Elektromobilita
Články leden – červen 2020
23.6.2020 Zní
to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell
a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování
nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u
stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích
Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června
2020. ![](sablona/vice3.gif)
19.6.2020 Teplárny
Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě
nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie
Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny
Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí
jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. ![](sablona/vice3.gif)
11.6.2020 Vídeňské
elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány
především s jednorázovým projektem
elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje.
Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj
elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové
autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového
autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních
červnových týdnech 2020. ![](sablona/vice3.gif)
9.6.2020 Finské
hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních
elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí,
že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS
byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci
projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací. ![](sablona/vice3.gif)
3.6.2020 Odpovědí
na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou,
jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy,
rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů.
Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility,
poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla
informována v květnu 2020. ![](sablona/vice3.gif)
26.5.2020 Pozitivní
efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují
zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu. ![](sablona/vice3.gif)
25.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů,
portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019. ![](sablona/vice3.gif)
20.5.2020 Netrakční
spotřeba,
tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. ![](sablona/vice3.gif)
14.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují
také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v
lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří
se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím
vývojem v zahraničí. ![](sablona/vice3.gif)
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. ![](sablona/vice3.gif)
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření. ![](sablona/vice3.gif)
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. ![](sablona/vice3.gif)
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. ![](sablona/vice3.gif)
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. ![](sablona/vice3.gif)
15.4.2020 Do ulic
litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na
linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s
netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je
litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod
značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. ![](sablona/vice3.gif)
3.4.2020 Lithium
představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a
s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost. ![](sablona/vice3.gif)
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. ![](sablona/vice3.gif)
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO. ![](sablona/vice3.gif)
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
![](sablona/vice3.gif)
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. ![](sablona/vice3.gif)
25.2.2020 Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. ![](sablona/vice3.gif)
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.![](sablona/vice3.gif)
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.![](sablona/vice3.gif)
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.![](sablona/vice3.gif)
17.2.2020
Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom
APS, esteticky šetrný k historickým částem
města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na
rovných 130.![](sablona/vice3.gif)
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.![](sablona/vice3.gif)
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.
![](sablona/vice3.gif)
11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
![](sablona/vice3.gif)
7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.
![](sablona/vice3.gif)
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. ![](sablona/vice3.gif)
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. ![](sablona/vice3.gif)
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.
![](sablona/vice3.gif)
6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|