Elektromobilita
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
4.3.2014 V
polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu
FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro
elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami
pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut
dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by
tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto
pomalu dobíjecích veřejných stanic. 
26.2.2014
V polovině února 2014 došlo k významné události na
světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela
šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler
New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi
čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu
stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí
stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
19.2.2014
Multi-Contact přichází s novým robustním krytem ke
svému modulárnímu systému CombiTac, který poskytne ochranu až po stupeň
IP68 pro všechna napojení. Nový kryt z litého hliníku a se speciálním
ochranným nástřikem je odolný i vůči agresivním látkám a nepodléhá
korozi. 360° krytí chrání spoje i proti elektromagnetickým vlivům.
Standardně bude tento nový kryt nabízen ve čtyřech různých velikostech
a na stávající pouzdro ho lze jednoduše přišroubovat. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
7.2.2014 Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna 2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně Řím). 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|