Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaČlánky červen – listopad 2020Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků14.11.2022 Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. Trolejbusovou trať na pražské letiště postaví Elektrizace železnic Praha7.11.2022 Infrastrukturu pro trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha postaví společnost Elektrizace železnic Praha za 354,5 mil. Kč. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ji vysoutěžil ve veřejné zakázce v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Výstavba potrvá 15 měsíců, DPP ji plánuje zahájit na konci listopadu 2023. Superkapacitorové elektrobusy i v 18m verzi, poprvé na zkoušku v Sofii a Bělehradu2.11.2022 Superkapacitorové elektrobusy od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors jsou známé i české odborné veřejnosti prostřednictvím našich konferencí Elektrické autobusy pro město. Koncem října 2022 zaznamenaly tyto elektrobusy důležitý milník: jako vůbec poprvé v Evropě se představili i v 18m kloubové verzi, pro začátek na zkoušku v Sofii a Bělehradě. Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy. Brno dostalo novou tramvaj pro novou trať19.10.2022 Brno má od října 2022 první novou obousměrnou tramvaj. Klimatizovaný vůz Škoda ForCity Smart 45T vyrobila Škoda Group. Tramvaj je primárně určena pro provoz na budované nové trati z ulice Osová na lince 8 ke kampusu Masarykovy univerzity v Bohunicích. Na jaře 2023 bude na lince 8 jezdit celkem pět těchto moderních tramvají. Nové vozy částečně nahradí původní obousměrné tramvaje typu KT8D5. Evropská podpora nízkoemisní a bezemisních vozidel veřejné dopravy pro nové programové období startuje: IROP vyhlásil výzvy4.10.2022 Integrovaný regionální operační program (IROP) spravovaný Ministerstvem pro místní rozvoj vyhlásil 3. 10. 2022 dvě již dlouho očekávané výzvy na podporu rozvoje udržitelné dopravy. Výzvy podporují nákup bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu, která využívají alternativní energie, jako je elektřina a vodík, tedy elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají. Vícefrekvenční satelitní systém pomůže přesně určovat polohu pražských tramvají27.9.2022 Polohu pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy, kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím, dispečerům i ekonomice provozu. 1175 km na jedno naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem26.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem 1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která je od poloviny srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH). Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. Kukačka, která nehlučí a nekouří: První elektrický automobil pro svoz odpadu slouží v Brně26.8.2022 První nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl nasazen do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské společnosti SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. Elektrický seaglider vzniká ve spolupráci REGENT a Siemens19.8.2022 Společnost Siemens Digital Industries Software oznámila začátkem srpna 2022, že americká firma REGENT si zvolila její portfolio cloudového softwaru a služeb Siemens Xcelerator, které jí pomůže při vývoji nové kategorie dopravního prostředku s názvem Seaglider. Seaglider je elektrické vysokorychlostní vozidlo pohybující se nad hladinou vody. Nejstarší brněnská elektroloď Brno opět brázdí vlny Prýglu18.8.2022 Loď Brno se po nucené přestávce znovu vrací na hladinu Brněnské přehrady, jíž se v Brně neřekne jinak než Prýgl. V uplynulých měsících prošla kompletní rekonstrukcí elektroinstalace. Historická, jednopalubová loď Brno (viz foto) tak doplní šestici elektrických lodí brněnského dopravního podniku. Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey. Knihovny, mateřské školy, sociální služby, eGovernment i vozidla veřejné dopravy: „horké léto“ s prvními výzvami z IROP 2021–202719.7.2022 Na začátku července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok 2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou očekávat vyhlášení prvních výzev. Vpravo i vlevo: řidiči nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční provoz15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky jedou. 100 elektrobusů ve Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state). Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán stý elektrobus. Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími. Čistá a aktivní mobilita dostane v IROP 2021–2027 více prostředků z EU24.6.2022 Na specifický cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř 20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od EU zelenou a může se rozjet. Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů. Řidiči elektromobilů s aplikací E.ON Drive budou moci od června využít 9 000 stanic v ČR a v zahraničí14.6.2022 Od 1. června 2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000 dobíječek Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|