Elektromobilita
Archiv článků leden – červen 2019
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
Projekt
AZETEC: 64tunový nákladní kolos s
palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy.
Vodík
dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně
bude tlačit palivočlánkový remorkér
6.6.2019 Vodní
doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba:
800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom,
Heuliez Bus a Bolloré
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022.
Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely,
největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko.
Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65
000 km bez přerušení provozu
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
Palivočlánkové autobusy také v patrovém
provedení: v Londýně od roku 2020
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019
První
palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v
přípravě
14.5.2019 Zplodiny
z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019
MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má
největší e-bikesharing v Evropě
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.
Baterie
do elektrobusu na leasing: recept na vážnou provozní nejistotu
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.
Tři
články, 27 metrů délky: BYD představil nejdelší elektrobus na světě
25.4.2019 Tříčlánkové
velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože
má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který
testoval 25metrový tříčlánkový
autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je
snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě
představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský
výrobce BYD.
Byli
jsme při tom: ve Studiu ČT24 o elektromobilitě, a to nejen v Norsku
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR.
Wiesbaden
nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a
na baterie s pevným elektrolytem
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.
Kudy na průběžně dobíjené
elektrobusy
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura
ABB pro elektromobilitu v českých městech
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice.
Inovativní řešení – proměna parkoviště v
Třebíči
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové.
Postřehy z veletrhu AMPER 2019
25.3.2019
Konference Smart
city v praxi IV organizovaná
provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem
veletrhu AMPER 2019.
A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a
obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli
jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které
zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů.
Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus
získal první
komerční objednávku
15.3.2019
Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele
kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích
provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více
než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy
Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série
těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském
Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS),
pro niž to budou vůbec první elektrobusy.
„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě
pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s
elektrobusy v Českých Budějovicích
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
První elektrobus v Irsku bude mít značku
Volvo a bude patřit hotelu
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají
najeto přes milión mil
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města.
Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T
obstál ve zkušebním provozu
18.2.2019
Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu
s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
Technologie a trh versus mezinárodní
legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?
12.2.2019 Je elektrokolo
bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a
pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění
na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského
parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní
trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby
elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy
známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky.
Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má
základ v dopravní legislativě OSN.
Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají
využívat sluneční energii v obytném komplexu
Článek z připravované brožury „Příběhy
chytrých pomocníků“
5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.
Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na
zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)
1.2.2019 Ačkoli
technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu
elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové
články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí
ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.
Projekt Moby: systém sdílených
poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii
29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.
Nová
vozidla údržby zeleně pro nový životní styl
Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a
Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.
Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových
manipulačních vozíků
8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour.
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy
dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Positive Footprint Housing: použité baterie
z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických
článků
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|