Elektromobilita
16.7.2013 Na přelomu června a července 2013 zapůjčil litevský
výrobce LBUS Ltd. Dopravnímu podniku Ostrava svůj elektrobus AMZ CS10E
k odzkoušení v linkovém provozu s cestujícími. Provoz byl proveden na
linkách, kde jsou doposud provozovány elektrobusy SOR EBN10,5 (viz
článek Elektrobusy v Ostravě v naší rubrice Elektromobilita). Cílem
bylo ověřit dojezd elektrobusu deklarovaný výrobcem a zjistit spotřebu
elektrické energie. Jedné ze zkušebních jízd se zúčastnili i zástupci
naší redakce 
15.7.2013
Na začátku července 2013 zahájil provoz na lince MHD
v rakouském Klagenfurtu elektrický midibus Solaris Urbino 8,9 LE
Electric od polského výrobce Solaris. Elektrobus zakoupil městský
dopravní podnik Stadtwerke Klagenfurt v rámci evropského
projektu Cemobil. Dopravce bude průběžně sledovat výsledky jeho provozu
společně s pracovníky výzkumu a vývoje Solaris. 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude
společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB
jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude
zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a
vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB 
5.7.2013 DB
Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel
na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti
objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných
elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích
měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem
vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná
z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu
28.6.2013
Jak oznámilo renomované japonské obchodní
zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních
standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k
formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci
pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná
v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
17.6.2013 Na připravované doprovodné konferenci „Mobilita
budoucnosti“ k veletrhu Eurotrans 2013 na Výstavišti Brně proběhne 8. října 2013
v odpoledním bloku seminář pod názvem „Elektrické autobusy pro město“
věnovaný problematice elektrobusů a trolejbusů. Firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš internetový
portál, je odborným garantem tohoto semináře. 
11.6.2013
Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu,
která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z
USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti,
že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou
platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a
zároveň účinnější. 
10.6.2013
Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci
Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června
2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav
a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na
souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu
v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické
parametry elektrických autobusů 
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma. 
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
24.4.2013
Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně
dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné)
elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing,
na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu
společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. 
17.4.2013
Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z
palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a
vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému
okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut
Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací
a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|