ElektromobilitaArchiv článků červenec – prosinec 2013
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
19.12.2013
Dánská hlavní celostátní síť rychlonabíjecich stanic
pro elektromobily provozovaná operátorem CLEVER získá od společnosti
ABB dalších 50 stanic Terra 53 se standardem Combo. Tato dodávka, o níž
výrobce informoval odbornou veřejnost v polovině prosince 2013,
navazuje na předchozích 50 rychlonabíjecích stanic stejného typu
dodaných ABB pro síť CLEVER počátkem roku 2013. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). 
4.12.2013
Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava
Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné
nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím
výkonem 50 kW. Na projektu
se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž
zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf 
2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
25.11.2013 Nejen v Evropě, ale i jinde ve světě jsou elektrobusy
průběžně dobíjené během provozu vnímány jako perspektivní ekologický
dopravní prostředek. Svědčí o tom zahájení zkušebního provozu
elektrobusu dobíjeného pomocí pantografu pro brazilské velkoměsto Sao
Paulo, které slavnostně proběhlo 19. listopadu 2013. 
21.11.2013 Multistandardní rychlodobíjecí stanice pro elektrická
vozidla přestávají být pouze doménou zahraničních výrobců. Na veletrhu
FOR ELEKTRON 2014 představila česká firma SKYBERGTECH
rychlodobíjecí stanici SPEEDY CHARGER SKY 50 R55 s nabíjecími protokoly
CHAdeMO a Combo2. Jde o jeden z exponátů přihlášených do soutěže GRAND
PRIX. 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
8.11.2013
Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost
kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně
jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství
uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například
poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“,
lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky
energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z
obnovitelných zdrojů. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
21.10.2013 Japonský automobilový výrobce Toyota Motor Corp
představil v polovině října 2013 novinářům prototyp svého
palivočlánkového sedanu. Vůz je vyroben na podvozku Lexus HS 250h,
který představuje klasickou střední třídu osobních automobilů. S
prodejem na japonských, amerických a evropských trzích se počítá během
příštího roku. 
18.10.2013
Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s
indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6.
srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric
vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých
výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku
2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů
vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde
o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší
rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září
prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce
přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku
firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě
finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného
výrobce. 
4.10.2013 Jako názorný doprovod k semináři Elektrické autobusy pro
město,
který proběhne 8. října 2013 při veletrhu Eurotrans a
MSV Brno, budou mít cestující příležitost se svézt elektrobusem
Siemens/Rampini, který je od začátku letošního roku úspěšně provozován
na linkách vídeňské MHD. Jeho zvláštností je průběžné
dobíjení
trakčních baterií se svrchního vedení – bližší informace lze nalézt ve
studii „E-mobilita v MHD“ a na semináři se dovědět další podrobnosti
přímo od zdroje.
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. 
24.9.2013
Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v
zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící
projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice
ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna
v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského
fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. 
23.9.2013
Ve dnech 19. a 20. září 2013 proběhl v Národní technické knihovně v Praze
Evropský dopravní kongres 2013. Poprvé ve své historii se tato vrcholná
událost mezi odborníky na dopravu z Evropy i Ameriky konala v našem
hlavním městě. Kongres byl pořádán Evropskou platformou dopravních věd
(European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou
dopravní ČVUT, která při této příležitosti oslavila 20 let od svého
založení. 
20.9.2013 V rámci Evropského týdnu mobility měl ve čtvrtek 19. září 2013 v Praze
svoji první, spíše neformální premiéru na veřejnosti další český
elektrobus, prezentovaný pod značkou Škoda Battery Evolution, s
karosérií Solaris a trakční výzbrojí Škoda Electric. Ačkoliv jde o
prototyp, slibuje tento elektrobus svým budoucím provozovatelům a
uživatelům některé velmi zajímavé vlastnosti. 
20.9.2013 Neformálním, ale skutečným českým „centre of excellence“
v oblasti elektrobusů se stává Dopravní podnik Ostrava. Kromě vlastního
parku čtyř elektrobusů SOR EBN 10,5 (dále „elektrobus SOR“), které více
než tři roky úspěšně provozuje v pravidelné linkové dopravě, ověřoval v
reálném linkovém provozu s cestujícími i další typy elektrobusů. V září 2013 měla Ostrava příležitost
ozkoušet v provozu také český elektrický midibus EVC First Electric 
19.9.2013 Na tradiční interaktivní
výstavě Dny vědy a techniky v Plzni si mohli ve dnech 13. až 14. září 2013 návštěvníci prohlédnout jak
legendární autobus ŠKODA 706 RTO číslo 51 z roku 1964, tak hybridní
autobus ŠKODA H12, který vozí cestující v Plzni od letošního dubna. Tento prototyp dokáže využívat bateriový
pohon, díky němuž nevypouští do ovzduší žádné zplodiny, a je tak
ideální volbou do center měst.
17.9.2013
Dopravce Arriva Morava společně s domácím výrobcem
autobusů SOR představily v září 2013 zástupcům Moravskoslezského kraje,
Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a státní správy a samosprávy
novinku – elektrický autobus SOR EBN 9,5. Zkušební jízda vedla z
Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový
autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má
kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem 
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
10.9.2013
Seminář „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný
problematice elektrobusů a trolejbusů, který se koná pod záštitou
Sdružení dopravních podniků, proběhne 8. října 2013 od 13.00 do 17.30
hodin na Výstavišti Brno (pavilon G2) jako doprovodný program veletrhu
EUROTRANS. Podtitulem semináře je
„Současnost a budoucnost elektrobusů, trolejbusů a hybridních autobusů
v ČR a ve světě“. Součástí semináře bude
přehled aktuálních výsledků studie „E-mobilita v MHD“ 
9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září
2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci
palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno
zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum
identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel
ve Velké Británii do roku 2030. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
29.8.2013 V červenci 2013 proběhl na linkách MHD Zlín – Otrokovice
zkušební provoz dalšího českého elektrobusu. Je jím elektrický midibus
EVC First Electric od hulínské firmy EVC Group. Naše redakce získala od
výrobce výsledky tohoto zkušebního provozu. EVC First Electric je 8m dvoudveřový nízkopodlažní
midibus pro městský provoz. Cestujícím nabízí celkem 32 míst, z toho 18
k sezení a jeden invalidní vozík. Jeho karosérie je postavena na
sériově vyráběném podvozku Iveco Daily, vyráběné slovenskou společností
Rošero. 
23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. 
14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během
slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v
červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu
HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. 
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 
31.7.2013 Společnost ABB oznámila veřejnosti 30. července 2013, že
podepsala se společností Škoda Electric dohodu o spolupráci na dodávce
systémového řešení elektrického autobusu včetně nabíjecí infrastruktury
pro město Plzeň. Nabízené řešení se skládá z trakční výzbroje vozidla a
dobíjecí infrastruktury. Předpokládá se, že elektrický autobus bude
vybaven trakční výzbrojí a pohonem od Škoda Electric. Dobíjecí
infrastrukturu bude představovat systém ARCS (Automatic roof-top
Connection System) pro bezobslužné propojení vozidla s inteligentním
nabíjecím systémem ABB TERRA E-BUS. 
16.7.2013 Na přelomu června a července 2013 zapůjčil litevský
výrobce LBUS Ltd. Dopravnímu podniku Ostrava svůj elektrobus AMZ CS10E
k odzkoušení v linkovém provozu s cestujícími. Provoz byl proveden na
linkách, kde jsou doposud provozovány elektrobusy SOR EBN10,5 (viz
článek Elektrobusy v Ostravě v naší rubrice Elektromobilita). Cílem
bylo ověřit dojezd elektrobusu deklarovaný výrobcem a zjistit spotřebu
elektrické energie. Jedné ze zkušebních jízd se zúčastnili i zástupci
naší redakce 
15.7.2013
Na začátku července 2013 zahájil provoz na lince MHD
v rakouském Klagenfurtu elektrický midibus Solaris Urbino 8,9 LE
Electric od polského výrobce Solaris. Elektrobus zakoupil městský
dopravní podnik Stadtwerke Klagenfurt v rámci evropského
projektu Cemobil. Dopravce bude průběžně sledovat výsledky jeho provozu
společně s pracovníky výzkumu a vývoje Solaris. 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude
společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB
jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude
zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a
vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB 
5.7.2013 DB
Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel
na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti
objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných
elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích
měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem
vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná
z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|