Elektromobilita
Články březen – srpen 2024
2.8.2024 Dopravní
systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování
„vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O
nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním
příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se
nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz).
Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce.

2.8.2024 Již v březnu
2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini
provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního
města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku
se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna.
Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S
obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v
centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění
koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové)
elektrické midibusy Rampini Hydron.

2.8.2024 Dopravní
podnik města Brna (DPMB) je nevětším provozovatelem trolejbusové
dopravy v ČR. Jeho park čítá celkem 134 trolejbusů. Jejich obnovu
provádí DPMB v rámci projektu Mario, jako jediný dopravce v ČR,
netradičním způsobem: trolejbusy kompletuje vlastními silami z
komponent od výrobce.

26.7.2024 Společnosti E.ON a MAN Truck & Bus se v červenci 2024 společně
zavázaly učinit významný krok vpřed v rozšiřování nabíjecí
infrastruktury pro užitková vozidla v Evropě. V rámci nové spolupráce
vybuduje energetická společnost a výrobce užitkových vozidel po celé
Evropě zhruba 170 míst s přibližně 400 stanicemi pro veřejné nabíjení
elektrických nákladních vozidel. 
3.7.2024 Městská
společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP představila na konci
června 2024 projekt unikátního carportu (viz foto). Jde o multifunkční
přístřešek pro chráněné parkování vozidel, jehož technické vybavení
zároveň zajišťuje výrobu solární energie a její efektivní přímé využití
pro nabíjení elektromobilů. Projekt byl uveden do pilotního provozu. 
1.7.2024 Správa
železnic, organizace odpovědná za celostátní železniční
infrastrukturu v ČR, učinila v červnu 2024 významný krok k zavedení
provozu bateriových elektrických jednotek (BEMU) v Moravskoslezském
kraji: Vypsala veřejnou soutěž na nabíjecí infrastrukturu pro tyto
specifické druhy elektrických souprav, využívající pro svůj pohon
elektřinu z troleje a z baterií. 
21.5.2024 Společnost
Siemens Smart Infrastructure v květnu 2024 úspěšně
zrealizovala první dobití nákladního elektromobilu výkonem 1 MW (MCS).
V pilotním projektu byl použit prototyp MCS dobíječky Siemens a
prototyp elektrického nákladního automobilu. Je to důležitý krok k
rozvoji těžkých elektrických bateriových vozidel. 
8.5.2024 V
rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a
Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a
společnosti COMETT PLUS bude na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z
Tábora do Benešova nasazeno od prosince 2024 celkem sedm elektrobusů.
Veřejnost o tom byla informována na konci dubna 2024. 
25.4.2024 Sdílené
elektrokoloběžky jsou oblíbené zejména mezi mladší generací. Zároveň
však představují značně problematickou oblast mikromobility, jak se
proti své vůli přesvědčili například obyvatelé Paříže. Podobně jako
nedaleké Pardubice proto i Hradec Králové přistoupil k systémovému
řešení jejich provozu. Veřejnost o tom byla informována v dubnu 2024. 
24.4.2024 Palivočlánkové
autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom
přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024
představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus
Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu. 
18.4.2024 Druhý
celosvětový průzkum ABB Automotive Manufacturing
Outlook Survey, zahrnující i české automobilky, odhalil obavy z
rostoucích nákladů na energie v Evropě a vzrůstající ceny práce v USA.
O výsledcích byla naše odborná veřejnost informována v dubnu
2024. 
17.4.2024 Německo je
jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v
duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a
velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou
autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu –
EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z
Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem
Holon.

15.4.2024 Dopravní
podnik města Děčína vypsal ve druhé polovině března 2024 soutěž na
rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nových 12m elektrobusů s dodáním
během osmi let, zveřejněna je na profilu zadavatele. Podmínkou nákupu
je získání dotací ze zdrojů EU. Kromě dalších specifikací připouští
zadání i přídavné naftové topení elektrobusů. A zde je, resp. mohl by
být, problém. 
12.4.2024 Vídeňský
dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými
elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku
2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus. 
12.4.2024 Společnost
Siemens představila novou variantu ultra výkonné dobíjecí stanice
SICHARGE D s maximálním výkonem 400 kW. Tato řada umožňuje nabíjení
elektrických vozidel přes různá rozhraní vozidlo-infrastruktura
standardizovaná normami IEC (tedy i EN). 
5.4.2024 V
srpnu 2024 uplyne pět let od zavedení trolejbusové dopravy do městských
částí Zlína Kostelec, Štípa a k zoologické zahradě. Původní dopravní
obslužnost autobusovými linkami 34, 35 a 36 zde v roce 2019 převzaly
bateriové trolejbusy linek 4 a 5. Spojují severovýchodní část města s
centrem v převážně dvacetiminutovém intervalu od června 2019. 
5.4.2024 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích
včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. 
27.3.2024 Expanze
palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý
kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu
objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem
28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite
Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro
kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením. 
25.3.2024 Národní
rozvojová banka (NRB) přijímá od 18. března 2024 žádosti v
programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu
a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy.
Program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup
elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Po
doložení vlastnictví vozidla mohou firmy a podnikatelé získat také
finanční příspěvek ve výši až 300 tis. Kč na vozidlo a až 150 tis. Kč
na dobíjecí stanici. 
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|