Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaČlánky listopad 2020 – březen 2021Evropský trh elektrobusů se rozvíjel i v roce 20204.3.2021 Navzdory nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl. Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Praze se představuje24.2.2021 Na konci současné dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli jezdit až 200 tisíc elektromobilů. Odpovídá to téměř třetině všech osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v únoru 2021 projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v české metropoli. Sea Change: první americký palivočlánkový přívoz pro komerční provoz finalizuje výrobu23.2.2021 Již letos začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní lodní dopravy v San Franciscu. Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie. Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě. StasHH: konsorcium hlavních hráčů na trhu bude standardizovat palivočlánkové moduly pro těžká vozidla10.2.2021 Standardizace baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u nomenklatury pro baterie. Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE. Elektromobilita ČEZ v roce 2020: statistika, technologie, tarify a výhled pro rok 202128.1.2021 I v roce 2020 pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ. Druhý život baterie26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě. Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. Prognóza elektroenergetiky ČR do roku 2040: útlum uhlí, mírný nárůst spotřeby, elektromobilita nemá vážný vliv15.1.2021 Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé zajímavé skutečnosti. Baterie pro elektrobusy12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021. Baterie pro parciální trolejbusy5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus. Elektrobusy ve smart city Písek: chytrý přístup s trochou rozpaků16.12.2020 V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí technologie. Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík14.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Průmyslová automatizace v depu elektrobusů: Ebusco a Rocsys představily robota na obsluhu zásuvkového nabíjení11.12.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce specializovaných robotů Rocsys. Jak se vyvíjí svět evropských elektrobusů4.12.2020 Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy – domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. Jednoduché a funkční elektrické konektory s kódováním od Stäubli na elektrických lodích v Brně2.12.2020 Lodní doprava na vlnách Brněnské přehrady je součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října přepraví na 245 000 cestujících. Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus27.11.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra. Podpora nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP)26.11.2020 Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech. ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází18.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|