Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se












    

  

Elektromobilita

Články listopad 2022 – březen 2023

Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII

22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.


Třetí pražská trolejbusová trať povede v náročných podmínkách levobřežní Prahy

20.3.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal v polovině března 2023 pravomocné společné povolení (sloučené územní a stavební) k elektrifikaci autobusové linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V návaznosti na to může připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele stavby třetí trolejbusové tratě v Praze. Po trolejbusové trati do Miškovic a na letiště to bude třetí, rovněž páteřní, trolejbusová trať v Praze.


Jalový výkon ze zařízení STATCOM pomůže zvýšit provozní kapacitu Eurotunelu

17.3.2023 Pozoruhodným dílem dopravní infrastruktury je již od roku 1994 Eurotunel, spojující britské a francouzské pobřeží. Tento tunel, dnes třetí nejdelší na světě, je dlouhý 50 km, z toho 38 km pod mořským dnem. Vzhledem k všeobecné podpoře elektrické železniční dopravy jakožto klimaticky příznivé mobility se začátkem roku 2023 rozhodl jeho provozovatel zvýšit jeho kapacitu o 60 %. To se ovšem neobejde bez odpovídajícího řešení v zásobování tunelu energií. 


V USA budou testována těžká nákladní vozidla s palivočlánkovým pohonem pro doly  

16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 % ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode, zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl. 


Robustní, hospodárný a elektrický: FUSO představuje novou generaci modelu eCanter

6.3.2023 FUSO, dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, kterou na českém trhu zastupuje společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o., představila na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2022 nový eCanter s elektrickým akumulátorovým pohonem. Jde o novou generaci lehkého rozvážkového vozidla, sesterský produkt osvědčeného modelu Canter s konvenčním vznětovým motorem. 


Portugalský palivočlánkový autobus dobývá německé dráhy: 60 CaetanoBusů pro DB

22.2.2023 Evropský trh palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus, dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.


Stavba trolejbusové trati na letiště Praha zahájena

17.2.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v polovině února 2023 stavbu trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Trať je dlouhá zhruba 9 km v jednom směru, trakční trolejové vedení bude pokrývat cca 50 % její délky. Její výstavba bude probíhat v koordinaci se stavbou nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina.


Bateriové vlaky Siemens ušetří elektrifikaci v Hessensku

15.2.2023 Německý dopravce Hessische Landesbahn si pro svůj pilotní inovativní železniční projekt bezemisní mobility na tratích v Horním a Dolním Westerwaldu zvolil dvouvozové dvouzdrojové elektrické trakční jednotky trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem února 2023.


Podpora elektromobilů a nabíjecích bodů pro veřejný sektor: O prostředky z Národního programu Životní prostředí je velký zájem

8.2.2023 O podporu elektromobilů a nabíjecích míst z Národního programu Životní prostředí podle výzvy č. 3/2022 je velký zájem. Jak upozornil zkraje února 2023 Státní fond životního prostředí (SFŽP), v jehož gesci je tento program realizován, je třeba si zažádat o dotaci co nejdříve. Výzva má termín ukončení v polovině prosince 2023, budou-li však alokované prostředky vyčerpané dříve, příjem žádostí bude ukončen. Aktuálně je k dispozici už jen cca 180 mil. Kč.


4Fleets: digitální platforma pro podporu efektivní údržby a provozování nízkoemisních autobusů

6.2.2023 Na přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti prezentována digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu nízkoemisních autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K tomu je třeba poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u dopravní skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak, že platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu nad rámec údržby. 


Tramvaje v Dortmundu ušetří tepelnou izolací více než 70 % energie na topení, pro nástup cestujících mají kneeling

2.2.2023 Netrakční spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na jedno nabití baterií (blíže k tomu viz v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně). S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní dopravu.


eBTM: Systém teplotního managementu trakčních baterií od Webasto prodlužuje dojezd těžkých elektrických vozidel a životnost baterií

31.1.2023 Jak ukazuje tabulka v naší škole baterií, teplota trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto.


Rychlé zboží jede „pantografem“ rychlostí 160 km/h: Varamis Rail provozuje rychlou nákladní dopravu v přestavěných elektrických jednotkách

26.1.2023 Doručit stále rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží, aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail, zahájený v lednu 2023.


Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě

23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky.


Dopravní podnik města Ústí nad Labem testuje elektrobus Scania Citywide

19.1.2023 Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) převzal v polovině ledna 2023 k dvouměsíčnímu testování elektrobus Scania Citywide LF. Tento elektrobus se české veřejnosti poprvé představil v létě 2021


Projekt NAVETTY: Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním centru

17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY je testován automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku střeleckých sportů.


Jaderná elektrárna Temelín nabízí elektřinu pro elektromobily z bezemisního zdroje

16.1.2023 Dvě veřejné dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“ elektřině. 


Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY

1.12.2022  Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky.


Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů

30.11.2022 S platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou vládního usnesení.


Telematika a infrastruktura pro tramvaje a trolejbusy: Ministerstvo dopravy vyhlásilo první výzvy pro městské projekty v OPD3

28.11.2022 Ministerstvo dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlásilo v předposledním listopadovém týdnu 2022 tři výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny pro tzv. metropolitní oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro žadatele otevřené až do 30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je 22,8 mld. Kč.


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis