|
Elektromobilita
Archiv článků červenec – prosinec 2019
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo.
18.12.2019 Dalším
z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál.
13.12.2019 Zatímco
Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně
za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII),
v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští
dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy
o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
6.12.2019 Zatímco
lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti
do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a
městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto
limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou
zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019
byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky
Volvo.
28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice.
Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo
v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019.
Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny
cestujících v „alternativním“ obchodním modelu
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících.
Na cestě
k uhlíkově neutrálnímu dolu: palivočlánkové
pohony také pro těžební průmysl
14.11.2019 Palivočlánkové
(tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American.
Největší jednorázová objednávka elektrobusů:
157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii.
Superkapacitory a jejich použití jako
vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.
Říční
remorkér Elektra: palivové články dobývají
vnitrozemské vodní cesty také v Německu
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu.
Autonomní
elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující
od vlaku do centra
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.
18
m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj
sériový kloubový elektrobus
21.10.2019 S testováním
kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu
seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900
Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu
Busworld v Bruselu.
Projekt
PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS
jako součást smart city Malaga
2.10.2019 Španělská,
téměř šestisettisícová
Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities,
kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V
rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na
světě, testován systém SRS
pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom.
Hluková a vibrační laboratoř Volvo
vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají
snižovat
23.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným
úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým
problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se
zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj.
úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů
(viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti
svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé
skutečnosti.
Modulární systém řízení nabíjecích stanic
Driivz i pro ČR
20.9.2019 Sítě
nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních
informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň
efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.
Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových
autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen
18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice
150 kW výkon, doplněno akumulačním systémem:
ČEZ otestuje v pilotním projektu unikátní rychlonabíjecí stanici
17.9.2019 Nabíjecí
výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste
potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií
umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou
síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici.
Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice
skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace
energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.
PowerFox: chytré a komplexní řešení pro
nabíjení elektromobilů – řídí Tecomat Foxtrot
3.9.2019 Společnost
Teco a.s. (tradiční partner konferencí
Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.
Praha testuje diesel-hybridní autobusy:
třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory
27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.
Superkapacitorový elektrobus Chariot
testován v Dánsku na letištní lince
22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.
Sdílené e-koloběžky – spíše neekologická
elektromobilita
9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.
Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových
autobusů pro Aberdeen
5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.
Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid,
tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie
31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.
Cestující
v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i
do nákupního centra
30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.
Panto
Up: ABB nabízí také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“
24.7.2019 Společnost ABB je v
ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel
kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt
v Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s
nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším
standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou
střešní konzolí, známou jako „systém
Schunk“ a používanou například v
polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up
představila tento
produkt v červnu 2019.
Hybridní
bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na
neelektrifikovaných odbočkách
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
Milán
elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|
|