Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se












    

  

Elektromobilita

Archiv článků červenec – prosinec 2019

Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo

20.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí Volvo.


MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

18.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.


Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City

17.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.


BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.


Těžké nákladní elektromobily Volvo pro městské služby se chystají na evropský trh

6.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky Volvo.


Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII

28.11.2019 Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v Praze-Letňanech.  Tato mezinárodní konference se konala pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice.


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

26.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019.


Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.


Na cestě k uhlíkově neutrálnímu dolu: palivočlánkové pohony také pro těžební průmysl

14.11.2019 Palivočlánkové (tedy především vodíkové) technologie se stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 


Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

11.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.


Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

5.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.


Říční remorkér Elektra: palivové články dobývají vnitrozemské vodní cesty také v Německu

29.10.2019 Palivočlánkové pohony zvolna dobývají také říční nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po projektu palivočlánkového remorkéru pro francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v říjnu 2019 seznámena s dalším podobným projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 


Autonomní elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující od vlaku do centra 

22.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.


18 m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový elektrobus

21.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.


Projekt PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS jako součást smart city Malaga

2.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské průmyslové společnosti Alstom. 


Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat

23.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé skutečnosti.


Modulární systém řízení nabíjecích stanic Driivz i pro ČR

20.9.2019 Sítě nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla informována v polovině září 2019.


Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen

18.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí stanice


150 kW výkon, doplněno akumulačním systémem: ČEZ otestuje v pilotním projektu unikátní rychlonabíjecí stanici

17.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.


PowerFox: chytré a komplexní řešení pro nabíjení elektromobilů – řídí Tecomat Foxtrot

3.9.2019 Společnost Teco a.s. (tradiční partner konferencí Smart city v praxi pořádáných provozovateli tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.


Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory

27.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.


Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince

22.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.


Sdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita

9.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019.


Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen

5.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019.


Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie

31.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.


Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra

30.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.


Panto Up: ABB nabízí také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“

24.7.2019 Společnost ABB je v ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt v Trutnově) i jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s nabíjením od firmy Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní přichází s dalším standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou střešní konzolí, známou jako „systém Schunk“ a používanou například v polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up představila tento produkt v červnu 2019.


Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách

16.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob  Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.


Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge

11.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis