Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaČlánky leden – červen 2020Spojení nespojitelného? ČEZ a Shell spolupracují při výstavbě nabíjecích stanic23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června 2020. ChargeUp: Unicorn dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. Vídeň testuje palivočlánkový autobus Solaris11.6.2020 Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány především s jednorázovým projektem elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech 2020. Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách9.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací. Dancer Mobility poskytne kompletní leasingové služby pro elektrobusy3.6.2020 Odpovědí na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou, jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy, rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů. Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility, poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla informována v květnu 2020. Řetězec ASKO elektrifikuje svoji logistiku26.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu. CaetanoBus: další evropský výrobce palivočlánkových autobusů bude mít premiéru v Německu25.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019. Tepelné čerpadlo šetří netrakční spotřebu elektrobusů20.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. Hybridní lokomotivy šetří peníze i životní prostředí, města nevyjímaje14.5.2020 S narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy, parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v zahraničí. Inteligentní měnírna HESOP slouží také v Hamburku29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. Nabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření. „Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. Rychlodobíjení alias Fast-charging20.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. Elektromobilita a nákupní centra: síť dobíjecích stanic skupiny ČEZ v Kauflandu se rozšiřuje16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. Dancer bus: dva netradiční elektrobusy v Klaipedě, v hledáčku výrobce je i český trh15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl ve společnosti Geomet3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu akumulátorů a baterií a s ním spojený rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o tom byla informována naše veřejnost. Na linky MHD v Rize vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu31.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO. Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal. Quo vadis, elektromobilito ve městech?6.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji25.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění21.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Město Blatná – elektroskútr ve službách zákona a pořádku20.2.2020 Jihočeská Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities. Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným, jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem. „Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: trojnásobný nárůst počtu registrovaných vozidel v roce 201918.2.2020 Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání se situací v ČR. Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS17.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130. Volvo a ABB elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci14.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny ABB. Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol12.2.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů Akasol. Méně emisí, méně hluku, méně dřiny: další dotace na „čistá“ vozidla z NP ŽP pro veřejný sektor11.2.2020 Ekonomická úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon. Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil. Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily. Problém jménem hluk z dopravy a řešení jménem elektrický autobus7.2.2020 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz. Alstom Aptis: netradiční elektrobus vyjel do štrasburských ulic6.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku. Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre28.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení14.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. „Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu9.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně. Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz6.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|