ElektromobilitaArchiv článků 2012/leden – červen 2013
28.6.2013
Jak oznámilo renomované japonské obchodní
zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních
standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k
formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci
pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná
v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
17.6.2013 Na připravované doprovodné konferenci „Mobilita
budoucnosti“ k veletrhu Eurotrans 2013 na Výstavišti Brně proběhne 8. října 2013
v odpoledním bloku seminář pod názvem „Elektrické autobusy pro město“
věnovaný problematice elektrobusů a trolejbusů. Firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš internetový
portál, je odborným garantem tohoto semináře. 
11.6.2013
Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu,
která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z
USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti,
že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou
platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a
zároveň účinnější. 
10.6.2013
Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci
Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června
2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav
a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na
souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu
v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické
parametry elektrických autobusů 
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma. 
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
24.4.2013
Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně
dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné)
elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing,
na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu
společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. 
17.4.2013
Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z
palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a
vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému
okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut
Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací
a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. 
6.4.2013
Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární
energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková
infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a
potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní
prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze
organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a
technologii palivových článků. 
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. 
23.3.2013 Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien plánuje
po několika měsících úspěšného zkušebního provozu vybavit do poloviny
roku 2013 dvě ze svých autobusových linek dvanácti elektrobusy. Tyto
elektrobusy jsou vyráběny ve spolupráci společností Siemens a Rampini a
vybaveny pohonnými jednotkami a dobíjecím zařízením Siemens.
Zvláštností je dobíjení trakčních baterií elektrickou energií z
trolejového vedení vídeňských tramvají skrze výsuvný pantograf. 
21.3.2013 CCS
(Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro
dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci
v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí
zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento
standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která
přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy
CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. 
16.3.2013 Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v
Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která
budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu
projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž
německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a
technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. 
13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. 
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. 
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii. 
21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné
dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH
(RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové
dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. 
18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013
vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní
podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého
programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému
zefektivnění a lepším ekologickým účinkům provozu. 
4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále
více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako
jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké
Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen
Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových
čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. 
30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 
29.1.2013 Jedním
ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily
mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích
prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je
dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích
stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a
cenové parametry dobíjení.
26.1.2013 Společnost
Siemens ve spolupráci s norským
loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického
trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském
fjordu Sognefjord. ...->
24.1.2013 Jedním z
klíčových problémů elektromobility
jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen
„standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně
vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna
2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj
vysokokapacitní trakční baterie. ...->
22.1.2013 Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->
22.1.2013 Podle
Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP
vzroste do roku 2025 mobilita obyvatel ve městech na dvojnásobek úrovně
roku 2005. Tato prognóza má nevyhnutelné dopady na emisi skleníkových
plynů, a je tak kromě jiného výzvou pro urychlený výzkum a vývoj
alternativních pohonů pro městské autobusy. Nezávisle na sobě v tomto
směru proběhly nedávno výzkumy v EU a USA. ...->
19.1.2013 Osobní
automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým
článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do
sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. ...->
16.1.2013 Zatímco
v Německu tlačí ekologičtí aktivisté na
odklon od jaderné energie jakožto „nečisté“, další dvě evropské
mocnosti, Francie a Velká Británie, přistupují k „ekologické“ energii
opačně. Důkazem je podpis desetileté smlouvy na exkluzivní dodávku
elektrické energie od EDF Energy ...->
9.12.2012
Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však
potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která
neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé
dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a
jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací lokomotivy. ...->
3.12.2012
Od konce listopadu 2012 vzrostl počet vidlicových
vysokozdvižných vozíků poháněných palivovými články, používaných v
závodech významného světového výrobce spotřebního zboží
Procter&Gamble v USA, na 340. ...->
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|