Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaArchiv článků leden – červen 2018Rozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre mesto”, organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá, informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera z Chariot Motors. Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city8.6.2018 V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 20407.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. OIG Power představil nabíjecí stanici pro elektromobily spolu s bateriovým úložištěm pro decentralizovanou energetiku a využití obnovitelných zdrojů24.5.2018 Český start-up OIG Power představil v květnu 2018 v Praze odborné veřejnosti a médiím novou dobíjecí stanici pro elektromobily a další prvky pro rozvoj bezemisní dopravy v městském prostředí. Jejich významnou součástí je také na trhu již nabízené bateriové úložiště CES BATTERY BOX, využívající fotovoltaické zdroje energie a podporující koncept decentralizované energetiky. Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan. EV Fleet Analyser optimalizuje jízdu elektrických vozidel i na silnicích, kudy ještě nikdy nejela18.5.2018 V březnu 2018 představila nizozemská technologická firma ViriCiti ve spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na geografické informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve avizovaný řídicí a informační systém EV Fleet Analyser. Jeho aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo. Pozvánka na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto: již za tři týdny v Nitře15.5.2018 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která
se koná 5. 6. 2018 v
Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018.
Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů
dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další
zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA.
Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku
elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu
konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci
zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v
mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta
Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma. Pozvánka a podrobný program konference a registrace zde 200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu14.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018. UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a soukromého sektoru. Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně uspořit elektrickou energii10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském metru. ABB Terra HP: nabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu 350 kW měla světovou premiéru27.4.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů (viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB, umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. Postřehy z veletrhu AMPER 2018: „chytré“ technologie pro všechna odvětví průmyslu a služeb26.3.2018 Na veletrhu AMPER 2018 byli provozovatelé našeho portálu angažováni zejména v rámci jeho doprovodného programu jako organizátoři odborné konference Smart city v praxi III věnované problematice chytrých měst a moderních technologií, které tento koncept podporují. Samozřejmě jsme si přitom nenechali ujít ani veletrh sám a zajímali jsme se o novinky ze světa elektrotechniky, energetiky a automatizace, které i letošní ročník veletrhu nabídl v míře více než hojné. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu7.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 20132.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma úspěšně expanduje. Novou lanovku na Zugspitze v Německu pohánějí technologie ABB9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018 již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB. Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících Brusel dále rozvíjí elektrobusy8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|