Přečtěte
si: Pozvánka
na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON
|
|
ElektromobilitaArchiv článků leden – červen 2016Standardizace systémů u průběžně dobíjených elektrobusů postupuje30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. BMW testuje prototyp palivočlánkového automobilu29.6.2016 Německá automobilka BMW je jedním z průkopníků palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný jako „5 Series GT“. Spodní kontaktní nabíjecí systém Alstom SRS má důvěru a perspektivy22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše, se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení. Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. Nissan vyvíjí etanolový palivočlánkový automobil originální koncepce21.6.2016 Palivočlánkové automobily používající palivové články s protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai ix-35, Toyota Mirai nebo Honda Clarity FCV) jsou dnes na cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový leader na trhu s bateriovými elektromobily, se proto rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol, resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. Elektrobusy Irizar i2e zahájily provoz v Marseille20.6.2016 Krátce poté, co byl v Paříži slavnostně předán do pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus, zahájily na začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například z Barcelony nebo Londýna. V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. Britská vláda podporuje palivočlánkové elektromobily10.6.2016 Velká Británie je jedním z evropských států, který podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší rozvoj vodíkových čerpacích stanic i provoz palivočlánoových autobusů v Londýně či Aberdeenu. Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických automobilů. Slovenská pošta elektricky: další zákazník služeb Greenway6.6.2016 Jak je vidět na příkladu Německé pošty, představuje rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v rámci velmi úspěšného slovenského projektu Greenway. Azipod slaví 25 let. Ušetřil lodím 700 000 tun paliva.2.6.2016 Elektrická pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již pětadvacet let od svého uvedení na trh. Rumunská vláda dotuje nákup elektromobilů a hybridních automobilů – bude motivovat?30.5.2016 Jak jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala Francie velmi úspěšné výsledky při své podpoře individuální elektromobility. Podobné schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v květnu 2016 také rumunská vláda. Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Norský dopravce ASKO dostane palivočlánkovou manipulační techniku20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky, tedy vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě. Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal finanční podporu z veřejných zdrojů. Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) Projekt ZeEUS: šest elektrobusů Bozankaya zahájilo provoz v Bonnu3.5.2016 Dalším městem zkoušejícím v rámci evropského projektu ZeEUS v reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz šest elektrobusů Bozankaya Sileo turecko-německého výrobce Bozankaya. Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. Projekt CHIC: Jak zavádět palivočlánkové autobusy ve městech?15.4.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro zavádění této ekologické městské dopravy? Zkušební provoz elektrobusů Solaris v Hannoveru zahájen13.4.2016 Připravovaný provoz elektrobusů Solaris v novém designu pro německé město Hannover, hlavní město spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016 začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200 provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. Honda Clarity FCV: Palivočlánkový sedan Honda vyráží na trh8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV Concept, který byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. Výrobci elektrobusů a nabíjecích zařízení se dohodli na společném postupu22.3.2016 Standardizace technologií pro průběžné nabíjení elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše studie E-mobilita v MHD a informace o interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016, směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě, která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v provincii Shandong. Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB14.3.2016 Plug-in hybridní (nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve více evropských městech, například v Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska. Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura bude dodán jako projekt na klíč Palivočlánkové automobily Hyundai najezdily v USA přes milión mil11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai se dodávají do USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35, který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně8.3.2016 Elektrobusy se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes 200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“ (overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně: Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů – jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února 2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti linek Nitbus Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. Projekt Smart region Vrchlabí zblízka: úspěchy, otazníky a další plány19.2.2016 O evropském projektu Grid4EU jsme na našich stránkách psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy smart grid, jehož demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí. Zástupci naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích, přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. Rozhovor pro informační portál Proelektrotechniky.cz se starostou Vrchlabí: Vrchlabí – inteligentní město s chytrou sítí17.2.2016 Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká, se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. Průběžně dobíjené elektrobusy v USA: výsledky testovacího provozu u Foothill Transit9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. PozvánkaSmart city v praxi: odborná konference pro AMPER 2016 připravena3.2.2016 S potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně zveme, se koná se 15. března 2016 na Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající organizace. Program konference a více informací naleznete zde Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme příjemné počtení! Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. Vodíková mobilita a vodíková energetika – již ne vzdálená budoucnost15.1.2016 V časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným, redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře našeho portálu. Londýn dostane další dva palivočlánkové autobusy6.1.2016 V Londýně je v současné době provozováno celkem osm palivočlánkových autobusů jako součást evropského projektu CHIC. Nyní k nim přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou koncepcí pohonu. Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy Transport for London. COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|