Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se










  

  

Elektromobilita

Archiv článků červenec – prosinec 2016

Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci

23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve studii E-mobilita v MHD. Tento projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 


Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii

22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu, na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 


Trh elektrických autobusů poroste, EIB je podporuje

20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu, kde se poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)


Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?

16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy. 

Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu

15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím.


Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě

29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. 


Novinky z technologií a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město V“

28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 


Nizozemské železnice pojedou od roku 2017 na obnovitelné zdroje energie

25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných. Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí. Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve fyzikálním slova smyslu 


Třinec dostane deset elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris

24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. 


Projekt I-CVUE DSM: internetový model umožní porovnat elektromobil s klasickým automobilem

22.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější, jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti představen v listopadu 2016. 


Elektrobusy Optare budou i patrové

18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském Karlstadu. Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity svojí délkou a kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV.  


ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace

16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. 


Síť nabíjecích stanic ČEZ poroste podél hlavních tahů i ve městech

15.11.2016 Jak ukázala i vlastní zkušenost provozovatelů našeho portálu (viz naše reportáž), současné elektromobily jsou z povahy svých provozních a ekonomických vlastností především vozidla do městského provozu, případně do přírodních parků či jiných provozních podmínek, kde se naplno uplatní jejích přednosti a nevadí jejich omezení. Evropská strategie v rozvoji elektromobility nicméně míří také na pokrytí páteřních evropských dopravních tahů sítí nabíjecích stanic. Perspektivám elektromobility na hlavních tazích i ve městech v ČR byl věnován tiskový brífink, který na 14. 11. 2016 svolala skupina ČEZ a jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce. 


Národní program Životní prostředí podpoří elektromobilitu ve veřejném sektoru a smart city

11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích. Tento program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce. 


Riga dostane trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě Lotyšska. 


Pojedou německé železnice od roku 2017 opět na páru?

8.11.2016 Nadpis tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových vlaků v Německu získal v listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná veřejnost, od prosince 2017 budou na trati Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové vlaky Alstom iLint.


V Evropě bude koncem roku 2016 jezdit přes půl miliónu elektrických automobilů

3.11.2016 Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř exponenciální řadou. Celkový počet elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. 


V Polsku přibude přes 40 elektrobusů Solaris

1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní kapacity. 


Elektrobusy Ebusco se představují českým dopravcům

20.10.2016 V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší městský autobus roku“, o němž jsme psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016 přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme trochu blíže. 


HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační techniky

14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl (podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT Europe spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 


Pozvánka na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“

13.10.2016 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“, která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Více zde 


Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců

11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. 


Organizace jako klíčový zákazník pro elektromobily: Zpráva z odborné konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“

6.10.2016 Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 


Barcelona uvedla do provozu průběžně dobíjené 18m elektrobusy Solaris

5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu ZeEUS byl oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 


Od jednání k dodavatelským smlouvám: Čína jako perspektivní trh palivočlánkových vozidel

30.9.2016 Čína představuje v současné době velký a rostoucí trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým elektrobusem. Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co., Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek  FCveloCity®-MD.


Azipod XL: Společnost ABB představila nejúčinnější Azipod

29.9.2016 Lodní elektrická pohonná jednotka Azipod od ABB slouží již 25 let. Na začátku září 2016 představila společnost ABB nový „přírůstek do rodiny“ v podobě typu Azipod XL (viz foto). Jeho konstrukce umožňuje zvýšit hospodaření s palivem až o 20 % oproti konvenčním pohonům s motorem uvnitř lodě.


Pozvánka

Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích

23.9.2016 Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak účelně a hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10, je připravena. Dozvíte se zde o posledních novinkách v oblasti technologií, financování a způsobů pořizování osobních a užitkových elektromobilů na českém trhu. Bude zde předvedeno deset elektromobilů, kterými se budete moci svézt: elektromobily Nissan – osobní i dodávky, elektromobily a hybrid Volkswagen a také elektromobil Tesla.

Program konference a více informací naleznete zde 


Čisté autobusy do chytrého města

20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 


Elektromobilita ve městech jako nedílná součást SUMP

16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility 


Obchodní řetězec Carrefour dostane palivočlánkové vysokozdvižné vozíky

6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v tisících, Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150 vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na konci srpna 2016. 


Pozvánka

Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích

2.9.2016 Podle publikovaných zpráv z Evropy a USA jsou ideální cílovou skupinou pro nákup elektromobilů organizace. Mezi hlavní uváděné důvody patří hromadný nákup vozidel, centralizované tankování/nabíjení a omezený počet rozhodujících osob. To koresponduje se statistikami prodeje elektromobilů, podle nichž je většina určena pro veřejné organizace a soukromé společnosti. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak účelně a hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin, v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10.

Program konference a více informací naleznete zde 


Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách

29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 


Městským autobusem roku 2017 se poprvé stal elektrobus, typ Solaris Urbino 12 electric

26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. 


Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii

18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. 


VDL rozšiřuje produktovou řadu elektrobusů o midibus a minibus

11.8.2016 Elektrobusy nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120 Electric (například z projektu pro německý Münster) nebo ve futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad Rýnem  Na přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát kratších. 


A battery bus – definitely not “one-size-fits-all”

10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. 


FCH JU zveřejnil zprávu o strategii pořizování palivočlánkových autobusů

9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 – 400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do roku 2020 (viz též náš dubnový článek o projektu CHIC). 


Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city

5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. 


Pekingské metro instalovalo superkapacitorové zásobníky energie

4.8.2016 Superkapacitorové zásobníky energie mohou významně napomoci rekuperaci brzdné energie tam, kde není v daném okamžiku v příslušném napájeném úseku vozidlo, které by ji odebralo. Výsledkem jsou významné energetické úspory. Takovéto zásobníky instalovalo v červenci 2016 pekingské metro na své lince 8. 


Kompaktní pohon, méně platiny: Daimler uvede na trh plug-in palivočlánkový automobil Mercedes

2.8.2016 Pod značkou Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017 dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV (viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým zdrojem.  


Evropská komise prezentovala strategii nízkoemisní dopravy: důraz na elektromobilitu v kontextu inteligentních dopravních systémů

29.7.2016 V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích systémů. 


Analýza v Rotterdamu: elektrifikace městské nákladní dopravy významně sníží hluk z dopravy

27.7.2016 Jako hlavní a často jediný přínos elektrické nákladní dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu 


ISO/TS 19880-1:2016: důležitý krok k rozvoji palivočlánkové elektromobility

25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo zveřejnění technické specifikace  ISO/TS 19880-1:2016 mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ, na nějž se lze odvolávat. 


Vychází červencový newsletter „Elektromobilita v MHD“ 

22.7.2016 Dnes vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě, aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.

Newsletter červenec 2016 ke stažení zde


Důležitý krok v elektro-aviatice: certifikované letadlo pohání 250kW elektromotor vážící 50 kg

22.7.2016 Letectví je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví. Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016 oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu 


Systém kloubových elektrobusů s rychlonabíjením TOSA se rozšiřuje v Ženevě

20.7.2016 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů.


Kloubové elektrobusy Solaris v Barceloně se připravují na provoz s cestujícími

18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS dva 12m elektrobusy Irizar. Brzy se k nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince, provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení provozu s cestujícími se již brzy očekává. 


Další elektrobusy Irizar pro San Sebastian

14.7.2016 Ve španělském San Sebastianu jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a Martutene. 


Viking Lady: zásobovací loď pro ropné plošiny využívá palivový článek

13.7.2016 Elektrický pohon námořních lodí významně šetří palivo i životní prostředí. Primárním zdrojem elektřiny pro pohon zde nicméně stále zůstává dieselgenerátor nebo turbína na zkapalnělý zemní plyn (LNG). Protože víme o vysokoteplotních palivových článcích, používajících na vstupu nejen čistý vodík, ale také zemní plyn nebo etanol, aniž by přitom docházelo ke spalování, vznesli jsme dotaz na amerického výrobce FuelCell Energy, který nám poslal informace o velmi zajímavém projektu elektrické námořní lodi jménem Viking Lady, která je v provozu již od roku 2009. 


Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích

8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.  Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG 


Indukční dynamické nabíjení pro elektrické kamiony prošlo testy v budoucí „chytré vesnici“

7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“ nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s „trolejbusovým kamionem“ ve Švédsku prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního, nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na předměstí německého Mannheimu. 


První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila zkušební provoz

1.7.2016 Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve spolupráci společností Siemens a Scania. n


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis