Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX






Pozvánky na akce


Stalo se
















  

  

Elektromobilita

Archiv článků leden – červen 2014

Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech

27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 


Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i prostor na lodi

26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. 


Projekt HyFIVE: 110 palivočlánkových automobilů pro Evropu

13.6.2014 V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 


Elektrobus BYD v Ostravě

11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 


Nový palivočlánkový autobus pro University of California

2.6.2014 Areál americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015 k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami.


High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii

29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 


Motúčko: překvapivá novinka v elektromobilitě

23.5.2014 V posledních dvou letech do české slovní zásoby přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů, smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i úspěšným výrobkem východočeské firmy  Isolit-Bravo. 


Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos

22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 


E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci

20.5.2014 Nový finský ledoborec, který se právě staví v loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji. 


Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu

13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 


12m elektrobusy Solaris ve zkušebním provozu v Krakově

7.5.2014 Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal na konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12 electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus & Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. 


Region Severní Normandie podporuje individuální elektromobilitu

2.5.2014 Francouzský region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj. vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat  na nákup  elektromobilu  jednorázovou  dotaci 5 000 €. 


LED osvětlení šetří energii tramvají v Innsbrucku

29.4.2014 Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku, podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena do provozu na konci března 2014. 


Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR

18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. 


Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů

15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 


Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje

11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. 


Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu

31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie.  


Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi

27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 


První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu

25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 


TAPIO: inovativní řada elektrických hnacích náprav na veletrhu AMPER 2014

24.3.2014 Významným konstrukčním fenoménem v elektromobilitě jsou elektrické hnací nápravy. Ucelenou řadu takovýchto náprav předvedla pod názvem TAPIO na veletrhu AMPER 2014 firma Evektor, jedna z předních konstrukčních a vývojových kanceláří v ČR působící zejména v leteckém a automobilovém průmyslu. 


Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact

21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


e-Worker: užitkové vozidlo na veletrhu AMPER 2014

18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 


H2FC: Evropský výzkumný projekt pro vodíkové a palivočlánkové technologie

17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku. 


Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje

12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 


Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru

6.3.2014 Zásobníky energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu.


FREVUE: Stockholm má první rychlonabíjecí stanici

4.3.2014 V polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto pomalu dobíjecích veřejných stanic. 


Čína se stane světovým leadrem v rychlodobíjení

26.2.2014 V polovině února 2014 došlo k významné události na světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA


Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii

25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje  přes 10 % energie. 


Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii

20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 


CombiTac nově se stupněm krytí až IP68

19.2.2014 Multi-Contact přichází s novým robustním krytem ke svému modulárnímu systému CombiTac, který poskytne ochranu až po stupeň IP68 pro všechna napojení. Nový kryt z litého hliníku a se speciálním ochranným nástřikem je odolný i vůči agresivním látkám a nepodléhá korozi. 360° krytí chrání spoje i proti elektromagnetickým vlivům. Standardně bude tento nový kryt nabízen ve čtyřech různých velikostech a na stávající pouzdro ho lze jednoduše přišroubovat. 


Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk

10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). 


Elektrobus SOR EBN 8 na zkoušku v Praze

7.2.2014 Po nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216 pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN 10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie „E-mobilita v MHD“). 


Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu

6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics 


Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie

4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012.


Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města

31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. 


ZeEUS: evropský projekt pro rozvoj elektrických autobusů zahájen

27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna 2014 byl slavnostně zahájen evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně Řím). 


Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?

23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla.  


Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze

22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes

17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. 


APS: deset let provozu tramvají bez troleje

8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. 


Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP

3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis