Elektromobilita
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
25.3.2015
Mezi bateriové elektrobusy provozované v Evropě i
jinde ve světě, které na našich stránkách průběžně sledujeme, se brzy
zařadí 12 vozidel od málo známého finského výrobce Linkker. V březnu
2015 si je objednal provozovatel regionální dopravy v Helsinkách HSL
pro pilotní provoz, který bude realizovat ve spolupráci s Finským
technickým výzkumným centrem VTT. 
23.3.2015 Velké trajekty jsou tradičně poháněny dieselovými
motory, u nichž jako pohonná hmota slouží těžké topné oleje (heavy fuel
oil – HFO), a to především s ohledem na nízkou cenu tohoto paliva.
Jejich ekologické dopady jsou nicméně značné, a to nejen kvůli emisím
při vlastním spalování v motoru, ale i kvůli nutnosti udržovat olej
neustále zahřátý. Mnohem čistší alternativou je elektrický pohon 
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity
na lince 312
na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci
2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky,
dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila
provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně
elektrický. 
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
26.2.2015
O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních
automobilů typu Cargohopper
jsme naše
čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl
v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11
měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než
tisíc tun nákladu. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě 
13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|