Elektromobilita
Archiv článků červen – prosinec 2018
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric. ![](sablona/vice3.gif)
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. ![](sablona/vice3.gif)
14.12.2018 Podobně
jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje)
konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně
sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto
chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku
prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici
pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných
služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25
km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená
to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s
požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří
např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky. ![](sablona/vice3.gif)
5.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských
měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s
průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900
Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou
v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km
v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. ![](sablona/vice3.gif)
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny
listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden
první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. ![](sablona/vice3.gif)
23.11.2018 Dne 21.
listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
16.11.2018 O
palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů
informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou
ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený. Podívejme se na něj blíže. ![](sablona/vice3.gif)
9.11.2018 Superkapacitory
se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k
bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí
superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m
izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem
konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy
pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme
proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se
připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom
tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět
další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien,
výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH
odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. ![](sablona/vice3.gif)
6.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou
kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s
trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i
nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway
Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o
svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové
skenování pro automatizaci této činnosti. ![](sablona/vice3.gif)
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
1.11.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s
elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při
rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České
republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před
rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy
carsharingu elektromobilů. ![](sablona/vice3.gif)
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. ![](sablona/vice3.gif)
26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. ![](sablona/vice3.gif)
25.10.2018 Hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu
metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014
elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo
palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést
veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To
se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových
garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými
bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který
byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících. ![](sablona/vice3.gif)
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. ![](sablona/vice3.gif)
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. ![](sablona/vice3.gif)
12.10.2018 Snaha
o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky
palivočlánkovým kamionům nezůstává
ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost
informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8,
tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní
Kalifornii zkraje roku 2019. ![](sablona/vice3.gif)
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018. ![](sablona/vice3.gif)
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. ![](sablona/vice3.gif)
9.10.2018 Rumunské
město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se
vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41
elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když
se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících
tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018
dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do
konce roku 2018. ![](sablona/vice3.gif)
21.9.2018 Jak již
vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale
ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském
Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument
„Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018,
proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví
ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti
úplně všem.
![](sablona/vice3.gif)
19.9.2018 V červnu 2018 proběhlo v německém Stuttgartu slavnostní
předávání cen za inovace – German Innovation Award. Zlatou medaili v
kategorii Doprava si hned v prvním ročníku této nové soutěže vysloužila
společnost LAPP za nabíjecí systém Mode-2 pro elektromobily. ![](sablona/vice3.gif)
18.9.2018 Životnímu
prostředí šetrná elektrická trakce ve spojení
s nezávislým zdrojem elektrické energie je stále více výzvou nejen pro
městské dráhy, ale také pro železniční přepravu cestujících na
celostátních tratích. Vedle rozvíjející se palivočlánkových pohonů se v
oblasti železniční osobní přepravy hlásí o slovo také čistě
bateriové elektrické pohony. Důkazem je společný projekt Rakouských
spolkových drah (ÖBB) a společnosti Siemens Mobility, které vyvíjejí
kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla.
Česká veřejnost byla o tomto projektu informována v září 2018. ![](sablona/vice3.gif)
14.9.2018 V Belgii začal
v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického
minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném
provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi
Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m
široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.
![](sablona/vice3.gif)
12.9.2018 Od prvního
čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně
velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající
pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka
Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého
produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do
budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna
2018. ![](sablona/vice3.gif)
11.9.2018 Sto milionů
korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s
ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly
zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto
byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy
či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy
se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy. ![](sablona/vice3.gif)
23.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují
samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního
autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ –
rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně
vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to
nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model.
Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca
30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal
objednávku v srpnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
17.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti,
ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro
efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní
informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby
od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl
odborné veřejnosti představen v srpnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro
vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a
individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z
bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve
světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební
provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v
21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. ![](sablona/vice3.gif)
15.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u
veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití
„plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy
testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG,
na smyčce v Ettlingenu. ![](sablona/vice3.gif)
7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se
připravuje na 20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v
Praze, je tradičně zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich
příslušenství a souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou
zaměřený i na podporu konceptu smart city, k čemuž dopomůže také
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. ![](sablona/vice3.gif)
1.8.2018 V
červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint získaly od Spolkového drážního
úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých
železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně
otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. ![](sablona/vice3.gif)
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je
kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily.
Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním
místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve
světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na
prvním místě se zařadil Londýn. ![](sablona/vice3.gif)
27.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž
provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé
svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I
to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo
poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. ![](sablona/vice3.gif)
12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna
nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde
začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů
BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června
2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící
informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními
odbornými médii. ![](sablona/vice3.gif)
11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. ![](sablona/vice3.gif)
9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se
rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing),
v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod
názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem
(PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám
se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný. ![](sablona/vice3.gif)
4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více
dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý
na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní
dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25
elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo. ![](sablona/vice3.gif)
3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se
angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu
přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech
dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři
elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec
Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9
parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů
bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo
veřejnosti představeno v červnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. ![](sablona/vice3.gif)
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|