ElektromobilitaArchiv článků leden – červen 2016
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
29.6.2016 Německá
automobilka BMW je jedním z průkopníků
palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním
pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz
označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však
významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové
elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný
jako „5 Series GT“. 
22.6.2016 U
průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
20.6.2016 Krátce
poté, co byl v Paříži slavnostně předán do
pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus,
zahájily na
začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě
Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí
v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například
z Barcelony
nebo Londýna. 
14.6.2016 Jako
další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS,
do něhož je
zapojena i naše Plzeň,
byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m
elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. 
10.6.2016 Velká
Británie je jedním z evropských států, který
podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší
rozvoj vodíkových
čerpacích stanic i provoz
palivočlánoových autobusů v
Londýně či Aberdeenu.
Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu
britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět
k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň
podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých
organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických
automobilů. 
6.6.2016 Jak
je vidět na příkladu Německé
pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v
rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
30.5.2016 Jak
jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala
Francie
velmi úspěšné výsledky při své podpoře
individuální
elektromobility. Podobné
schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle
ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v
květnu 2016 také rumunská vláda. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
19.5.2016 Hamburk
je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 
3.5.2016 Dalším
městem zkoušejícím v rámci evropského projektu
ZeEUS
v
reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých
konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz
šest elektrobusů Bozankaya
Sileo turecko-německého výrobce
Bozankaya. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
15.4.2016
Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC
(Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během
této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových
autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla
jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel
cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů
palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro
zavádění této ekologické městské dopravy? 
13.4.2016 Připravovaný
provoz elektrobusů Solaris v novém designu
pro německé město Hannover,
hlavní město
spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016
začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200
provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche
Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). 
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. 
8.4.2016 Prototyp
palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
22.3.2016 Standardizace
technologií pro průběžné nabíjení
elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše
studie
E-mobilita v MHD a
informace o
interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v
newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním
průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi
klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016,
směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke
konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
18.3.2016 Pravděpodobně
první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj
čínského výrobce CRRC
Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč 
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 
26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. 
19.2.2016
O evropském projektu
Grid4EU jsme na
našich stránkách psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy
smart grid,
jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí.
Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. 
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. 
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program konference a více informací naleznete zde 
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
15.1.2016 V
časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík
ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným,
redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře
našeho portálu. 
6.1.2016 V Londýně je v současné době provozováno celkem osm
palivočlánkových autobusů jako součást
evropského projektu CHIC. Nyní k nim
přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou
koncepcí pohonu. Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro
Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým
výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy
Transport for London. 
5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila
Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu
(COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších
mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která
vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a
ekonomiky. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|