Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE






Pozvánky na akce


Stalo se










    

  

Elektromobilita

Archiv článků 2012/leden – červen 2013

Globální normy pro vozidla s palivovými články

28.6.2013 Jak oznámilo renomované japonské obchodní zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 



Plug-in hybrid: účinné spojení dieselu a elektromotoru v MHD

25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 



Seminář „Elektrické autobusy pro město“ na Eurotransu

17.6.2013 Na připravované doprovodné konferenci „Mobilita budoucnosti“ k veletrhu Eurotrans 2013 na Výstavišti Brně proběhne 8. října 2013 v odpoledním bloku seminář pod názvem „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný problematice elektrobusů a trolejbusů. Firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš internetový portál, je odborným garantem tohoto semináře. 



Grafenový katalyzátor: nový směr vývoje nízkonákladových palivových článků

11.6.2013 Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu, která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti, že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a zároveň účinnější. 



Připravovaná studie E-mobilita v MHD

10.6.2013 Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června 2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické parametry elektrických autobusů 


Další hybridní autobusy a elektrobusy pro Londýn

6.6.2013 Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce 2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem 8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v Evropě 


Flash charging: nová technologie dobíjení elektrobusů

3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na zastávce během 15 sekund. 



Palivové články: provozní životnost přesahuje 10 tisíc hodin

22.5.2013 Provozní životnost současných palivových článků je zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc, jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do českého autobusu TriHyBus (viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování: Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky výraznější degradace. 

 


Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost?

14.5.2013 Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují i CO2 a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá, že tyto články prožívají svoji renesanci. 



Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze

11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. 

 



HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě

9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra 


Elektrobusy v Ostravě: úspěchy v pravidelném provozu

7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady, způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na lince i ve vozovně 


Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku

27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. 


Akumulátorové tramvaje pro Nanjing

24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. 



Elektrobusy s palivovými články: další krok ke komercializaci

17.4.2013 Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. 


Studie pro Baden-Württembersko: významný podíl vodíkové elektromobility od 2025

6.4.2013 Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a technologii palivových článků. 


Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě

30.3.2013 Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná palivovými články. 


Vídeňský elektrobus se dobíjí z tramvajové troleje

23.3.2013 Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien plánuje po několika měsících úspěšného zkušebního provozu vybavit do poloviny roku 2013 dvě ze svých autobusových linek dvanácti elektrobusy. Tyto elektrobusy jsou vyráběny ve spolupráci společností Siemens a Rampini a vybaveny pohonnými jednotkami a dobíjecím zařízením Siemens. Zvláštností je dobíjení trakčních baterií elektrickou energií z trolejového vedení vídeňských tramvají skrze výsuvný pantograf. 


Multistandardní dobíjecí stanice ABB rozvíjejí e-mobilitu

21.3.2013 CCS (Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně.


Get e-ready: 750 elektromobilů pro stuttgartský region

16.3.2013 Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. 


Další autobusy s palivovými články pro Ameriku

13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. 


Těžká váha s palivovými články: kamiony pro Texas

9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky (DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů ve světě. 


Palivový článek jinak: bezpilotní průzkumný letoun

2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v Kalifornii. 


Bezdrátové dobíjení e-busů na trase

21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. 


High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon

18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013 vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému zefektivnění a lepším  ekologickým účinkům provozu. 


První síť vodíkových čerpacích stanic ve Velké Británii

4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. 


Výrobci automobilů: společné palivové články

30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem.  


Projekt eNtrop pro standardizaci nabíjení elektromobilů

29.1.2013 Jedním ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a cenové parametry dobíjení.  


Elektrický trajekt pro Norsko

26.1.2013 Společnost Siemens ve spolupráci s norským loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském fjordu Sognefjord. ...->



Alpha-Laion: Společný projekt pro velkokapacitní trakční baterie

24.1.2013 Jedním z klíčových problémů elektromobility jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen „standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna 2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj vysokokapacitní trakční baterie. ...->


Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání energie

22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního vedení, případně do baterií.  ...->

Alternativní pohony u městských autobusů

22.1.2013 Podle Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP vzroste do roku 2025 mobilita obyvatel ve městech na dvojnásobek úrovně roku 2005. Tato prognóza má nevyhnutelné dopady na emisi skleníkových plynů, a je tak kromě jiného výzvou pro urychlený výzkum a vývoj alternativních pohonů pro městské autobusy. Nezávisle na sobě v tomto směru proběhly nedávno výzkumy v EU a USA.  ...->


Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem

19.1.2013 Osobní automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. ...->


Network Rail a EdF: „Zelená“ doprava z Modré energie

16.1.2013 Zatímco v Německu tlačí ekologičtí aktivisté na odklon od jaderné energie jakožto „nečisté“, další dvě evropské mocnosti, Francie a Velká Británie, přistupují k „ekologické“ energii opačně. Důkazem je podpis desetileté smlouvy na exkluzivní dodávku elektrické energie od EDF Energy ...->


Těžkotonážní e-mobilita

9.12.2012 Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací lokomotivy. ...->


Palivové články ve vysokozdvižných vozících

3.12.2012 Od konce listopadu 2012 vzrostl počet vidlicových vysokozdvižných vozíků poháněných palivovými články, používaných v závodech významného světového výrobce spotřebního zboží Procter&Gamble v USA, na 340. ...->


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis