Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2013Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel, označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V společností General Motors a Segway (viz foto) Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce23.12.2013 Jeden z provozovatelů londýnských městských autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou pro celodenní provoz. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Nové rychlonabíjecí stanice pro CLEVER19.12.2013 Dánská hlavní celostátní síť rychlonabíjecich stanic pro elektromobily provozovaná operátorem CLEVER získá od společnosti ABB dalších 50 stanic Terra 53 se standardem Combo. Tato dodávka, o níž výrobce informoval odbornou veřejnost v polovině prosince 2013, navazuje na předchozích 50 rychlonabíjecích stanic stejného typu dodaných ABB pro síť CLEVER počátkem roku 2013. Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. Renesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. Palivočlánkové autobusy: projekt High V.LO-City úspěšně pokračuje9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU). Elektromobil v provozu na pražském letišti4.12.2013 Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím výkonem 50 kW. Na projektu se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf Projekt TROLLEY: nové publikace o zásobnících energie2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro mobilní i stacionární režim. Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Elektrobus dobíjený pantografem pro Sao Paulo25.11.2013 Nejen v Evropě, ale i jinde ve světě jsou elektrobusy průběžně dobíjené během provozu vnímány jako perspektivní ekologický dopravní prostředek. Svědčí o tom zahájení zkušebního provozu elektrobusu dobíjeného pomocí pantografu pro brazilské velkoměsto Sao Paulo, které slavnostně proběhlo 19. listopadu 2013. SPEEDY CHARGER SKY 50 R55: multistandardní rychlodobíjecí stanice od českého výrobce21.11.2013 Multistandardní rychlodobíjecí stanice pro elektrická vozidla přestávají být pouze doménou zahraničních výrobců. Na veletrhu FOR ELEKTRON 2014 představila česká firma SKYBERGTECH rychlodobíjecí stanici SPEEDY CHARGER SKY 50 R55 s nabíjecími protokoly CHAdeMO a Combo2. Jde o jeden z exponátů přihlášených do soutěže GRAND PRIX. Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý Program Horizon 2020 podporuje čistou a efektivní mobilitu14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je „vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti. Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a integrovaná doprava. Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z elektromobilů8.11.2013 Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“, lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů.TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech Nový palivočlánkový vůz Toyota21.10.2013 Japonský automobilový výrobce Toyota Motor Corp představil v polovině října 2013 novinářům prototyp svého palivočlánkového sedanu. Vůz je vyroben na podvozku Lexus HS 250h, který představuje klasickou střední třídu osobních automobilů. S prodejem na japonských, amerických a evropských trzích se počítá během příštího roku. Dynamické dobíjení elektrobusů v Jižní Koreji18.10.2013 Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6. srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku 2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Seminář „Elektrické autobusy pro město“: podnětné závěry9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících. Německý projekt Get eReady má prvního účastníka8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného výrobce. Elektrobus Siemens/Rampini poveze cestující v Brně4.10.2013 Jako názorný doprovod k semináři Elektrické autobusy pro
město,
který proběhne 8. října 2013 při veletrhu Eurotrans a
MSV Brno, budou mít cestující příležitost se svézt elektrobusem
Siemens/Rampini, který je od začátku letošního roku úspěšně provozován
na linkách vídeňské MHD. Jeho zvláštností je průběžné
dobíjení
trakčních baterií se svrchního vedení – bližší informace lze nalézt ve
studii „E-mobilita v MHD“ a na semináři se dovědět další podrobnosti
přímo od zdroje. Tirana připravuje PPP pro vybudování tramvajové sítě4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v rámci dvou koncesí. První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. Palivočlánková elektrická vozidla mají v EU perspektivu a podporu1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. Vodíková plnicí stanice ve Slovinsku24.9.2013 Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. Evropský dopravní kongres podpořil inteligentní dopravní systémy i elektromobilitu23.9.2013 Ve dnech 19. a 20. září 2013 proběhl v Národní technické knihovně v Praze Evropský dopravní kongres 2013. Poprvé ve své historii se tato vrcholná událost mezi odborníky na dopravu z Evropy i Ameriky konala v našem hlavním městě. Kongres byl pořádán Evropskou platformou dopravních věd (European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou dopravní ČVUT, která při této příležitosti oslavila 20 let od svého založení. Škoda Battery Evolution: nový elektrobus se představuje20.9.2013 V rámci Evropského týdnu mobility měl ve čtvrtek 19. září 2013 v Praze svoji první, spíše neformální premiéru na veřejnosti další český elektrobus, prezentovaný pod značkou Škoda Battery Evolution, s karosérií Solaris a trakční výzbrojí Škoda Electric. Ačkoliv jde o prototyp, slibuje tento elektrobus svým budoucím provozovatelům a uživatelům některé velmi zajímavé vlastnosti. Zkušební provoz elektrobusu EVC First Electric v Ostravě20.9.2013 Neformálním, ale skutečným českým „centre of excellence“ v oblasti elektrobusů se stává Dopravní podnik Ostrava. Kromě vlastního parku čtyř elektrobusů SOR EBN 10,5 (dále „elektrobus SOR“), které více než tři roky úspěšně provozuje v pravidelné linkové dopravě, ověřoval v reálném linkovém provozu s cestujícími i další typy elektrobusů. V září 2013 měla Ostrava příležitost ozkoušet v provozu také český elektrický midibus EVC First Electric Na vývoji hybridního autobusu se podílela ZČU v Plzni19.9.2013 Na tradiční interaktivní
výstavě Dny vědy a techniky v Plzni si mohli ve dnech 13. až 14. září 2013 návštěvníci prohlédnout jak
legendární autobus ŠKODA 706 RTO číslo 51 z roku 1964, tak hybridní
autobus ŠKODA H12, který vozí cestující v Plzni od letošního dubna. Tento prototyp dokáže využívat bateriový
pohon, díky němuž nevypouští do ovzduší žádné zplodiny, a je tak
ideální volbou do center měst. Zkušební provoz elektrobusu v Jeseníkách17.9.2013 Dopravce Arriva Morava společně s domácím výrobcem autobusů SOR představily v září 2013 zástupcům Moravskoslezského kraje, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a státní správy a samosprávy novinku – elektrický autobus SOR EBN 9,5. Zkušební jízda vedla z Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem Elektrické autobusy v Manchesteru16.9.2013 Britská dopravní agentura Transport for Great Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé přepravní služby v Manchesteru. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. Seminář „Elektrické autobusy pro město“ připraven10.9.2013 Seminář „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný problematice elektrobusů a trolejbusů, který se koná pod záštitou Sdružení dopravních podniků, proběhne 8. října 2013 od 13.00 do 17.30 hodin na Výstavišti Brno (pavilon G2) jako doprovodný program veletrhu EUROTRANS. Podtitulem semináře je „Současnost a budoucnost elektrobusů, trolejbusů a hybridních autobusů v ČR a ve světě“. Součástí semináře bude přehled aktuálních výsledků studie „E-mobilita v MHD“ UK H2Mobility: nové internetové stránky pro palivočlánková vozidla ve V. Británii9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září 2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel ve Velké Británii do roku 2030. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. EVC First Electric: další český elektrobus s provozními zkušenostmi29.8.2013 V červenci 2013 proběhl na linkách MHD Zlín – Otrokovice zkušební provoz dalšího českého elektrobusu. Je jím elektrický midibus EVC First Electric od hulínské firmy EVC Group. Naše redakce získala od výrobce výsledky tohoto zkušebního provozu. EVC First Electric je 8m dvoudveřový nízkopodlažní midibus pro městský provoz. Cestujícím nabízí celkem 32 míst, z toho 18 k sezení a jeden invalidní vozík. Jeho karosérie je postavena na sériově vyráběném podvozku Iveco Daily, vyráběné slovenskou společností Rošero. Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. Clean Energy Partnership: 2 milióny kilometrů bez nehod20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy Hyundai ix35 Fuel Cell. Prvních 15 vozů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem dodáno14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. „Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez světla. Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. Spolupráce světových výrobců pro elektrobusy v ČR31.7.2013 Společnost ABB oznámila veřejnosti 30. července 2013, že podepsala se společností Škoda Electric dohodu o spolupráci na dodávce systémového řešení elektrického autobusu včetně nabíjecí infrastruktury pro město Plzeň. Nabízené řešení se skládá z trakční výzbroje vozidla a dobíjecí infrastruktury. Předpokládá se, že elektrický autobus bude vybaven trakční výzbrojí a pohonem od Škoda Electric. Dobíjecí infrastrukturu bude představovat systém ARCS (Automatic roof-top Connection System) pro bezobslužné propojení vozidla s inteligentním nabíjecím systémem ABB TERRA E-BUS. Litevský elektrobus na zkoušku v Ostravě16.7.2013 Na přelomu června a července 2013 zapůjčil litevský výrobce LBUS Ltd. Dopravnímu podniku Ostrava svůj elektrobus AMZ CS10E k odzkoušení v linkovém provozu s cestujícími. Provoz byl proveden na linkách, kde jsou doposud provozovány elektrobusy SOR EBN10,5 (viz článek Elektrobusy v Ostravě v naší rubrice Elektromobilita). Cílem bylo ověřit dojezd elektrobusu deklarovaný výrobcem a zjistit spotřebu elektrické energie. Jedné ze zkušebních jízd se zúčastnili i zástupci naší redakce První elektrobus Solaris Urbino Electric 8,9 v Klagenfurtu15.7.2013 Na začátku července 2013 zahájil provoz na lince MHD v rakouském Klagenfurtu elektrický midibus Solaris Urbino 8,9 LE Electric od polského výrobce Solaris. Elektrobus zakoupil městský dopravní podnik Stadtwerke Klagenfurt v rámci evropského projektu Cemobil. Dopravce bude průběžně sledovat výsledky jeho provozu společně s pracovníky výzkumu a vývoje Solaris. Palivový článek: Dánsko sází na metanol12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články. Nizozemí: nejhustší národní síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB DB Schenker zavádí palivočlánkové vidlicové vozíky5.7.2013 DB Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|