Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2015Palivočlánkové autobusy v USA: v provozu celkem 24 vozidel, perspektivní směr ve vývoji bezemisní mobility30.12.2015 V prosinci 2015 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim čtenářům. První palivočlánkový autobus v Londýně překonal hranici 20 tisíc provozních hodin23.12.2015 V londýnské městské dopravě slouží celkem osm palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27 zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici 20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. Kloubové elektrobusy Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA na zkoušku v Paříži18.12.2015 Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. Aktualizovaná studie evropských palivočlánkových autobusů: 84 autobusů v provozu, příznivý výhled v jejich efektivnosti17.12.2015 Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této studii. Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením v Londýně v provozu15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované patrové plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je mj. zapojena i Plzeň. Elektrobus Solaris v Paříži: integrované řešení vozidlo-nabíjecí stanice v provozu14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Paříži zahájil na začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce Ekoenergetyka. Paříž chystá palivočlánková taxi11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi v provedení tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). Zpráva EEA: emise zabijí ročně půl miliónu Evropanů, nejvíce škodí ve městech10.12.2015 Evropská environmentální organizace (European Environment Agency, EEA) zveřejnila v prosinci svoji zprávu o kvalitě ovzduší v Evropě č. 5/2015. Tato zpráva analyzuje stav kvality ovzduší v roce 2013 a jeho vývoj od roku 2004. Zpráva vychází z oficiálních dat o monitorování kvality ovzduší v různých místech Evropy. Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. Tramvaj s bateriovým zásobníkem Bombardier PRIMOVE ujela přes 40 km bez troleje24.11.2015 Jízda tramvaje bez přímého napájení z trakčního vedení, pouze ze zásobníků energie, se dnes stále více stává požadavkem některých měst, ať již z důvodů estetických nebo kvůli složitým dopravním stavbám, které by tramvajové vedení dále komplikovalo. Výrobci, včetně naší Škodovky nebo Inekonu a Ekovy se proto snaží těmto požadavkům vyhovět. Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 201520.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. Solaris dodá čtyři elektrobusy pro Krakov dobíjené z tramvajové sítě9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). ABB a Microsoft: umělá inteligence zefektivní provoz nabíjecích stanic pro elektromobily4.11.2015 O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro elektrická vozidla. Smart city Písek: Schneider Electric rozvíjí partnerství s městem2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel, je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015 město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu, Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. Tramvaje bez troleje se statickým dobíjením na zastávkách budou provozovány v Nice29.10.2015 Systém pozemního kontaktního statického dobíjení tramvají a elektrobusů Alstom SRS, který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 201527.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v přípravě23.10.2015 Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční, kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě. Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový palivový článek. Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya Sileo22.10.2015 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016 provozován její elektrobus značky Sileo. Projekt American Fuel Cell Bus: palivočlánkový autobus dvakrát energeticky úspornější než CNG12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Ballard a CSR Sifang: škodovácké tramvaje v Číně budou poháněny palivovými články9.10.2015 Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových technologií Ballard. Hydrogen Mini Grid: první kompaktní větrná vodíková plnicí stanice ve Velké Británii6.10.2015 Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí, které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především Německo, Francie a Velká Británie. Významným příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého vodíku. Ballard nabízí nové typy palivočlánkových jednotek pro mobilní aplikace2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky v americkém závodě BMW15.9.2015 Energetické využití odpadů je jednou z důležitých oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015 závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá, je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. Metanolový den: další krok k Dánsku bez fosilních paliv11.9.2015 Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě. Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA: Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů, provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. Velká Británie bude testovat „indukční dálnici“ pro dynamické dobíjení elektromobilů8.9.2015 Organizace Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. Hybrid Tram Train Citylink: diesel-elektrická vlakotramvaj pro Chemnitz27.8.2015 V
srpnu 2015 byla saskému dopravci Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH
dodána první ze série osmi „vlakotramvají“ od společnosti Vossloh
(Vossloh Kiepe and Vossloh Rail Vehicles). Tato vozidla s označením
„Hybrid Tram Train Citylink“ kombinují elektrický pohon pro provoz v
režimu městské tramvaje ve městě Chemnitz s provozem na dieselový pohon
na neelektrifikovaných železničních tratích v okolí města. Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. Elektrobusy v Göteborgu: zajímavosti i otázky12.8.2015 O zahájení provozu tří prototypových plně elektrických autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015 byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i některé zajímavé otázky. ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu. Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. Pozvánka na odbornou konferenciElektrické autobusy pro město IV15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a superkapacitory15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. ABB na veletrhu UITP v Miláně: technologie pro ekologickou veřejnou dopravu7.7.2015 Společnost ABB, přední světový dodavatel technologií pro energetiku a automatizaci, na veletrhu UITP 2015 (Union Internationale des Transports Publics/Mezinárodní sdružení veřejné dopravy) v Miláně vystavovala inovativní technologie pro veřejnou dopravu. Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016 by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností. Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy. Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|