Elektromobilita
Archiv článků červenec – prosinec 2016
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním
osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na
téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných.
Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí.
Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické
vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů.
Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve
fyzikálním slova smyslu 
24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní
společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti
elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v
Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím
získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. 
22.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. 
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
15.11.2016
Jak ukázala i vlastní zkušenost provozovatelů našeho
portálu (viz naše reportáž),
současné
elektromobily jsou z povahy svých provozních a ekonomických vlastností
především vozidla do městského provozu, případně do přírodních parků či
jiných provozních podmínek, kde se naplno uplatní jejích přednosti a
nevadí jejich omezení. Evropská strategie v rozvoji elektromobility
nicméně míří také na pokrytí páteřních evropských dopravních tahů sítí
nabíjecích stanic. Perspektivám elektromobility na hlavních tazích i ve
městech v ČR byl věnován tiskový brífink, který na 14. 11. 2016 svolala
skupina ČEZ a jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce. 
11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce. 
10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
8.11.2016 Nadpis tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má
reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových vlaků v Německu získal v
listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná
veřejnost, od prosince 2017 budou na trati
Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové
vlaky Alstom iLint.
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010
roste téměř exponenciální řadou. Celkový
počet
elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů
této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to
studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. 
1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. 
20.10.2016
V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší
městský autobus roku“, o němž jsme
psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m
elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím
nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o
tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016
přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď
s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem
i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme
trochu blíže. 
14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z
důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl
(podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet
nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě
jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT
Europe
spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se
evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu
rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 
13.10.2016
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město
V“, která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako
doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v
říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací
akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi
profesionály z elektrické osobní dopravy. Více zde 
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. 
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
30.9.2016
Čína představuje v současné době velký a rostoucí
trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto
dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým
elektrobusem.
Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s
palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi
čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co.,
Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na
dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD. 
29.9.2016 Lodní elektrická pohonná jednotka Azipod
od ABB slouží
již 25 let. Na začátku září 2016 představila společnost ABB nový
„přírůstek do rodiny“ v podobě typu Azipod XL (viz foto). Jeho
konstrukce umožňuje zvýšit hospodaření s palivem až o 20 % oproti
konvenčním pohonům s motorem uvnitř lodě. 
23.9.2016 Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak
účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin
v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10, je připravena. Dozvíte
se zde o posledních novinkách v oblasti technologií, financování a
způsobů pořizování osobních a užitkových elektromobilů na českém trhu.
Bude zde předvedeno deset elektromobilů, kterými se budete moci svézt:
elektromobily Nissan – osobní i dodávky, elektromobily a hybrid
Volkswagen a také elektromobil Tesla.
Program konference a více informací naleznete zde
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka
SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán,
určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a
jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý
nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a
realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do
těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS
Insight „E-mobility 
6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li
mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické
manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady
důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v
tisících,
Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150
vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá
pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na
konci srpna 2016.
2.9.2016 Podle
publikovaných zpráv z Evropy a USA jsou ideální
cílovou skupinou pro nákup elektromobilů organizace. Mezi hlavní
uváděné důvody patří hromadný nákup vozidel, centralizované
tankování/nabíjení a omezený počet rozhodujících osob. To koresponduje
se statistikami prodeje elektromobilů, podle nichž je většina určena
pro veřejné organizace a soukromé společnosti.
Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak
účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin,
v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10.
Program konference a více informací naleznete zde
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje
každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v
historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během
veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. 
18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
11.8.2016 Elektrobusy nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé
čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120
Electric (například z projektu pro německý Münster) nebo ve
futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad
Rýnem Na
přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma
zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát
kratších. 
10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. 
9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
4.8.2016 Superkapacitorové zásobníky energie mohou významně
napomoci rekuperaci brzdné energie tam, kde není v daném okamžiku v
příslušném napájeném úseku vozidlo, které by ji odebralo. Výsledkem
jsou významné energetické úspory. Takovéto zásobníky instalovalo v
červenci 2016 pekingské metro na své lince 8. 
2.8.2016 Pod značkou Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017
dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV
(viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje
palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se
zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým zdrojem. 
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů. 
27.7.2016
Jako hlavní a často jediný přínos elektrické
nákladní
dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických
vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také
snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často
uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto
efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu 
25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
22.7.2016 Dnes
vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který
pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu.
Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě,
aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy
projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno
navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné
konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované
provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.
Newsletter
červenec 2016 ke
stažení zde 
22.7.2016 Letectví
je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší
včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však
také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví.
Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016
oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na
letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve
španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San
Sebastianu jezdí od července 2014 jeden
elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
13.7.2016 Elektrický
pohon námořních lodí významně šetří palivo i
životní prostředí. Primárním
zdrojem elektřiny pro pohon zde nicméně stále zůstává dieselgenerátor
nebo turbína na zkapalnělý zemní plyn (LNG). Protože
víme o vysokoteplotních palivových článcích, používajících na vstupu
nejen čistý vodík, ale také zemní plyn nebo etanol, aniž by
přitom docházelo ke spalování,
vznesli jsme dotaz na amerického výrobce FuelCell Energy, který nám
poslal informace
o velmi zajímavém projektu elektrické námořní lodi jménem Viking Lady,
která je v provozu již od roku 2009. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
7.7.2016 V
celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu. 
1.7.2016 Ve
Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového
úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen
na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito
elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve
spolupráci společností Siemens a Scania. n
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|