Elektromobilita
Články listopad 2022 – březen 2023
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
20.3.2023 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) získal v polovině března 2023 pravomocné
společné povolení (sloučené územní a stavební) k elektrifikaci
autobusové linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V návaznosti na to
může připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na
zhotovitele stavby třetí trolejbusové tratě v Praze. Po trolejbusové
trati do
Miškovic a na
letiště to bude třetí, rovněž páteřní,
trolejbusová trať v Praze.
17.3.2023
Pozoruhodným dílem dopravní infrastruktury je již od
roku 1994
Eurotunel, spojující britské a francouzské pobřeží. Tento tunel, dnes
třetí nejdelší na světě, je dlouhý 50 km, z toho 38 km pod mořským
dnem. Vzhledem k všeobecné podpoře elektrické železniční dopravy
jakožto klimaticky příznivé mobility se začátkem roku 2023 rozhodl jeho
provozovatel zvýšit jeho kapacitu o 60 %. To se ovšem neobejde bez
odpovídajícího řešení v zásobování tunelu energií.
16.3.2023 Světový
důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 %
ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní
doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z
dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode,
zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký
průmysl.
6.3.2023 FUSO,
dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, kterou na českém trhu
zastupuje společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.,
představila na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2022 nový eCanter s
elektrickým akumulátorovým pohonem. Jde o novou generaci lehkého
rozvážkového vozidla, sesterský produkt osvědčeného modelu Canter s
konvenčním vznětovým motorem.
22.2.2023 Evropský trh
palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním
výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od
portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus,
dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.
17.2.2023 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v polovině února 2023 stavbu
trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha
v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Trať je dlouhá
zhruba 9 km v jednom směru, trakční trolejové vedení bude pokrývat cca
50 % její délky. Její výstavba bude probíhat v koordinaci se stavbou
nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina.
15.2.2023 Německý
dopravce Hessische Landesbahn si pro svůj pilotní inovativní železniční
projekt bezemisní mobility na tratích v Horním a Dolním Westerwaldu
zvolil dvouvozové dvouzdrojové elektrické trakční jednotky
trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Odborná
veřejnost o tom byla informována začátkem února 2023.
8.2.2023
O podporu elektromobilů a nabíjecích míst z Národního programu Životní
prostředí podle výzvy č. 3/2022 je velký zájem. Jak upozornil zkraje
února 2023 Státní fond životního prostředí (SFŽP), v jehož gesci je
tento program realizován, je třeba si zažádat o dotaci co nejdříve.
Výzva má termín ukončení v polovině prosince 2023, budou-li však
alokované prostředky vyčerpané dříve, příjem žádostí bude ukončen.
Aktuálně je k dispozici už jen cca 180 mil. Kč.
6.2.2023 Na
přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti
prezentována digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu
nízkoemisních autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K
tomu je třeba poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u
dopravní skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak,
že platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu
nad rámec údržby.
2.2.2023 Netrakční
spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo
vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových
vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na
jedno nabití baterií (blíže k tomu viz
v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně).
S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou
příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní
dopravu.
31.1.2023 Jak
ukazuje tabulka v
naší škole baterií, teplota
trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a
životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou
navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na
optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém
bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné
veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto.
26.1.2023 Doručit stále
rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží,
aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta
beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická
výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být
expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz
nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail,
zahájený v lednu 2023.
23.1.2023
V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor
vodíkových technologií
pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku)
jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se
týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového
silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká
společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro
elektrické dopravní prostředky.
19.1.2023
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) převzal v polovině ledna
2023 k dvouměsíčnímu testování elektrobus Scania Citywide LF. Tento
elektrobus se české veřejnosti poprvé představil v
létě 2021.
17.1.2023 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu
NAVETY je testován automatický provoz zcela bez
personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt
zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez
personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku
střeleckých sportů.
16.1.2023 Dvě veřejné
dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné
blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby
elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“
elektřině.
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
30.11.2022 S
platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce
zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v
přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak
provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou
vládního usnesení.
28.11.2022 Ministerstvo
dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlásilo v předposledním listopadovém
týdnu 2022 tři výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které
jsou určeny pro tzv. metropolitní oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy
na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské
drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro žadatele otevřené až do
30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je 22,8 mld. Kč.
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|