Elektromobilita
Články březen – červen 2022
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
6.6.2022 Při
provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory.
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích.
18.5.2022 Dne
17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu
elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky
navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi
VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj.
prezenčně a zároveň v přenosu online.
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí.
10.5.2022 Kromě
výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i
své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už
mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí.
Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v
mobilní aplikaci E.ON
Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit
všechny informace o stanici ještě před příjezdem.
10.5.2022 Rada hlavního
města Prahy (RHMP) schválila v dubnu 2022 investiční záměry
elektrifikace dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy: č.
142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), č. 225 (Velká Ohrada – Nové
Vokovice), č. 174 (Vypich – Nádraží Řeporyje), č. 184 (Vypich – Velká
Ohrada). Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne s jejich projektovou
přípravou.
6.5.2022 Na podzim roku
2019 byla autobusová linka 60 hromadné dopravy ve švédském
Göteborgu plně elektrifikována. Linka prochází
hustě osídlenou rezidenční oblastí v kopcovitém terénu. V minulosti
místní obyvatelé zaznamenávali nepříjemný hluk o nízkých frekvencích,
který zde působily právě autobusy. To se nyní významně změnilo. Ukázaly
to výsledky výzkumu, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2022.
25.4.2022 Srdečně
Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita ve smart city“,
která se koná 17. května 2022 na výstavišti v Brně v sále P1 jako
doprovodný program veletrhu AMPER 2022. Konference je určena odborné
veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, správcům jejich
vozového parku, příp. školám. Konference navazuje na přechozí úspěšné
ročníky konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a sérii
konferencí Smart city v praxi.
25.4.2022 Společnost
E.ON instalovala v dubnu 2022 u prodejny PENNY v Praze-Lehovci svoji
druhou nabíjecí stanici pro elektromobily napájenou z fotovoltaického
zdroje. První již rok slouží u Břeclavi. Rychlodobíjecí stanice u
prodejny PENNY v Lehovci se nachází pod přístřeškem, na kterém je
osazeno 18 kusů fotovoltaických panelů s celkovým výkonem 8,1 kWp.
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022.
12.4.2022 Ekologický
provoz na regionálních tratích německých železnic, které se nevyplatí
elektrifikovat po celé délce, umožní vedle palivočlánkových
vlaků také bateriové elektrické vlaky nabíjené z
troleje. Aby bylo možné jejich efektivní nasazení, vzniknou na
vybraných tratích ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko do prosince
2023 „elektrifikační ostrovy“ s trolejovými úseky o německé napájecí
soustavě 15 kV 16 2/3 Hz.
11.4.2022 Po úspěšném
tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových
elektrických vlaků v Německu přichází na scénu
také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční
jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022
podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn
(BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.
8.4.2022 Společnost
ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na
dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční
banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic
včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra
v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v
oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů.
5.4.2022 Dopravce
Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora
dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů
Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které
pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník
energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem
CCS a průběžným systémem OppCharge.
25.3.2022 Historicky
nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový
spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým
označením SRS, zkoušený např. na projektu
elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej
vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její
zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást
rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT.
21.3.2022 Snaha po
snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování
osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských
autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká
potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať
už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních
elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a
hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu
nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí
infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti
Vivavis.
18.3.2022 Elektrická
nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i
nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším
krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke
zvážení.
17.3.2022 Brno
pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022
podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10
trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu.
Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný
trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží
asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW.
14.3.2022 Největší
rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na
regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem
k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným
elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva,
kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus
& Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku
2028.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|