Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON






Pozvánky na akce


Stalo se










     

  

Elektromobilita

Archiv článků leden – červen 2019

Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano 

12.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku.


Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice

10.6.2019 Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun. Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž, že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 


Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér

6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba:


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

4.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022.


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

28.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu.


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019


První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě

14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 


MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě

10.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 


Baterie do elektrobusu na leasing: recept na vážnou provozní nejistotu

30.4.2019 Trakční baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj. publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje Bartlomieczyka.  Tato nejistota může odrazovat dopravce od nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019 americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.


Tři články, 27 metrů délky: BYD představil nejdelší elektrobus na světě

25.4.2019 Tříčlánkové velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který testoval 25metrový tříčlánkový autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský výrobce BYD.



Byli jsme při tom: ve Studiu ČT24 o elektromobilitě, a to nejen v Norsku

17.4.2019 V pořadu České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host, odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v Norsku a v ČR. 


Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

16.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky. 


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy 

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.


Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech

29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice.


Inovativní řešení – proměna parkoviště v Třebíči

27.3.2019 Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti. Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové.


Postřehy z veletrhu AMPER 2019

25.3.2019 Konference Smart city v praxi IV organizovaná provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem veletrhu AMPER 2019. A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů. 


Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku

15.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy. 


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna 

8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích 

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo.


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

25.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města.


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.


Technologie a trh versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?

12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu 

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.


Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

21.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně.



Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.


Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových manipulačních vozíků

8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec Walmart je počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137 palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018 uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.


Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků

2.1.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů.


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis