28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. 
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019. 
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících. 
14.11.2019 Palivočlánkové
(tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii. 
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy. 
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.
21.10.2019 S testováním
kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu
seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900
Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu
Busworld v Bruselu.
2.10.2019 Španělská,
téměř šestisettisícová
Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities,
kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V
rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na
světě, testován systém SRS
pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom. 
23.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným
úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým
problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se
zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj.
úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů
(viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti
svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé
skutečnosti.

20.9.2019 Sítě
nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních
informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň
efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.

18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice

17.9.2019 Nabíjecí
výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste
potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií
umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou
síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici.
Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice
skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace
energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.

3.9.2019 Společnost
Teco a.s. (tradiční partner konferencí
Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.

27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.

9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1