
polském Krakově.
![](sablona/vice3.gif)
23.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit
vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je
vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu
francouzský dodavatel Saft.
![](sablona/vice3.gif)
16.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním
provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez
hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem
přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov –
například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.
![](sablona/vice3.gif)
9.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících
mohou
významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické
nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její
elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá
napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru)
a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v
jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje
elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského
železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna
2020. ![](sablona/vice3.gif)
8.10.2020
V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna
na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i
první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které
využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu
elektrotechnologie Vysokého učení technického v Brně. Odborná veřejnost
o tom byla informována na konci září 2020. ![](sablona/vice3.gif)
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco
v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované
standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický
produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020
informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020
oproti předchozímu roku šestinásobně. ![](sablona/vice3.gif)
18.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom
Coradia iLint se v současné době připravuje pro
provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně
rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také
rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020
do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých
regionálních tratích na jihu Rakouska. ![](sablona/vice3.gif)
16.9.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu.
Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou
nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční
úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto
podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným
dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním
kruhem. ![](sablona/vice3.gif)
14.9.2020 Země
bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou
elektrobusů. ![](sablona/vice3.gif)
11.9.2020 V
situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory
představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň
baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich
elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro
významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích
v říční plavbě nebo
na trajektech představil
kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020
vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod
produktovým označením FCwaveTM. ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického
státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně
postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen
v polovině července 2020. ![](sablona/vice3.gif)
3.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou
jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných
tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu
cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi
Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k
realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím
soukromých zdrojů. ![](sablona/vice3.gif)
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem. ![](sablona/vice3.gif)
21.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí
nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and
commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy:
osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v
tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky.
![](sablona/vice3.gif)
20.8.2020
Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí
letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku.
Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem
e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? ![](sablona/vice3.gif)
14.8.2020
Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve
skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě
a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel
nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc
přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize
Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro
modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a
trolejbusy.
![](sablona/vice3.gif)
12.8.2020 Italské město
Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového
parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně
elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v
součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již
neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces
optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor
fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné
veřejnosti byla představena na konci července 2020.
![](sablona/vice3.gif)
28.7.2020 Na současném
trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující
vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační
technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus &
Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu
dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí
infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.
![](sablona/vice3.gif)
17.7.2020 ČD Cargo je
dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy,
podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD
Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových
řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá
polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD
Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby
energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný
závazek této firmy z července 2020. ![](sablona/vice3.gif)
13.7.2020
Začátek července 2020 se stal významným milníkem v
evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo
dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od
společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové
elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. ![](sablona/vice3.gif)
8.7.2020 O
diesel-bateriových hybridních
lokomotivách píšeme na
našem portále především v souvislosti se zefektivněním posunu ve
stanicích. Mohou však být využívány i jinak, například pro efektivní a
přírodě přátelský provoz turistických vlaků uprostřed horské přírody.
Příkladem je úzkorozchodná železnice Snowdon Mountain Railway ve Velké
Británii, která začátkem července 2020 obdržela pro svůj provoz dvě
ozubnicové diesel-bateriové lokomotivy, objednané v roce 2019. ![](sablona/vice3.gif)
1.7.2020 „Kangur –
Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a
ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného
z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství
(NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních
elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris
pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|